Canon EOS 7D, univerzál do divočiny

Nový fotoaparát Canon EOS 7D jsem měl na kolibříky do Ekvádoru zapůjčen za jednoznačným cílem. Ověřit jeho schopnosti a odolnost při fotografování divoké přírody. Přestože jsem k již sedmnácté digitální zrcadlovce Canon za posledních pět let přistupoval s mírnou skepsí, nakonec až na pár drobností musím nejnovější tělo doporučit. Zejména fotografové přírody prakticky nemají jinou možnou volbu. Další vhodný fotoaparát najdou až u konkurence.

Get Flash to see this player.

Opět ode mě nečekejte žádný fundovaný test, článek aspirující na titul „Recenze roku“. Jen jsem se pokusil vzpomenout na praktické postřehy z fotografování v terénu. Vzhledem k tomu, že jsem v posledních letech fotografoval s většinou zrcadlovek Canon, myslím, že mám s čím srovnávat. Čistě subjektivně, žádné testovací terče u mě nenajdete. Přesto si neskromně myslím, že alespoň někomu můj fotografický traktát pomůže v rozhodování.

Zalepená díra v nabídce
Při uvedení nového fotoaparátu Canon EOS 7D nikdo příliš nekroutil hlavou nad tím, proč výrobce nabídku rozšířil o další řadu.  Mezera mezi Canonem xxD a 1D byla propastná a nebylo to pouze cenou výrobků. Svoji roli jistě sehrál velmi úspěšný konkurenční Nikon D300, který u Canonu neměl přímou konkurenci (kvalitní autofokus, komfort užívání, odolnost).
Osobně mě uvedení fotoaparátu Canon EOS 7D mírně zaskočilo. Díky spokojenosti s tím co mám, jsem příliš nesledoval aktuální věštící plky na zahraničních fórech, vlastně jsem se o fotoaparátu dozvěděl až po tiskové konferenci v Praze.
Krátce po uvedení výrobku se mi začala plnit schránka dotazy na doporučení, zda koupit nebo nekoupit, jestli počkat na Canon EOS 1D Mk IV, jestli je 5D Mk II tolik obrazově lepší, jestli není 7D se svým vysokým rozlišení „šumák“. Už v tu chvíli mi bylo jasné, že jej musím od českého zastoupení vyloudit na testování do Ekvádoru, aby byly mé odpovědi fundované.
Používání Canonu 7D u kolibříků se nabízelo i z dalšího důvodu.

Jak si pořádně přiblížit kolibříka

O tom, že je kolibřík zvířátko opravdu malinké, nemusím přesvědčovat ani ty, kteří jej na procházce nikdy nepotkali. S jeho titěrností je spojen jeden zásadní technický handicap, který při používání full frame fotoaparátu prakticky nemá schůdné řešení. Na kolibříky neexistuje objektiv. Pokud chcete, aby vám kolibřík vyplňoval většinu obrazové plochy, nenajdete žádný vhodný objektiv. Minimální zaostřitelné vzdálenosti jsou příliš dlouhé. I proto jsem si na kolibříky v minulosti tolik oblíbil sestavu 200/2.8 + TC Canon 2x; senzor jsem mohl při ohnisku 400mm ke kolibříkovi přiblížit na 1,5 m.
Ale jak fotografovat s Canonem 500/4, který má minimální zaostřitelnou vzdálenost 4,5 m? Nabízelo se použití telekonvertoru nebo mezikroužků, bohužel v obou případech bych v temném lese přišel o další tolik cenná clonová čísla, navíc bych snížil citlivost AF. Použití full frame fotoaparátu nepřicházelo příliš v úvahu. Naopak naprosto ideální pro svoje dokonalé přiblížení bez úbytku světla bylo použití Canonu 7D s kropem 1,6x. Nakonec jsem v různých situacích fotografoval jen s ním a za dva týdny pořídil okolo 11 tisíc fotografií.

Kolibřík ostroocasý (Chaetocercus mulsant) Kolibřík ostroocasý (Chaetocercus mulsant) White-bellied Woodstar, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500 mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 23. listopadu 2009 14:58:51, Papallacta, Cordillera Oriental (Ekvádor) Kolibřík peruánský (Boissonneaua matthewsii) Kolibřík peruánský (Boissonneaua matthewsii) Chestnut-breasted Coronet, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. listopadu 2009 11:28:15, Baeza, Cordillera Oriental (Ekvádor) Tělíčko stejné a přece jiné
Canon se při návrhu těla fotoaparátu nepouštěl do nějakých převratných inovací. Fotoaparát se věrně podobá dobře známým Canonům 50D a 5D Mk II. Přesto je ale po krátkém používání nepřehlédnutelné několik věcí. Naštěstí, velká část z nich bude pro většinu přínosem.
Poměrně vysoko hodnotím nápad přesunout zapínání fotoaparátu, nyní se to dělá páčkou u levého voliče motivů. Přestože mi totéž na zadní stěně fotoaparátu příliš nevadilo, rychle jsem si zvykl a s odstupem to nyní oceňuji.
Po prvním kontaktu si každý vnímavý uživatel zrcadlovek Canon všimne nového významného vykrojení pro dlaň a palec v místě držení pravou rukou. Fotoaparát se drží i mokrých rukách mnohem lépe než jeho předchůdci. Canon zamakal i na dvířkách pro paměťovou kartu, již po krátkém používání je jasné, že po čase nebudou vrzat a viklat se jako u předchůdců a Canonu 5D Mk II. V podstatě každý kontakt s fotoaparátem dává tušit, že jedním z cílů bylo udělat fotoaparát odolný. Nic nevrže, vnější pouzdro fotoaparátu je ze solidního materiálu, na kterém nehty nezanechávají šmouhy, jako to bylo před lety u Canonu 20D. Držíte v ruce odolný fotoaparát, ale o tom si ještě povíme.
Snad jediný ergonomickým vroubkem je umístění tlačítka AF-ON přímo v místě, kde se palec při držení dotýká fotoaparátu (v mém případě). Nedobrovolné zmáčknutí a přeostření bylo tolik časté, že musím tuto skutečnost zmínit. Mnohokrát se mi stalo, že jsem s prstem u spouště opatrně překomponovával, čekajíc na vhodný okamžik a v nejnevhodnější chvíli jsem si díky blbě umístěnému tlačítku přeostřil mimo. Věřím, že možná jde tlačítku přiřadit i jiné funkce.
Naopak velmi kladně hodnotím zapuštění tlačítka pro kontrolu hloubky ostrosti vlevo u bajonetu. U Canonu 5D Mk II příliš výrazně trčelo do luftu a zejména při prohlížení fotek docházelo k jeho nechtěnému stisknutí a následnému vypnutí přehrávání. Tady je vidět, že se přemýšlelo nad detailem a bral se ohled na výtky uživatelů.

S fotoaparátem pod sprchu
Jak je z krátkého úvodního videjka patrné (doporučuji přehrát se zvukem), testoval jsem Canon EOS 7D i v intenzivním dešti. Výrobce sice neuvádí, jestli se voděodolnost vztahuje i na tropické rovníkové deštíky, avšak o tom, že obstojí, jsem nepochyboval.
Již v roce 2004 (a tady se budu opět opakovat) jsem v intenzivních deštích v Kostarice běžně fotografoval s Canonem 300D, na který si již málokdo vzpomene. Přestože se tehdy jednalo o první amatérskou digitální zrcadlovku, vždy lijáky ustál, stejně jako několik týdnů na malé jachtě při přeplavbě Karibiku. Fotoaparát do dnešních dní fotí, ke spokojenosti čtvrtého majitele. To jen na úvod. Díky dobrým praktickým zkušenostem techniku v extrémních podmínkách nešetřím.
Po fotografování kolibříku v intenzivním dešti jsem fotoaparát podrobil pečlivé prohlídce. Pod krytem baterie bylo absolutně sucho, stejně tak pod dvířky slotu paměťové karty, vodu jsem našel pouze pod očnicí a předpokládám, že při delším focení by se dostala i do hledáčku. Mnohem větším průšvihem však byly loužičky na bajonetu fotoaparátu. Právě tady je nejslabší místo, tudy voda zatéká. Původně jsem si říkal, že je to díky mezikroužku Kenko 20 mm, při použití pouze s 500/4 by problém možná nebyl. Ale vzpomněl jsem si na stejný problém s Canon 400/5.6 v Kostarice, kde se bajonet objektivu po intenzivních deštích pokryl hnědou rzí. Doufám, že firma Canon u inovovaných verzí dlouhých teleobjektivů zabuduje k bajonetu gumovou „zástěrku“, jako má například objektiv 17-40/4. Nabízí se i otázka, zda by něco podobného nemělo mít tělo. Celkově je voděodolnost v pořádku. Kladně hodnotím povrchovou úpravu těla, fotoaparát se dobře drží i zcela zalitý vodou.

Kolibřík bělokřídlý (Urosticte benjamini) Kolibřík bělolímcový (Heliangelus strophianus) Gorgeted Sunangel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 29. listopadu 2009 14:58:45, Bellavista, Cordillera Oriental (Ekvádor) Kolibřík mečozobec (Ensifera ensifera) Kolibřík mečozobec (Ensifera ensifera) Sword-billed Hummingbird, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 23. listopadu 2009 7:38:43, Papallacta, Cordillera Oriental (Ekvádor) Komfort užívání čím dál lepší
Jednoznačně největší posun jaký digitální zrcadlovky za pět let udělaly je v komfortu užívání. V obrazové kvalitě (s kvalitním objektivem) na formátu do 60 cm rozdíly nepoznáte. Obrovský pokrok je však vidět v možnostech ovládání. To co bylo vždy hluboko v menu, najdete nyní u Canon EOS 7D přímo na těle. A pokud nějaké tlačítko příliš nepoužíváte, můžete mu přiřadit jinou funkci. Volit to, co měníte nejčastěji a chcete mít při ruce.
Jednou z novinek, kterou hodnotím vysoko je výrazné zvětšení hledáčku, který má nyní 100% pokrytí. Už žádný traumatizující pohled jako do klíčové dírky, podobný předchůdcům z řady xxD a xxxD. Vše je při ostření krásně vidět, což oceníte zejména při práci s dlouhými teleobjektivy za špatného osvětlení, nebo při makrofotografii při používání nízkých clon. Dokonalá mi přijde i možnost zapnutí mřížky, kdy se lépe komponuje a hlídáte si rovný horizont. A komu to nestačí, může třikrát zmáčknout tlačítko INFO a na zadní straně těla se objeví digitální vodováha (kde se Canon inspiroval asi každý ví).
Dokonalý nápad je tlačítko Start/Stop pro spuštění nahrávání videa a páčka pro přepnutí do režimu Live View tamtéž. Vždy při ruce, bez složitého hledání v menu a nastavování. Osobně mě to na začátku trochu mátlo, protože na Canon 5D Mk II je to úplně jinak. Díky tomu jsem zpackal natáčení klipu „Petr a jeho blízký kamarád trogon škraboškový na bambusové terase“. S odstupem hodnotím provedení ovládání natáčení a Live View na Canon 7D jako dokonalé.
Celé menu je více méně totožné jako u Canon 5D Mk II a Canon 1D Mark III, přibylo několik drobností (i zásadností, viz. další kapitolka). Menu může hovořit i českým jazykem, což lingvisticky méně nadané jistě potěší. Výrazně se rozšířila možnost provádění expozičních korekcí.

Velitelka externích blesků

K největším přínosům nového fotoaparátu patří komfortní ovládání při práci s více blesky. Canon EOS 7D má v sobě zabudovanou řídící jednotku, kterou můžete ovládat několik externích blesků. Mám vyzkoušeno, že můžou být tři, ale třeba je možné i více. Praktický užitek v podstatě nemá hranic. Nemusíte s sebou tahat řídící jednotku Canon ST-E2. V případě, že se rozhodnete něco doblesknout, nemusíte používat externí blesk na těle, ale klidně si jej dát ze strany fotografovaného objektu (výklopný blesk na těle jako MASTER), to ocení například portrétisté, nebo makrofotografové. Vždy můžete mít kontrolu nad směrem a dopadem bleskového světla.
Všechny funkce řídící jednotky jsou v menu fotoaparátu dokonale volitelné, vhodněji než na jednotce ST-E2. Můžete řídit nejen korekce, ale i poměry výkonů jednotlivých skupin blesků. Nenapadá mě nic, co by chybělo. Prostě, blesky na lokalitě v režimu SLEVE rozestavíte a vše řídíte na těle nového Canonu EOS 7D.
Pokrok zaregistrují i uživatelé jednoho externího blesku v sáňkách, vše mohou nastavit na těle fotoaparátu. Podle mě mnohem pohodlněji. Na těle blesku je to topornění, obzvlášť v případě, kdy externí blesk používáte jednou za měsíc.
Ještě maličko odbočím. Vysoce hodnotím i zabudování výklopného blesku. S použitím korekcí je to dokonalý pomocník v mnoha situacích. Přes všechny výrazné nedostatky budu stále tvrdit, že nejlepší fotoaparát od Canonu je 5D Mk II a tím jedním z nedostatků je právě absence vestavěného blesku. To muselo dát inženýrům zabrat, nechat tam místo něj díru. Jsem rád, že se výrobce u Canon 7D do podobných hloupostí nepouštěl.

Autofokus, co dostanu do hledáčku to je ostré
Je nepřehlédnutelné, že se firma Canon při vývoji soustředila na zlepšení automatického zaostřování.  (AF). Největším pokrokem je použití 19 křížových bodů, které dělají to, co se od nich očekává. Ostří! A to i při fotografování na výšku. Poprvé v životě jsem si vyzkoušel takovou bláznivinu, jakou je fotografování letovek ptáků na výšku. Vyžaduje to trochu cviku, ale co je podstatné, fotoaparát to zvládá. Rozmístění bodů v obrazové ploše je ideální, i když, ty krajní mohly být na kraji ještě více.
Všechny ostřící body se chovají stejně, je jedno jestli použijete ten centrální nebo krajní, pokaždé objektiv zaostří na místo, které bod v hledáčku pokrývá. Možná si někdo klepe na hlavu a říká si „A co jiného by měl dělat?!“, ale ze zkušenosti s 5D Mk II není jisté vůbec nic.
Výběr ostřícího bodu se velmi snadno provádí osvědčeným joystickem (kloubový volič) u hledáčku. Ten je tak dokonalý, že jsem si při focení letovek kolibříků mohl dovolit během exponování přehazovat body tak, aby ten ostřící pokrýval očíčko a ne bříško. Bylo to nevyhnutelné, při velikosti kolibříka 4 cm a vzdálenosti 3,5 m od senzoru je hloubka ostrosti pouze několik málo milimetrů (jistě by to někdo spočítal přesně). Při clonách f/4 – f/5 (v temném lese více nejde) se nepřesné zaostření nepromíjí.
Pouze dvakrát se mi stalo, že AF selhal, půl hodiny po setmění se mi v koruně stromů nedařilo krajním bodem zaostřit momota horského a manuální ostření potřeboval i potů šedý, ten už v naprosté tmě, pouze na 6 m lehce přisvícený baterkou.
Obrovským přínosem je výběr z několika režimů ostření, autofokus se výrazně přiblížil tomu, který je v řadě 1D a svojí jednoduchostí (nastavení pro blbečky) je v mnohém překonává. Není pochyb o tom, že má fotoaparát Canon 1D Mk III dokonalý autofokus, jen vyžaduje jistou péči (přesná nastavení pro různé situace), kterou mu sváteční uživatel nezajistí. Možnosti nastavení AF u nového Canon EOS 7D jsou jasná, bez složitého pátrání v manuálu a toporného nastavování v menu uživatelských funkcí. Co je však nejdokonalejší, chování AF můžete během fotografování měnit přímo na těle během snímání pomocí tlačítka jen pár milimetrů od spouště.
Zjednodušeně řečeno, pokud v případě letovek udržíte jakýkoli (to je podstatné) ostřící bod na místě, které má být ostré, vždy získáte ostrou fotografii. A to i v případě velmi blízkého „rozbitého“ pozadí za fotografovaným objektem. Tam už sice musíte do menu, fotoaparátu naznačit, aby preferoval blízké objekty a aby neměl tendence příliš lehce přeostřovat.
Z kategorie sci-fi je pak možnost automatického překládání vybraného ostřícího bodu při změně orientace fotoaparátu nebo i jen při jeho mírném náklonu!

Výdrž baterie v terénu
Než jsem nový Canon 7D vyzkoušel, hned jsem vynesl soud, že baterie určitě moc dlouho nevydrží. Sice jsem velmi kladně hodnotil to, že akumulátor je v novince stejný jako u 5D Mk II, ale ten výdrží příliš neoplývá. Na Canon EOS 5D Mk II vydrží pouze 400 – 700 záběrů. U 7D to je snad díky menšímu senzoru velmi příjemných 800 – 1200 záběrů. Co si pamatuji, Petr měl jednou dokonce 1300 fotografií na jedno nabití! Na Canon EOS 1D Mk to samozřejmě nemá (tam mám rekord 3200 snímků), ale u něj je baterie třikrát větší.
Největším přínosem je jednoznačně použití totožného akumulátoru jako 5D Mk II, což ocení uživatelé s dvěma těly fotoaparátů. Kombinace 5D + 7D se pro fotografy přírody vyloženě nabízí, na cesty můžou s jednou nabíječkou. Když si představím pro cestování tu gigantickou dobíjecí trafostanici co má 1D Mk III, orosí se mi čelo.
K fotoaparátu lze dokoupit bateriový grip, ale osobně jsem jej nikdy nepotřeboval. Vlastně se mi ještě nikdy v terénu nestalo, že by došla „šťáva“. Přínosem muže být pouze pro komfortní fotografování na výšku. Ale to mě k tomu, abych přes oceán tahal další krám, nepřesvědčí.

Inka královská (Coeligena torquata) Inka královská (Coeligena torquata) Collared Inca, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 22. listopadu 2009 11:12:13, Papallacta, Cordillera Oriental (Ekvádor) Kolibřík peruánský (Boissonneaua matthewsii) Kolibřík peruánský (Boissonneaua matthewsii) Chestnut-breasted Coronet, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 25. listopadu 2009 14:16:46, Papallacta, Cordillera Oriental (Ekvádor) ISO, šumák nebo nešumák
Díky vysokému rozlišení bude nejdiskutovanější otázkou nového fotoaparátu Canon EOS 7D to, jestli šumí více nebo méně nežli ten nebo onen. Je mi jasné, že moje plky o nové mašince většina přeskočí a zastaví se až tady, v kapitolce o šumu. Protože šum je démon, metla fotografů a noční můra uživatelů vyšších citlivostí než ISO 400.
A tady si potřetí trochu odbočím. Na workshopech, které pořádám, je pro mě traumatizující sledovat, jak má každý hrůzu z použití vysokého ISO. Raději budou mít fotku letícího dravce díky dlouhému času rozmazanou, hlavně že bude na ISO 400. Vůbec nepomáhá mé sdělení, že šum není rakovina a lze s ním dobře žít. Přitom stačí jen jedno, vzít dobře exponovanou fotografii na ISO 2000, pečlivě ji zpracovat a dát na papír, třeba ve formátu 70x40 cm; já žádný šum nevidím! Ta hrůza z bubáků Šumáků pramení pouze ze šmátrání nosem po fotce na monitoru při 100% zobrazení. Film si vyzkoušejte!
Ale k věci. Nikdo neočekával, že Canon EOS 7D bude v otázce šumu lepší než full frame fotoaparát Canon 5D Mk II. To ani nejde, technologie je příliš jiná. Jakékoli jejich přímé srovnání je ztráta času. To je jako srovnávat hrušky a jablka a v závěru říci, „Ze srovnání vyšlo, že jablka jsou jednoznačně kulatější!“.
Přesto Canon 7D při fotografování obstál. Fotografie ke stažení přikládám, přesto si několik velmi subjektivních komentářů neodpustím. S fotoaparátem jsem dva týdny fotografoval pouze na ISO 500 – 2500, především díky opravdu nízké hladině světla v lese. Jednoznačně nejčastěji pak na ISO 800 – 1000. Velmi dobře použitelná jsou ISO do hodnoty 1250, při dobrém exponování a světelně vyrovnané scéně (stejná tonalita v obraze, nic světlého, nic tmavého) i na ISO 1600. Patrný (ale rozhodně nevadí) je šum na ISO 2000 a fotka pro větší tisky vyžaduje pečlivé zpracování, kde se v mnoha případech dá ještě vyhnout odšumění. V případě ISO 2500, je již nutné při zpracování RAWu mírně odšumovat, zejména v případě, kdy není fotografie přesně exponovaná a vyžaduje další zpracování.
Je však nutné podotknout, že šum na vysoká ISO (1600 – 2500) není nijak rušivý, jeho charakter je velmi podobný šumu na 5D Mk II, jsou to takové jemné ostré krupičky a pouze v barvě, která má v obraze být. Ne hnusné barevné šmouhy, jak se firmě Canon „povedlo“ u fotoaparátu 50D. Navíc, pokud přihlédnete k tomu, že zašuměný obraz máte na plachtě 18Mp, můžete na něj prohlížet s větší lehkostí.
Podotýkám, že fotografuji zásadně s vypnutým odšumováním a „zlepšovadel obrazu“, úroveň ostření mám na hodnotě „3“ (fotografii to negraduje a poznám, kam jsem přesně ostřil).
Velmi dobře je na tom se šumem je Canon 1D MK III, ale tam díky nižšímu rozlišení nelze do fotek na vysoké ISO příliš „hrabat“, při každém zpracování (přidání kontrastu) se šum zvýrazní a na 10Mpx to už může být problém.
Na opak u Canon EOS 5D Mk II neexistuje hranice, používám ISO taková jaká potřebuji, u jelenů před svítáním v Českém Švýcarsku klidně i ISO 6400, s klidem, díky plnému formátu lze i s fotkami dále dobře pracovat.  Canon EOS 7D bych se šumem (jeho charakter a použití vysokého rozlišení) přirovnal právě „pětdéčku“.
Když to zjednoduším, do ISO 1600-3200 jsou na tom 7D a 5D totožně (na papíře nepoznáte rozdíl), u pět 5D však můžete s klidnou rukou ISO podle potřeby dále zvyšovat.
Všem šumovým traumatikům doporučuji jedno, dejte svoje fotky na papír. Právě tam díky vysokému rozlišení a přenosu detailu Canon EOS 7D vynikne. Šumu si nikdo nevšimne. Obzvlášť pokud se vám díky vysokému ISO podaří zachytit výjimečný okamžik.

Předkládám ke stažení fotografie ve formátu RAW a zpracované JPG bez úprav (bez doostření, bez udšumění). Žádné poklady, jen pro ilustraci obrazové kvality.
RAWy doporučuji vyvolávat v programu Canon Digital Photo Professional (verz. 3.7.), nebo v jiném kvalitním konvertoru, který zná profil Canon fotoaparátu.

ISO 1000 - Pitpit stříbřitý (Diglossopis caerulescens) Masked Flowerpiercer - [RAW] [JPG]
ISO 2500 - Sojka tyrkysová (Cyanolyca turcosa) Turquoise Jay - [RAW] [JPG]
ISO 1000 - Drozd velký (Turdus fuscater) Great Thrush - [RAW] [JPG]
ISO 800 - Kolibřík turmalínový (Heliangelus exortis) Tourmaline Sunangel - [RAW] [JPG]
ISO 1600 - Sojka zelenavá (Cyanocorax yncas) Inca Jay - [RAW] [JPG]
ISO 1000 - Kolibřík peruánský (Boissonneaua matthewsii)  Chestnut-breasted Coronet - [RAW] [JPG]
ISO 2500 - Momot horský  (Momotus aequatorialis) Highland Momot - [RAW] [JPG]
ISO 640 - Trogon límcový (Trogon collaris) Collared Trogon - [RAW] [JPG]
ISO 1000 - Kolibřík žlutavý (Boissonneaua flavescens) Buff-tailed Coronet - [RAW] [JPG]
ISO 1000 - Vousák tukaní (Semnornis ramphastinus) Toucan Barbet - [RAW] [JPG]
ISO 800 - Kolibřík bělokrký (Florisuga mellivora) White-necked Jacobin - [RAW] [JPG]


18Mpx, rozlišení a obrazová kvalita
Díky velmi vysokému rozlišení bych se měl zamyslet i nad obrazovou kvalitou. Přeci jen je 18Mpx u krop fotoaparátu  opravdu dost. Nabízejí se dvě hlavní otázky. Stačí na to optika? Jak fotoaparát zvládá vysoká ISO? To druhé jsme si rozebrali, s tím prvním moc nepomůžu. Celou dobu jsem používal pouze jeden objektiv (500/4) navíc v poměrně extrémních situacích, s minimálními clonami jsem chtěl chytit kolibříka v letu. V těchto případech se příliš detailů nepřenáší. Přesto, když jsem přiclonil, obraz řezal slušně. Jak by řekl Michal, „nesmělo se koukat z blízka, abych si nepořezal oči“ :-)
Vážně, nevidím problém, ale chápu, že nějaký blátivý zoomobjektiv může mít s přenosem detailů problém. Snad se dá něco o kvalitě obrazu odezřít z fotografií ke stažení.
Jediný problém, který ve vysokém rozlišení spatřuji, je objem dat fotografie. Nechápu, jak se Canonu v případě 7D podařilo vytvořit soubory o velikosti 24MB (ISO 800 – 1000), když stejně velké má i Canon 5D Mk II s rozlišením větším. V terénu to je na škodu, přibývají starosti se správou velkého množství dat. Stejně tak bufer je hned plný. Osobně si myslím, že mohlo být rozlišení klidně o chlup menší.

Měl bych si počkat na Canon 1D Mk IV?
A abych nezapomněl, ještě k těm otázkám v úvodu, pro fotografy živé přírody. Na Canon 1D Mk IV nečekejte! Nic tolik lepšího vám nepřinese a bude kdo ví kdy. Vzpomeňte si na anabázi s pořízením předchůdce Canon 1D Mk III, dlouhé měsíce podpultovka. Canon 1D Mk IV bude mnohem dražší (120tis Kč) ale užitá hodnota rozhodně třikrát lepší nebude. Ano, bude mít odolnější tělo na zatloukání hřebíků, ale i Canon EOS 7D v terénu vydrží bez problému. Pokud bude obrazově lepší, což lze předpokládat, prakticky to stejně nevyužijete. Kolik děláte měsíčně fotek velikosti metr a více? Já bych to spočítal na prstech jedné ruky. Při velikosti do 70 cm je jedno, jestli budete mít 500D nebo 1D Mk IV. A pokud chcete divoká zvířátka opravdu fotit v šeru na astronomická ISO a vlastnit fotoaparát s nejlepším poměrem bezšumák / přenos detailů, musíte bohužel koukat jinam (nápověda, D3s).
Ano, autofukus bude jistě mnohem sofistikovanější, s mnoha možnostmi nastavení. Ale ten, kdo si jeho chování a funkce nezažije, z něj to nejlepší nedostane. Užitečný bude pro ty, kteří fotografují každý den.

Je Canon EOS 5D Mk II o tolik obrazově lepší než Canon EOS 7D
Není, vzhledem k tomu, že u 7D se jedná o menší snímač, je poměr schopnosti přenést detaily a nešumět na vysoká ISO obdivuhodný. Je vidět, že si u Canonu mákli. 5D Mk II je samozřejmě lepší, ale ne o tolik, abych fotografům přírody doporučoval trpět s nedotaženým autofokusem a lamentovat nad pouhými třemi snímky za sekundu.
Pokud bych se dnes rozhodl začít s technikou na fotografování živé přírody s jedním fotoaparátem, Canon 7D je jasná volba a prakticky není jiné řešení (snad jen D300 od konkurence). Krop faktor se hodí na přiblížení divokých zvířat a to třeba včetně vážek a motýlů. Pokud však tíhnete ke krajině a víc než cokoli jiného je pro vás důležité kreativní zpracování a technická dokonalost na velkých výstupech, doporučuji kombinaci 7D a 5D. Vyjde vás to levněji než nový 1D Mk IV.

Co znamená Canon EOS 7D pro mě?
Dobrou zprávu. Těší mě, že jde vývoj rychle dopředu. Jen musím stále prskat, že ty splantaní marketingové nemůžou do nového těla dát vše, co v tu chvíli znají a musí být každý foťák na něco jiného. To byl takový problém dát do nové sedmičky fullframe senzor?
Canon EOS 7D se povedl, ale ve výbavě nic měnit nehodlám. 1D Mk III mě nijak nelimituje a musí mi ještě další tři roky vydržet a 5D Mk II je stále nejlepší foťák na světě (poměr výkon/cena). Musím se však přiznat, že mě při focení se 7D napadla jedna věc. Kdybych před pěti měsíci věděl, jak se tělo povede, prodal bych v té době 1D Mk III (tehdy klidně za 65 tis. korun) a koupil sedmičku (za 40 tis. korun). Za ušetřené peníze bych měl na letenku do tropů...

Závěr
Fotoaparát  Canon EOS 7D se povedl a prakticky nemá žádnou vadu. Těch pár drobností (ani se nedá psát závad), ve většině případů subjektivních, spolehlivě přebije vysoká užitá hodnota. Pro fotografii živé přírody, nyní prakticky neexistuje jiná alternativa, kterou bych mohl doporučit (snad jen Nikon D300). Pokud preferujete Canon a můžete mít pouze jedno tělo, není co řešit.
A dvě příjemné drobnůstky na závěr, Canon 7D má nejhezčí zvuk závěrky jaký kdy Canon měl a přímo v menu fotoaparátu si můžete fotografie podepsat :-)
To se to zase nějak zvrtlo. 23 tisíc znaků kvůli mašince, na kterou si za dva roky nikdo nevzpomene. Že jsem raději nenapsal něco o přírodě. Bohužel taková je doba, články o technice se čtou třikrát více než o chování zvířat. Stále hodně lidí si myslí, že k pořízení poutavé fotografie z divoké přírody je limituje nedostatečná technika. Neuvědomují si, že pokud zajdou do knihovny a přečtou si něco o přírodě, vyfotografují vysněnou fotografii i s pět let starým fotoaparátem z bazaru za 6 tis korun.

Upozorňuji, že můj článek nepopisuje žádnou obecnou pravdu. Nejedná se o žádný test ani recenzi, jen jsem se pokusil shrnout své praktické postřehy z fotografování kolibříků v Ekvádoru. Na testování a pořizování zkušebních fotek nemám čas ani chuť. Moje soudy jsou čistě subjektivní, někdo může mít názor jiný.

Zájem několika kamarádů, i zcela neznámých fotografů, mě přinutil pustit se do několika srovnání, která rozhodně nejsou objektivní. Každý máme při fotografování priority trochu jinde.
Technickou specifikaci fotoaparátu Canon EOS 7D od výrobce najdete v Souvisejících odkazech.

Za zapůjčení fotoaparátu na fotografování v Ekvádoru velmi děkuji českému zastoupení, firmě Canon CZ, s r. o.
Úvodní video v Ekvádoru pořídil kamarád Petr Pazour, který mě na cestě doprovázel.

Související odkazy
Popis fotoaparátu Canon EOS 7D na stránkách Canon.cz
Podrobná technická specifikace fotoaparátu Canon EOS 7D na stránkách Canon.cz
Představení fotoaparátu na Dpreview.com
Přímé srovnání šumu Canonu EOS 7D a 5D od Michala Jirouše
Test Canonu 7D (srovnání s 1Ds Mk II a 500D) na Juza Nature Photography
Představení fotoaparátu Canon EOS 7D na Fotoaparát.cz
Canon EOS 7D Review velmi podrobně na Dpreview.com

Kolibřík rezavoocasý (Amazilia tzacatl) Kolibřík rezavoocasý (Amazilia tzacatl) Rufous-tailed Hummingbird, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 2. prosince 2009 12:25:42, Mindo, Cordillera Occidental (Ekvádor)Kolibřík modrolící (Colibri coruscans) Kolibřík modrolící (Colibri coruscans) Sparkling Violetear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 27. listopadu 2009 9:49:19, Baeza, Cordillera Oriental (Ekvádor)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
18. 12. 2009 , kategorie: fototechnika, fotoaparáty
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(47 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

 Václav
Mnohokrát děkuji Ondřeji,a přeji mnoho dalších úspěchů v práci.
 Václav
Dá se říct nebo spočítat,o kolik FX3 na 580II prodlouží účinnost?Nebo na jakou vzdálenost a s jakým nastavením Beamer používáte?
Děkuji.
 Václav
S nadšením často pročítám opakovaně Vaše články Ondřeji,jsou pro mě,jako amatéra,velmi vzrušující a inspirativní.
Mohu se zeptat,jaký difuzer je použitý u testu EOSu 7D v Ekvadoru?
Děkuji a moc fandím.
vlastnim 7D uz dva mesiace a som velmi spokojny. naposledy som s nim fotografoval wildlife v -15 stupnoch a ked mi zacali navlhnute rukavice primrzat ku tlacidlam a spusti mal som trochu obavy. ale 7D stale funguje. vyborna masinka.
Beny
7D jsem si pořídíl po 400D. Mám ale problém s ukládáním fotek na CF. Používám Sandisk Ultra 30MB/s 16GB. Někdy při vyfocení více fotek najednou mě foťák napíše, že je karta nedostupná, že jí mám buď vložit či naformátovat. Není to ale o počtu právě vyfocených fotek v řadě. Stane se to někdy i s 2 v řadě a jednou i při točení videa. Neděje se to ale pořád, tak 1O% focení v serii. Firmware jsem dal poslední. Díky.
igor
najlepsie je ako vidime spojit fotky s technickou recenziou, ccelkom sa to podarilo. nikdy som na 7d nemal problem s ukladanim na Transcend 133x 16GB. mne osobne dost chyba Automaticky rezim na hornom otocnom ovladaci, mal som predtym 450d a na bezne veci bol vyhovujuci.
Krásná fota oko je oko technika jen pomáhá dík,recenze 7D pro mou osobu velice dobrá a čtu že nejsem sám žadné blabla o věcech v teoretické rovině ještě jednou dík.
VITAS
PS.do přečtení článku jsem pořád váhal srovnával názory atd. zda 60D nebo 7D už mám jasno 7D
chcel by som sa opytat ci je mozne v 7Dcku vymenit matnicu, viem ze je tam LCD, ale zevraj je pod/nad nim aj cista matnica, ktora by sa mohla dat vymenit za este priezracnejsiu pre rychlejsi AF povedzme (o tu mam konkretne zaujem)
Dakujem za postrehy
Díky za krásné fotky a moc pěkný článek. Mám 7D od vánoc a jsem s ním nadmíru spokojen. Pouze mne mrzí, že v režimu natáčení videa nefunguje autofokus. Pokouším se natáčet makro-videa a tak by to bylo velmi užitečné. Je zřejmé, že se jedná o SW omezení. Neporadil si s tím už někdo. Přeji mnoho dalších krásných fotek.
nechcem spamovat,
ale este dodam ze som fotil vzdy do RAW (naj rozlisenia) a casto som pouzival 8fps, vlastne takmer vzdy
jedina "finta" ktora mozno pomohla , bolo ze aj ked som vedel ze nebudem fotit len povedzme 45min, tak som VZDY vybral bateriu z fotaku !
ako dokaz prikladam obrazok:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/laxuFdAdg395nzCsdBeA8A?feat=directlink

co na to hovorite?:)
prajem pekny den,
dodatocne chcem pridat info o mojom C 7D, mam ho od vianoc, a podarilo sa mi teda asi po cca pol roku urobit na 1 nabitie 2570 fotiek !!
bateria vydrzala casovo asi 3 tyzdne, fotil som na ISO 320 - 1000 a nahral som asi 4 FullHD videa priblizne po 30sec. , automaticke prezeranie fotiek mam vypnute (po odfoteni snimku) a pouzival som objektiv Canon 70-200 f2.8L IS USM mkII (cely cas) samozrejma so zapnutym IS
Martin Ševčík: Canon EOS 7D jsem měl pouze na dva týdny v Ekvádoru, co vím, tak funguje do dnešních dní. O Milošově zkušenosti vím, krátce od chvíle, kdy se mu to přihodilo. Bohužel, znám podobné zkušenosti i s řadou 1D. O nekompetentnosti českého servisu už bylo napsáno mnoho. V podobném případě bych se asi vydal do servisu německého. Obecně svoje fotoaparáty nijak nechráním, a vydržely všechny, včetně 300D. Tím ale netvrdím, že nemůže mít někdo špatnou zkušenost.
Vážený pane,rozhodl jsem se po Vašem článku zakoupit 7D a to po dlouhém pokukování.Tím ponesete plnou zodpovědnost za případnou nespokojenost a v případě škytání si vzpomeňte. :-) :-)
Jinak přeji mnoho a mnoho krásných cest po planetě a krásné fota.
Smekám před Vámi,opravdu nádherná fota.Hodně štěstí přeji.J.V.
Martin Ševčík
Ondro, s odstupem času po této sprše funguje stále 7D a je bez závad? Na grafice v diskuzi o technice, Miloši Šálkovi právě 7D ve vlhku odešla. Tak by mě zajímalo, ale možná i ostatní, jestli tobě ještě funguje. Ta diskuze je zde: http://forum.grafika.cz/read.php?47,5075722,page=1
Dusan
Mockrát vďaka, dobré napísané. Z hľadiska všeobecného by to malo pomôcť pri výbere foťáku viac ako vykreslené krivky a farebné stĺpce.
Myslel jsem karty SanDisk UDMA 6 s rychlosti 6OOx.
Ahoj Ondro.
Opět musím jen gratulovat ke fotografiím z Kostariky. Se zájmem jsem si přečetl test 7D. Jsem také jedním z těch, kteří váhali mezi 5DMII a 7D. Po přečtení článku jsem pevně rozhodnut. Jenom jeden dotaz. Nikde jsem se nedočetl jakou jste použivali CF kartu a jak záleží na rychlosti karty co se týče ukládání serie snímků. Je rozdíl při ukládání mezi kartami extreme III a ultra 6?
Díky za skvělé fotky a popis 7D, skvělá práce!
Pedroz a další: Díky, těší mě, že povídání o praxi s Canon 7D k něčemu bylo.
Ahoj Ondro, patřím mezi jedny z těch, kteří tě před určitým časem žádali o radu ohledně výběru 5D MKII a 7D. Nakonec jsem se na tvé rady rozhodl pro koupi 7D, a jsem rád že jsem tak učinil. Je to pro mě skvělý stroj. Nedávno jsem fotil a natáčel bruslení na ledu a měl jsem trochu obavy co se stane s foťákem, který byl pokrytý jemnou tříští ledu a místy úplně mokrý, ovšem poté co jsem ted narazil na tvé snímky a video z trop, tak si myslím, že mohu být bez obav :-) . Moc pěkný článek.
Zdravím, snad se alespoň část čtenářů zrovna díky tomuto článku pustí do četby knih o přírodě. Článek jsem přečetl odshora dolů jedním hltem. Výborná práce. Díky.
Ivo003: O žádných problémech AF nevím, ani při fotografování k žádným problémům nedocházelo, ani na Petrově 7D. Firmware byl nainstalován. 1.1.0. Problému bych si všiml, viz. tragédie s prvním kusem 1D Mk III - http://www.naturephoto.cz/cesty/45-runde-2007-navrat-nasever.html
Peter: Co se týče měření, vždy jsem používal zdůrazněný střed, který se mi osvědčil i na jiných fotoaparátech. Ani tady nebyl problém. Ale většinu času jsem stejně jel na manuál a hýbal pouze s ISO.
Dobrý deň,
výborný článok, rád si pozerám Vaše stránky. V tomto článku ste vychválili 7D aj kvôli AF. Stretol som sa však aj s opačným názorom. Chcel by som sa spýtať či neviete aký firmware bol vo foťáku, či už sú odstránené problémy s AF.
Vďaka.
Ivo
Peter
Ondro, aky je Tvoj nazor na ,,metering 7Dcka...neboli s tymto problemy?...dik
Martin
Tibor: Mám ten samý názor jako pan Prosický. Ptáky a přírodu sice nefotím ale např. loňská vítězná série z kategorie "Nature" na WPP od Steve Wintera byla focena na Canon 350D (a 5D)..
Tibor, Michal: Těžko říci, každý můžeme mít zkušenosti jiné. Mě 20D nijak nelimitovalo - viz. třeba heslo "20D + letovka" zde ve vyhledávání - http://www.naturephoto.cz/hledani.html?slovo=20D+letovka&kde=fotobanka. A ještě odbočím, od roku 2006 stále vystavuji stejné fotky, které jsou focené s 20D a 300D, technicky bych tomu nyní do 70 cm nic nepřidal... párkrát se mi stalo, že se někdo ptal zda je to z 1Ds :-)
Michal | PhotoNature.cz
Tibor: Taky musíš všechno prásknout, ale máš pravdu. Po upgradu na 50D si už na Runde perlil ne, to bylo jiné kafe.
Martin: Rozdíl byl a to propastný, než Tibor zaostřil, tak já to už kropil a to jsme měli oba pevnou EF 300, v objektivu to nebylo. Nejen v sekvenci, ale zejména v rychlosti zaostření, použitím vyššího ISO, atd... to jen tak btw.
Znova povídání které pochopí i amatér .Prostě děkuji.
Martin
Tibor: Jediný podstatný rozdíl mezi 20D a 1D vidím ale v rychelšjím sekvenčním snímání, nebo je tam ještě nějaký jiný?
Tibor
Ahoj Ondro
Já bych jen rád reagoval na větu,kdy podle tebe nezáleží až tak na technice a vzpoměl jsem si,jak jsem společně s Michalem Jiroušem fotografoval v Ugandě.JÁ použil svoji 20d a Michal to tam kropil 1D.A věř,že jsem myslel,že tam ten svůj krám rozšlapu:-)Když si Michal prohlížel výsledky mé práce,tak se chechtal až se za břicho popadal s komentářem "smaž ty mazanice".Myslím,že v některých případech může kvalitní technika opravdu rozhodnout.Ale to jen tak na okraj. Tak ahoj a měj se.
ahoj ondreji uz se tesim az se k tobe dostanu na zkusenou,ale si myslim ze tenhle aparat a ty vsechny v teto kategorii jsou pouhym business,kterej nas obira o penize ,mas urcite jiste povinosti k canon,ale uz mne unavuji jak napriklad jsi psal jsem cekal full,nebudes nahodou presedlavat?ta poznamka(nápověda, D3s).
je to trapne od canonu za par let inovovat sestkrat ,myslim ze technoligie jde rychleji dopredu.mark ctyrka uz je venku,ale jde prednostne na olympiadu a tak je zpozdenej...bude OK-)
Radek Demjan
No ja teda nevim, ale ja bych si radeji precetl neco dalsiho zajimaveho o kolibricich :(
Neuvědomují si, že pokud zajdou do knihovny a přečtou si něco o přírodě, vyfotografují vysněnou fotografii i s pět let starým fotoaparátem z bazaru za 6 tis korun - V tejto vete si napísal kus pravdy a vystihol si podstatu fotografie divej prírody! Mám rovnaký názor Ahoj:-)
Ahoj Ondro, tak už mám toho mazlíka doma! Včera jsem zkoušel první cvaky a dělá se s ním fakt velmi dobře. A ten zvuk... :-)
Dneska Ti pošlu pár kusů z WS Dravci, na proprání :-)
Já osobně rád čtu oba typy článků, o technice i o přírodě. Moc hezké fotky a podle mne výborně praktický test foťáku. Díky.
"Věřím, že možná jde tlačítku přiřadit i jiné funkce."
Samozřejmě, že je to možné, už od roku 1989. Ale divím se, že ostření palcem nevyužíváš.
Super článek a parádní fotky!
Výborný článek, je v něm vše důležité z praxe a pro praxi, žádné laboratorní šťourání a teoretizování. Díky Ondro... :)
Michal | PhotoNature.cz
Ahoj Ondro, parádní práce a musím dokonale podtrhnout tvůj odstavec "Závěr", bohužel články o technice jsou mnohem čtivější, než články o přírodě. Myslím si, že je to dáno dobou a vystihl jsi to naprosto přesně. Já ho jdu dnes otestovat do pořádného mrazu a sněhu na veverky, tak potom něco písnu, bude to maso, je tu pořád -15. Tentokrát jsi si dal na výběru fotografií víc záležet a mě se moc líbí!!! Měj se, Michal.
Vladimír Bělohradský
Ahoj! Člověče, ani se tak nebojím šumu jako velké míry difrakce na vysokých clonách. O tom se taky na netu napsalo habaděj. Ale tak to u focení zvířat často nestává, že člověk překročí clonu F8 a vždy jej lze nakombinovat s jiným tělem pro focení krajinek. Takže asi do něj v nějaké dohledné době půjdu. Ondro, díky za postřehy a měj se fajn!
Vyborny clanek. Dost dlouho jsem fotil kombinaci Canon 400D plus Canon 500/4(i kdyz se tomu hodne lidi divilo) a souhlasim, ze mnohem vic zalezi na objektivu nez na fotaku. Vzdy jsem si rikal , ze mnohem vic zalezi na znalostech prirody nez na fotaku a dokud Canon neprijde s nejakou rozumne dostupnou prevratnou novinkou tak svuj 400D nevymenim. Canon 7D mne presvedcil a shodou okolnosti jsem si ho zacatkem tohoto tydne koupil. Tak jsem na nej moc zvedavy-).
Tomáš Záhoř
7D vrtá hlavou mnohým a právem, po Tvojí recenzi jich tuším přibude z tábora těch dosud váhajících. Z Herálce se mi časově nedaří zpracovat vše co jsem chtěl, cíleně to ale odkládám na 6.2. - kurz Fotoinstitutu na zpracování RAWů kde se uvidíme. Pár si jich tam vezmu s sebou. Zdravím, přeju Ti krásné vánoční svátky a do Nového roku ty nejlepší zážitky, snímky, cesty a pohodu s přáteli Wild Life. Tomáš
Ahoj Tomáši, to tvoje 7D mi po akci s dravci vrtalo hlavou, musel jsem jej zkusit pečlivěji :-) Popis fotek jsem opravil, šotek.
Tomáš Záhoř
Jenom doplním dotaz, u snímků je uvedeno sklo 17-40mm f4L, asi to byla pětistovka - spíš. Anebo ne :-)
7D jsem si pořídill týden před prvním workshopem na Herálci, kterého jsem měl možnost se učastnit. Byla to ostrá a vydařená prověrka, přesto jsem tak jako řada dalších netrpělivě čekal na tyto dojmy a poznatky z Ekvádoru. Dočkali jsme se a vřelé díky za obsažnost a trefné postřehy, které zcela kopírují to co bych - nikoliv tak erudovaně - k 7D uvedl. Naprosto souhlasím, 7D se víc než povedl a je radost s ním fotit. Ondro zdravím, kvituji krásné snímky a na viděnou - Tomáš