Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS II USM

Absenci kratšího lehčího teleobjektivu jsem řešil přes dva roky. A i když jsem se nakonec rozhodl pořídit si objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM, využil jsem příležitosti otestovat inovovanou novinku Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM. Ne každému se chce tahat do přírody těžký světelný teleobjektiv nebo několik s pevným ohniskem. Hlavně pro podobné fotografy jsou tyto řádky určené.

Orel skalní (Aquila chrysaetos) Orel skalní (Aquila chrysaetos) Golden Eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 9.0, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, 14. března 2015 14:58:51, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Hledání náhrady za pevnou dvoustovku

Když jsem před lety prodával pevnou dvoustovku Canon EF 200mm f/2.8 L USM, chtěl jsem místo ní něco univerzálního, světelného, lehkého, opticky kvalitního, se stabilizací a ideálně proměnné ohnisko. Například na fotografování kozorožců a kamzíků v Alpách, nebo když na “šoulačkách” Šumavou při hledání rysa ostrovida nachodím i 15 km denně. To se s mým tradičním teleobjektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM a nemocnými zády už opravdu nedá.
Jako náhradníci za dvoustovku přicházely v úvahu objektivy Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM (testován na Špicberkách), Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM (pro ten jsem byl dlouho rozhodnutý), Canon EF 70-300/4.5-5.6 L IS USM (testován v italských Alpách), a když byl představen, tak právě i Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM.
Nakonec u mne vyhrál Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM, i když mi vadila hmotnost (a cena). On je totiž v kombinaci s telekonvertory (a obzvlášť se těmi ve verzi III.) neuvěřitelně praktický, opticky dokonalý a univerzální.

Zdatný nástupce předchůdce s “pumpou”

Od roku 1998 byl nejuniverzálnějším teleobjektivem předchůdce Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM, který nebyl opticky žádný zázrak a měl jeden poměrně významný neduh. Tím byla jeho konstrukce. Pro změnu ohniska jste museli konstrukcí objektivu pumpovat dopředu a dozadu. Což bylo “ideální” pro nasávání nečistot v prašném prostředí. Objektiv byl tak dost háklivý na poškození, velmi snadno se rozsypala stabilizace. Vzpomínám si, že každý, kdo jej v mém okolí měl, dříve nebo později putoval do servisu, nebo si pořídil něco jiného.
Podobně přenos detailu nebylo to, na co je fotograf u objektivů řady “L” zvyklý. Většinou. Tady musím přiznat, že tu a tam se vyskytnul kousek, který se skoro vyrovnal pevnému objektivu Canon EF 400mm f/5,6 L USM. Ten jsem dlouhé roky používal a s láskou na něj vzpomínám (a občas jej použitý znova koupím a prodám a koupím a prodám...).
O inovaci si tedy objektiv říkal. Nakonec k ní došlo a je velmi podařená.

Vcelku kompaktní, ale poměrně těžký objektiv

Když poprvé vezmete objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM do ruky, první co vás napadne je to, že je poměrně těžký. Přestože je vcelku kompaktních rozměrů, optická soustava je dost složitá a těch těžkých čoček je tam fakt dost (21 členů v 16 skupinách). Ale to rozhodně nelze hodnotit jako vadu, to je prostě fyzika. Objektiv  má hmotnost 1570 g (bez sluneční clony) a jeho délka je 193 mm. Předchůdce byl o 200 g lehčí a o 4 cm kratší!
Potěšitelné je, že objektiv je díky konstrukci mnohem skladnější do fotobatohu, než dlouhé štíhlé objektivy Canon EF 300mm f/4 L IS USM nebo Canon EF 400mm f/5.6 L USM. To hodnotím jako obrovskou výhodu. Ocení zejména ti, co chodí do přírody a nosí spoustu dalších věcí. Zejména fotograf krajinář, krajina se fotografuje i dlouhými teleobjektivy.
Sympatickou novinkou je nová, pohodlněji odnímatelná krytka objektivu, kterou již firma Canon (konečně) dává ke všem novým objektivům. Praktické je zašupovací okénko sluneční clony v místě filtru, aby s ním šlo otáčet bez jejího sejmutí (polarizační filtr). Průměr závitu filtru je 77 mm, což je “standard u většiny objektivů”.
Někdo může namítnou, že “lépe by vypadala vykrojená sluneční clona”, ale ta použitá je pochopitelně mnohem účelnější. Clona se používá aby fungovala, ne aby “vypadala”.

Krahujec obecný (Accipiter nisus) Krahujec obecný (Accipiter nisus) Eurasian Sparrowhawk, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 349 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 14. března 2015 9:12:24, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Kouzlo proměnného ohniska

Osobně musím přiznat, že pryč jsou doby, kdy jsem řešil maximální možnou ostrost výsledné fotografie a nebyl jsem ochotný přijmout, že by to snad šlo objektivem s proměnným ohniskem. Navíc, doba pokročila a nejeden nový zoom od firmy Canon je ostřejší než starší monofokál.
Prioritní se pro mne stává univerzálnost a to, abych těch ohnisek netahal do přírody příliš.
Byly doby, kdy jsem pravidelně v rozsahu 14 - 500 mm nosil v batohu i sedm objektivů. A to už nyní opravu nechci. Navíc, kdo to má stále přendavat, často jsem kvůli tomu propásnul nějaký výjimečný moment.
Pokrýt jedním objektivem rozsah 100 - 400  mm je paráda, obzvlášť při fotografování divoké přírody, kdy každým pohybem (přibližováním) riskujete, že za pár vteřin nebudete mít co fotografovat. Ideální to je zejména na zrcadlovkách  APS-C formátu, kde je ohnisko po přepočtu 160-640 mm.
Pohodlné je i používání v krytu, kde není prostor na změnu úhlu snímání žádný.
Netušenou univerzálnost má objektiv zejména při natáčení videa z přírody. Prostým zatočením zoomovacím kroužkem přidáte zvířeti něco z prostředí, ve kterém žije, a nemusíte se v krytu jen soustředit na detail.
Objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS II USM je tímto pohledem naprosto dokonalý a věřím, že velmi dobře uspokojí fotografy divoké přírody. Nebudou muset řešit “krátký” a “dlouhý” teleobjektiv, vše pokryjí jedním.
Změna ohniska je velmi pohodlná, líbí se mi i možnost nastavení síly odporu při otáčení zoomovacím kroužkem. Nikdo asi nečekal, že se u podobného rozsahu nebude velikosti objektivu měnit. To mi nevadí vůbec. Přední část objektivu se ale neotáčí, což je výborné, pokud pracujete s filtry.

Zapadaný sněhem a zalitý vodou

Jak už bílo-šedý lak (což opět hodnotím jako vadu) napovídá, objektiv má pevnou a voděodolnou úpravu řady “L”. Přestože jsem testování vodní lázní nijak neplánoval, během fotografování, a především při natáčení orlů skalních, objektiv bez problému snášel příval velmi mokrých sněhových vloček, které přecházely v déšť. Objektivem se dá tedy fotografovat i za intenzivního deště.
Vzpomínám si, jak jsem měl objektiv na stativu v trávě a nepřetržitě dlouhé minuty nechal natáčet orly, kdy jsem sám fotografoval objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM s  druhým fotoaparátem. Tak trochu jsem na něj zapomněl. Bez ochrany, zalitý vodou, vše v pořádku ustál.
Přestože by měl být objektiv díky přestavbě odolnější než předchůdce, kvůli složitější optické konstrukci se stabilizací doporučuji se k němu chovat ohleduplně. Ne tak, jako když jsem v akci “pohazoval” do trávy objektiv Canon EF 400mm f/5.6 L USM (ten má totiž optickou soustavu mnohem jednodušší).

Proměnná minimální clona objektivu

Jestli by mě při trvalejším používání objektivu něco štvalo, tak by to byla nižší světelnost. Má hodnoty f/4,5 až f/5,6 dle zvolené ohniskové vzdálenosti (na delším konci objektivu menší světelnost). Ani ne proto, že bych se trápil v temných koutech lesa před svítáním. Ale že bych nemohl dělat svoje “oblíbené” kousky s proostřováním vegetací při minimálních clonách. Na to je naprosto ideální objektiv Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM. Obzvlášť v případech, kde jsou v obraze světlé body a prosvětlené části, které vyjdou vyloženě kouzelně.
To, že je nějaký objektiv méně světelný, lze v posledních přibližně čtyřech letech poměrně slušně bez velkých následků na výsledné kvalitě fotografie dohnat zvýšením hodnoty ISO při fotografování.
Oproti předchůdci má clona objektivu 9 lamel (předchůdce měl 8), díku tomu se velmi pěkně zobrazují oblasti mimo pole zaostření a výsledek je srovnatelný s monofokálním objektivem. Pocitově si skoro myslím, že je u objektivu Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS II USM lepší než u testovaného objektivu Canon EF 200-400mm f/4,0 L IS USM s vestavěným telekonvertorem.
Co se týče ostrosti, nemusíte se bát používání minimálních clon, ostrosti tam bude dost i při cloně zcela otevřené. Clonit ale doporučuji při použití telekonvertoru Canon TC 1.4x, kresba se pak zlepší.

Sovice sněžná (Nyctea scandiaca) Sovice sněžná (Nyctea scandiaca) Snowy Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 312 mm, stativ Gitzo, Clona: 9.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, 14. března 2015 12:04:32, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Opravdu užitečná stabilizace obrazu

K velkým výhodám objektivu patří vestavěná stabilizace obrazu (IS). Nový objektiv se může pochlubit zcela novou konstrukcí s vylepšeným 4-krokovým optickým stabilizátorem obrazu, který snižuje negativní vliv roztřesených rukou při focení z velké vzdálenosti. Fotografové mají k dispozici tři režimy stabilizace. Dva režimy obstarávají buďto vyrovnávání v obou osách x a y, nebo pouze v ose x, s většími možnosti při panningu. U EF objektivů firmy Canon čtvrté generace ale naleznete režimy tři – ve třetím módu se stabilizace aktivuje jen při expozici.
Stabilizace je velmi tichá, vůbec neuslyšíte, že ji máte zapnutou. Což tolik kontrastuje s rachtáním a bzučením u předchůdce.
Přestože se uvádí, že stabilizace rozpozná stativ, mít stabilizaci bezvýhradně pořád zapnutou nedoporučuji, rychleji se vybije baterie fotoaparátu. Navíc mám pocit, že při použití “bezpečných” expozičních časů (okolo 1/800 s a kratší) snižuje aktivovaná stabilizace ostrost objektivu (nemám důkaz, jen tu a tam pocit).
Stabilizaci tedy zapínám pouze tehdy, pokud mi vycházejí kritické časy, obzvlášť 1/200 s a delší. Nejúčelnější je pak v intervalu 1/100 - 1/30 s, s tím,  že při dobré konstelaci, nevzrušeném dýchání a v pevných rukách zvládne expoziční časy i delší (i při ohnisku 400 mm).
Další obecnou výhodou stabilizace je, že zklidněný obraz je k dispozici i pro AF senzory, které pak mají lehčí práci při ostření v horších světelných podmínkách.

Šikovný objektiv na motýly a vážky

Díky velmi nízké minimální zaostřitelné vzdálenosti 98 cm se univerzálnost objektivu dále rozšiřuje. Poměrně užitečně jej lze použít při fotografování většího opatrnějšího hmyzu, což jsou třeba motýli a vážky. K těm se v obvyklých případech při použití klasického makro ohniska 100 mm nelze nerušeně dostat (a to obzvlášť při použití full frame fotoaparátu). Objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS II USM vám hmyz dobře přiblíží, bez toho, abyste jej rušili, a dlouhé ohnisko okolí “rozmaže”.  
Objektiv může být vhodný i při fotografování rostlin, kdy chcete fotografovaný objekt oddělit od okolního prostředí. Použijete dlouhé ohnisko, přiblížíte se co nejtěsněji a místa mimo hloubku ostrosti v popředí a pozadí se krásně rozmažou. Což třeba s objektivem Canon EF 400mm f/5.6 L USM dělat nelze, jeho minimální zaostřitelná vzdálenost je 350 cm.

Proměnné ohnisko ostré jako břitva

Při zpracování fotografií mě překvapily výborné optické vlastnosti. Obzvlášť když si uvědomím, že se jedná o zoom. Vzpomínám si, když jsem před lety zkoušel předchůdce a s komentářem “To fakt nedám...” jsem jej raději odložil. Tohle bych “dal” bez řečí.
Schopnost přenést detaily v peří je dokonalá a u některých fotografií až v podobné úrovni s objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM. U něj totiž občas “zneužívám” nízké clony, fotografie jsou dokonalé ostré, ale ne úplně všude.
Popsané ovšem platí při použití kvalitní full frame zrcadlovky s dokonalým přenosem detailu, ideálně Canon EOS 5D Mk II (u 1DX a 5D Mark III to tak pěkně nefunguje). Odhaduji, že při použití APS-C fotoaparátu Canon EOS 7D Mark II se budou drobné rozdíly v ostrosti objektivů okolo ohniska 400 mm stírat, bude jedno, jestli máte monofokál, nebo kvalitní zoom.
Součástí vnitřní konstrukce objektivu jsou fluoritové členy a super UD prvky s ultra nízkým rozptylem. Objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM navíc jako první objektiv z řady Canon EF obsahuje novou antireflexní úpravu ASC (Air Sphere Coating). Zdokonalenou antireflexní vrstvu tvoří drobounké vzdušné nanočástice, které vytvářejí vrstvu s velmi nízkým indexem lomu a eliminují tak světelný závoj a odlesky. Díky těmto vlastnostem jsou fotografie ostřejší a kontrastnější než v minulosti.

Výr velký (Bubo bubo) Výr velký (Bubo bubo) Eurasian Eagle Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 312 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 3200, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 15. března 2015 10:49:51, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Rychlé ostření tmavého raroha

Asi největší překvapení, a to jsem čekal od novinky opravdu hodně, pro mne byla rychlost ostření pohybujících se objektů. Jestli se ostrost přibližuje monofokální čtyřstovce, tak rychlost se jí zcela vyrovná.
Mám pro to z terénu praktický příklad. Na fotografickém workshopu Dravci a sovy jsem měl (kromě jiných ptáků) dvě barevné formy raroha loveckého, světlou a tmavou. Světlou jsem fotografoval objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM a o 15 minut později, ze stejného místa a ve shodných světelných podmínkách formu tmavou (což je pro objektiv na kontinuální ostření ještě náročnější). Ostření obou objektivů bylo při stejném nastavení ostřícího bodu na fotoaparátu Canos EOS 1DX naprosto shodné. Pokud jsem centrální bod udržel na rarohovi, bylo odpadu minimálně v obou případech.
Kdo u mne na workshopu s dravci byl, ví, že létající rarohy tam mám především pro zkušenější fotografy, pro většinu klientů jsou “spíše na koukání”. Je to fakt síla, a to obzvlášť v pošmourných podmínkách, kdy není světlo.
Objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM v tomto náročném testu obstál na jedničku s hvězdičkou. Dalo by se říci, že mi vyrazil dech.
Podobně výborná zkušenost byla s ostřením čelně letícího výra velkého za poměrně špatných světelných podmínek v lese. Navíc ztížených poměrně blízkým kontrastním pozadím.    

Prodloužení ohniska s funkčním centrálním bodem

Přestože k tomu není objektiv prioritně určen, letmo jsem vyzkoušel, jak pracuje s telekonvertory. Jak se dalo čekat, s Canon TC 2x III. si autofokus ani neškrtne. Ostřit je nutné manuálně. Hledáček velmi výrazně ztmavne a práce s takto dlouhým temným průhledem je velmi nepraktická. Snad na nějaké velmi klidné vzdálené zvíře v režimu manuálního ostření přes Live View, to by asi šlo.
Naopak při použití prodlužovadla Canon TC 1.4x II. vše frčí jak má a předpokládám, že s verzí III by to lítalo ještě rychleji a přesněji (platí pro nová těla fotoaparátu - 1DX, 5D Mark III, 7D MArk II).
Jedinou nevýhodou, ale to se dalo čekat, je to, že autofokus funguje pouze při použití centrálního ostřícího bodu. Chová se ale výborně, žádné rozvážné pomalé přeostřování, hned je na místě, které ostřící bod pokrývá. Tedy mohu jen doporučit. Tzn., komponovat a ostřit zvířata na střed s následným výřezem pro upravení kompozice při zpracování fotografie.
Ovšem spíše než k prodloužení ohniska (to snad raději udělejte výřez) je použití telekonvertoru vhodné pro větší “rozmazání” popředí a pozadí mimo hloubkou ostrosti, pokud je ve výsledné fotografii rušivé. Sám to tak občas dělám na objektivu Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM.

Pro koho může být objektiv určen

Objektiv  Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM je vlastně pro každého. Nejvíce si jeho schopností užijí fotografové divoké přírody, kteří do přírody opravdu chodí a nechtějí tahat více než jeden teleobjektiv. Univerzální novinka bude dokonalá, obzvlášť v poměru užitá hodnota, pokrytá ohniska, optická kvalita, kompaktnost a cena. Ne každý potřebuje těžký monofokální objektiv. S objektivem Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM můžete letět kamkoli, navíc bude celkem nenápadný. Nemusíte být neustále ve střehu, jako při fotografování objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM.
Vzhledem k tomu, že jsem poměrně konzervativní nedoporučuji objektivy podobného rozsahu od firem jako Sigma nebo Tamron. Ony mohou být v době zakoupení ostrostí srovnatelné, ale ne na dlouho. Fotografové z mého okolí by mohli o mnoha problémech dlouho vyprávět.
Nadšen bude i krajinář, pokryje poměrně velký rozsah ohnisek. I když tady bych možná doporučil velmi dobrý Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 L IS USM, který je stejně ostrý a bude testovanému objektivu konkurovat (je výrazně levnější a lehčí)
Objektiv má z mého pohledu pouze jednu vadu a to, že i přes jeho dokonalost jej aktuálně  naštěstí nepotřebuji :-)

Opět žádný komplexní test, žádné terče fotit nebudu. Jen pár zkušeností z víkendového fotografování, především pro fotografy, kteří se na můj názor na objektiv dotazovali.

Objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM byl testován na digitálních zrcadlovkách Canon EOS 1DX a Canon EOS 5D Mark II během tradičního fotografického workshopu Dravci a sovy.

Technickou specifikaci od výrobce můžete najít tady, aktuální cenu například na Megapixel.cz.

Za zapůjčení objektivu pro testování děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ.

Související odkazy (články o objektivech na NaturePhoto.cz)
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Canon EF 24-70 f/4 L IS USM
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM (použitý na prodej)
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM

 

 

Krahujec obecný (Accipiter nisus) Krahujec obecný (Accipiter nisus) Eurasian Sparrowhawk, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 300 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 14. března 2015 15:44:14, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)  Orel skalní (Aquila chrysaetos) Orel skalní (Aquila chrysaetos) Golden Eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 278 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 14. března 2015 14:02:28, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Výr velký (Bubo bubo) Výr velký (Bubo bubo) Eurasian Eagle Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 2500, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 15. března 2015 11:14:12, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Krahujec obecný (Accipiter nisus) Krahujec obecný (Accipiter nisus) Eurasian Sparrowhawk, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 14. března 2015 8:58:10, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Raroh lovecký (Falco rusticolus) Raroh lovecký (Falco rusticolus) Gyrfalcon, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 371 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1600 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 14. března 2015 11:43:18, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
03. 05. 2015 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(5 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Lenka
Objektiv jsem si koupila na dovolené v USA a můžu jenom a jenom chválit. Fotím spíše krajinu a krajinné detaily a při prohlížení fotek se ani nemusím dívat na exif - oproti základáku 24-105 je rozdíl v ostrosti a kresbě opravdu velký. Samozřejmě ve prospěch 100-400. Stejně tak musím chválit rychlost a přesnost ostření, stejně tak účinnou a tichou stabilizaci.
Karel
Moc pěkný článek a nádherné fotky. Cenná doporučení na objektiv nejen pro Canonisty.
inak zase si nemožem nevšimnuť naražku na to že 5d2 ma lepči obraz ako 5d3 a 1dx :-) pochopil som spravne?
Dobrý den,
tak na tenhle článek jsem dlouhou dobu čekal, ale prostě jsem to už nevydržel a výše zmíněný objektiv zakoupil. A s vašimi názory mi nezbývá než plně souhlasit. Je to skvělý objektiv. Ostrost je vynikající a řekl bych, že se plně vyrovná pevné EF 400L f5,6 USM, neli ho ještě předčí. A ta univerzálnost je boží. Ani nespočítám případy, kdy už jsem měl zvířata, tak blízko že už jsem je do záběru nenacpal a kolikrát jsem i přehazoval na Tamron 70-300. A navíc teď už chodím bez stativu:-)
Tomáš S.
Paráda, uvažuji o něm, díky za článek. Byl nějaký rozdíl v ostření mezi 5D Mark II a 1DX?