Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM

Jak už si asi každý uživatel fotografické techniky Canon všiml, firma poměrně zásadně zinovovala svoji nabídku dlouhých teleobjektivů. Objektivy jsou nyní mnohem modernější, opticky vymakanější a zvýšil se jejich uživatelský komfort. Protože každý den dostávám několik dotazů na objektivy a chci být alespoň trochu v obraze, využil jsem nabídky na několik týdnů otestovat novou třístovku.

Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Red Squirrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 300 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. ledna 2012 9:29:55, Mladá Boleslav (Česko) Nevhodná nouze o zvířata
Bohužel, ač by si někdo mohl myslet, že jsem byl se zapůjčeným objektivem horlivě každý den venku, mýlil by se. Realita byla mnohem smutnější. Volných dní na fotografování jsem měl pouze několik a jak už to tak v přírodě bývá, ne všechno divoké, co chcete fotografovat, je vždy na tom místě, kde hledáte.
V rukách dokonalá třístovka, ale vytipované objekty zájmu nikde (kamzíci). Snad jen ze zoufalosti jsem nakonec sjel na pár hodin k veverkám, které mi vlašské oříšky rvaly přímo z ruky. Protože se však jedná o zvířátka neposedná, jsou na pořizovaní brilantně ostrých reprezentativních snímků s telekonvertory na minimální clony absolutně nevhodná. Pro testování přenosu ostrosti však dobře posloužil Oliverkův „ochočený“ mýval.

Drobeček, který schováte pod bundu
Když si nesete objektiv Canon EF 300mm f/2.8 domů, plastový kufřík vás příliš nezatíží. Jeho velikost odpovídá toaletní tašce modelky a už svojí velikostí se velmi výrazně odlišuje od svých světelných bratříčků (400/2.8; 500/4; 600/4). Když pak objektiv vyndáte z kufříku, je pocit titěrnosti (a to vůbec nepřeháním) ještě výraznější.
Až po nandání kvalitní bytelné sluneční clony získá objektiv svůj solidní superteleobjektivový habitus. U třístovky je dokonalé to, že když necháte doma sluneční clonu, pověsíte si objektiv s nasazeným tělem na krk, schováte pod bundu a můžete vyrazit třeba na koncert. Což s jeho příbuznými z inovované řady samozřejmě vůbec nejde.

Co se u nové třístovky změnilo
Přestože největší změnou inovované řady teleobjektivů Canon je jejich nižší hmotnost, u už původně lehkého objektivu nebylo kde moc odlehčovat. Nová verze je lehčí pouze o 200 g (aktuálně váží 2350 g). Avšak obdobný objektiv u konkurence, Nikon 300mm f/2.8 AF-S G ED VR II, má hmotnost 2900 g! Nepatrně se snížila i velikost objektivu, aktuální rozměry jsou 128 x 248 mm. Minimální zaostřitelná vzdálenost se z 2,5 m změnila na sympatických 2,0 m.
Další novinkou je modernější stabilizace, včetně nového Mode 3. Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM má aktuálně devítilamelovou clonu, díky níž budou ještě pohledněji zobrazené oblasti mimo hloubku ostrosti.
Nová je i optika díky vrstvám SWC a speciální úpravě přední čočky, která odpuzuje vodu a zabraňuje ulpívání nečistot.
Podrobně v odstavcích níže.  

Jak zlepšit už tak dokonalé
Nemá příliš význam psát o odolnosti objektivu, Canon si u řady „L“ stále drží svoji odolnost a precizní zpracování. Modelová řada L představuje špičkové profesionální objektivy společnosti Canon, ty nejlepší z precizně konstruovaných objektivů EF. Objektivy řady L kombinují prvotřídní výkon s vynikajícím ovládáním a vysokou odolností vůči prachu a vlhkosti.
Několik postřehů bych ale přece jen měl. Možná díky minimalizaci hmotnosti výrobce sáhnul ke změně, která pocitově úplně ideální není. V místě, kde se upíná sluneční clona, už není kov, ale plast. Výsledkem toho je, že sluneční clonu nelze nikdy zcela napevno dotáhnout. Ať už nasazenou, nebo opačně proti objektivu uklizenou (v batohu). Že to není náhoda, se ukázalo i u nového objektivu Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, kde mám aktuálně problém úplně stejný. Není to samozřejmě nic hrozného, ovšem lepší by každopádně bylo, kdyby to drželo.
Co je ale dokonalé, je velice hladký průchod objektivu při otáčení ve stativové objímce. Je mnohem plynulejší než u starších dlouhých teleobjektivů. Obrovským přínosem jsou i mnohem hlubší zarážky po 90°, do kterých objektiv vždy krásně zapadne a nemusí se tím tak zuřivě kvrdlat jako v minulosti.
Kladně hodnotím i umístění ovládacích prvků na objektivu. Nově se třeba přepínač AF / MF přesunul blíže k tělu fotoaparátu, což je mnohem praktičtější.

Ještě ostřejší než legenda
Už před lety byla světelná třístovka nejlepším objektivem, který firma Canon vyráběla. Nikdo tedy příliš nečekal, že by snad ještě šlo něco vylepšit. Prakticky v terénu to bude patrné pouze minimálně, ale pokroky jsou. Objektiv je pocitově o chloupek lepší na minimální clonu f/2.8, je kontrastnější a podle mě se chová lépe i v protisvětle. Ještě mě napadá jedna věc, která možná bude znít nevěrohodně, objektiv má lepší věrnější přenos barev.
Vylepšení kvality obrazu bylo pravděpodobně možné díky použití vrstev SWC. Patentované struktury povrchových vrstev, navržené společností Canon pro digitální fotoaparáty, přispívající k minimalizaci výskytu odlesků a závoje, způsobených odrazy světla uvnitř objektivu (třeba i od senzoru fotoaparátu). Povrchová úprava pak může eliminací příčiny zabraňovat vzniku odlesků a přispívat k dosažení dokonale ostrého a čistého obrazu.

Nezmenšené neupravená a nezaostřené výřezy ze 100% zobrazení fotografie.
Mýval severní (Procyon lotor) Mýval severní (Procyon lotor) Northen Raccoon, starší jedinec, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 300 mm, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/8 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. ledna 2012 10:14:24, Mladá Boleslav (Česko)







Bohužel u snímků na f/8 nelze přehlédnou pohybovou neostrost, čas při větším zaclonění byl delší a když do sestavy mírně foukne, testování to znehodnotí. Přesto věřím, že si výřezů obrázek o přenosu ostrosti při použití telekovertorů uděláte. V podstatě není příliš poznat rozdíl zda byly snímky pořízeny s TC nebo bez, a to včetně minimálních clon.

Nezmenšené neupravené a nezaostřené fotografie mývala v JPG ke stažení
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM (bez TC) - clona f/2.8 (13 MB)
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM + TC Canon 1.4x III - clona f/5.0 (14 MB)
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM + TC Canon 2.0x III - clona f/5.6 (14 MB)


Příliš rychlé zaostřování
O tom, že byl rychlý už předchůdce, nikdo nepochybuje. Přesto i tady šla firma Canon dál a zlepšovala. Pocitově mi připadlo, že při prvních pokusech doma v temné místnosti se Canon EF 300mm L IS II USM choval lépe a svižněji.
Rychlé a tiché automatické zaostřování obstarává kroužkový mikromotor USM (ultrazvukový motor), který využívá vibrace ultrazvukových kmitočtů pro pohon mimořádně rychlého a téměř neslyšného automatického zaostřování. K rychlosti automatického zaostřování přispívá vysokorychlostní procesor a optimalizovaný algoritmus automatického zaostřování. K dispozici je elektronický přechod na plně manuální zaostřování bez nutnosti vypínat režim automatického zaostřování.
Trochu záhadou pro mne je výrobcem propagovaný nový režim Power Focus (Výkonné ostření), který prý pomáhá s ostřením během natáčení videa. Při jeho nastavení by fotograf mohl během filmování svižně doostřovat otáčením kruhového ovladače. Upozorňuji, že toto jsem nezkoušel, ale budu rád, když se někdo podělí o zkušenosti.
Možná si říkáte „To přecemůže fotit samo“, ale příliš citlivý objektiv na přeostřování není žádná idylka. Často se vám stane, že třístovka přeostří na čmeláka nebo stéblo strávy, které se náhodou objeví mezi fotografovaným zvířetem a objektivem. Obzvlášť s kvalitním tělem fotoaparátu.
To zase budou stížnosti, že řada 1D neostří. Bohužel sváteční uživatel profesionální fotografické techniky si neuvědomuje, že velice široké sofistikované možnosti nastavení ostření tam nejsou jen na okrasu.

Komu by mohl být objektiv určen
Když přeskočím to, že díky svým malým rozměrům bude sklíčko vhodné zejména pro reportéry a sportovní fotografy, musím říci, že svoje uplatnění bude mít i u fotografů zvířat. Zejména u těch, kteří stále ještě používají fotoaparáty s krop faktorem 1.6 (tam se bude vlastně jednat o objektiv 480/2.8). Bohužel při použití full frame fotoaparátu už je Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM sám o sobě příliš krátký a v kontextu pětistovky na kropu se v podstatě jedná o širokáč.
Zejména v českých krajích, kde nám zvířátka neběhají v tak atraktivním prostředí jako třeba na severu Evropy nebo na Borneu, bude ve výsledném snímku spousta rušivých prvků (černá skládka, budovy, elektrická vedení) nebo případně prázdná nuda (smrková monokultura, oraniště, spasená louka). Ne že by se třístovkou nedalo fotit, ale klade to mnohem větší nároky na fotografa, aby se mnohem více soustředil na to, co na fotce kromě fotografovaného zvířete má.
Samozřejmě někdo může namítat „Tak si tam dám telekonvertor!“, ale podle mne není rozumné si kupovat objektiv, který bude prioritně používaný s telekonvertorem. I když je v některých podmínkách chování s TC velmi slušné, kompromis to bude vždy (viz níže).
Dokážu si představit, že třeba pro ženskou ručku na těle fotoaparátu Canon EOS 7D (případně v kombinaci TC) to musí být třeba při cestě za divokou přírodou kombinace ideální.
Dokonce mě napadá, že pokud nemáte zvrhlou touhu fotit v tropech a mizerných světelných podmínkách jako já, je pořizování objektivu s ohniskem 500mm zbytečné. Nový objektiv Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM je mnohem univerzálnější a pětistovkou nic navíc nezískáte. Třeba v Africe, v otevřených pláních, kdy je světla pořád dost, je třístovka s telekonvertory ideální kombinace.

Téměř dokonalá práce s telekonvertory
Asi si nenajde žádný nový uživatel objektivu Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, kterého by nezajímalo, jak se bude chovat s telekonvertory. K dispozici jsem měl obě novinky Canon Extender 1.4x III a Canon Extender 2x III, které byly vyvinuty právě pro inovovanou řadu dlouhých teleobjektivů. Oproti předchůdcům mají vylepšenou optiku a především lepší komunikaci mezi objektivem a tělem fotoaparátu.
Už předchozí kombinace třístovky s telekonvertory byla slušná. Jen u provedení TC 2x už nebyla ostrost tak brilantní a AF slušně létal jen u světlé scény na sluníčku. To se ale změnilo!
Když jsem se nyní po několika týdnech v klidu dostal k tomu, abych si prohlédl zkušební snímky chundelatého mývala, údivem jsem si málem hlavu ukroutil. Kdyby se mi extendery nezapisovaly do EXIF dat, nenašel bych rozdíl. Zjednodušeně lze říci, že při pečlivé práci (stativ, předsklopení zrcátka, manuální ostření s použitím LiveView, drátěná spoušť, bezvětří) je kombinace s TC skoro stejně ostrá jako při použití samotného objektivu! Nutno ovšem přiznat, že popisovaných podmínek při fotografování divokých zvířat v terénu dosáhnete pouze obtížně.
Z krátkého fotografování mám navíc pocit, že i rychlost ostření s TC je mnohem lepší. Nejvíce patrné to bylo u verze TC 2x, kde i při deštivém temném počasí AF dělal to, co má (zaostřil na očíčko veverky). Bohužel s jedním „ale“, které se mi nyní o víkendu projevilo i u nového Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM. Pokud je objektiv při namíření na fotografovaný objekt zaostřený zcela za (nebo výrazně před) fotografovaný objekt, AF se ani nerozjede. Jak je to pár metrů před nebo za, lítá autofokus jak má. Jediným řešením v podobných případech je pomoci manuálně na ostřícím kroužku a zaostření si alespoň trochu přiblížit. AF se pak už chytí. S ničím podobným jsem se na pětistovce nikdy nesetkal.
Jak však pohybující se letící objekt skrz objektiv vidíte, nepřestává vás chování dvojkového telekovertoru udivovat.
Spíše ze srandy jsem zkoušel fotit i letící tmavou straku v protisvětle s bílou oblohou v pozadí, ale v šoku jsem koukal na to, jak AI Servo na Canon EOS 5D Mark II dokonale stíhá ostřit. Nechápu, jak může kombinace Canon EF 300mm L IS II USM s TC 2x III ostřit letovky lépe než samotná pětistovka  bez TC!? Klucí japonský si ve vývoji fakt mákli. Nemůžu se dočkat, co bude kombinace předvádět na nové vlajkové lodi Canon EOS 1DX.
Shrneme to, jinak tu budu o telekonvertorech psát do léta. Ostrost s oběma TC je ve verzi III dokonalá a mnohem lepší než s předchůdci. AF se s TC 2x III při špatném světle zpomalí, ale pokud si trochu manuálně přiblížíte zaostření, velmi slušně ostří. To, že máte nasazený TC 1.4x III, nepoznáte za žádných podmínek, jen po přečtení zapsaných EXIF dat.

Použití inovované 4krokové stabilizace
Svojí nízkou váhou a  malými rozměry nový objektiv Canon EF 300mm L IS II USM vyloženě svádí k fotografování z ruky, a to i za velmi špatného světla. Všechny prezentované fotografie veverek byly snímané bez stativu, se zapnutou stabilizací.
4krokový optický stabilizátor obrazu (Image Stabilizer), speciálně navržený pro konkrétní ohniskovou vzdálenost, zamezuje rozmazání snímku, ke kterému může dojít při fotografování z ruky nebo při použití dlouhých expozičních časů. Automatická detekce sledování objektu zajišťuje efektivní výkon při sledování rychle se pohybujících objektů. A stejně jako vždy u firmy Canon, protože je systém stabilizace obrazu zabudován v objektivu, je působení systému viditelné v hledáčku.
Kromě největšího přínosu, tj. že si můžete z ruky expoziční časy více prodloužit (třeba i 1/10; 1/30 s), také potěší, že stabilizace obrazu je mnohem tišší, žádné rachtání a kvrdlání jako v minulosti. Je i mnohem rychlejší, nemusíte tolik čekat, než se stabilizování ustálí.
Asi největší přínos nové stabilizace bude v kombinaci s telekonvertory, kdy je ohnisko mnohem delší a nároky stabilizování mnohem vyšší. Bohužel, při testování se mi opět potvrdilo, že nejdelší časy se zapnutou stabilizací udržím s objektivem Canon EF 500mm L IS USM. Tam mám na 1/30 sec. fotky ostré všechny i se starší verzí IS. Jak je objektiv těžší, hýbe se v pazourách méně.
Objektiv Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM má nově 3 režimy stabilizace obrazu. Přibyl režim stabilizace obrazu IS Mode 3, který se zvláště hodí pro případy, kdy musíte použít techniku sledování objektu, protože aktivuje prvky stabilizace obrazu až při expozici.

Aktuální vyšší cena
Bohužel s novou řadou teleobjektivů Canon se objevil fakt, na který nebyli fotografové příliš připraveni. Nové verze jsou mnohem dražší než předchůdci. Tragédie bohužel potkala i Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, který nyní (únor 2012) v obchodech najdete za 167.000 Kč (stará verze při nedávném ukončení prodeje stála 106.000 Kč.
Tím i padlo dlouho tradované, že teleobjektivy Canon jsou levnější než ty od firmy Nikon. Objektiv Nikon 300mm f/2.8 AF-S G ED VR II stojí 140.000 Kč.

Tak to je asi vše, víc si z toho krátkého fotografování s objektivem Canon EF 300mm f/2.8 L IS II nepamatuji. Opět žádný test, jen pár postřehů, jako vždy. Raději píšu o zvířátkách, ale řádky o technice se čtou více.
Znovu si tedy dovolím zdůraznit, že sebedokonalejší teleobjektiv vám v přírodě nezaručí, že budete mít co fotografovat. Zapátrejte po informacích o životě zvířat na internetu, zajděte do knihovny nebo vyrazte s ornitologem na vínko. Ušetříte a stejnou (nebo i lepší) fotku uděláte i s objektivem za zlomek ceny.

Objektiv Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM byl používán pouze na těle Canon EOS 5D Mark II, nic jiného aktuálně bohužel nemám.

Za zapůjčení objektivu a extenderů na testování děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ, s r. o.

Související odkazy na NaturePhoto.cz
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Další fotografie veverek na NaturePhoto.cz


Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Red Squirrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 300 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. ledna 2012 9:35:01, Mladá Boleslav (Česko) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Red Squirrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 300 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. ledna 2012 9:24:34, Mladá Boleslav (Česko) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Red squirrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 300 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. ledna 2012 9:40:28, Mladá Boleslav (Česko) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Veverka obecná (Sciurus vulgaris) Red Squirrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM + TC Canon 1.4x III, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 420 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. ledna 2012 9:05:24, Mladá Boleslav (Česko)

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
26. 02. 2012 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(18 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Huggi
///Často se vám stane, že třístovka přeostří na čmeláka nebo stéblo strávy, které se náhodou objeví mezi fotografovaným zvířetem a objektivem. Obzvlášť s kvalitním tělem fotoaparátu. ///

Tohle je prece vec nastaveni fotoaparatu, ze objektiv zvladne preostrit okamzite je dobre..a jak bude AF na takovy nahly zmeny reagovat je o nastaveni (u Nikonu od D300/700 vejs, u Canonu 1D rada urcite 5/7D si nejsem jistej)
Pavel: Já bych variantu 70-200 f2.8 a konvektor nevolil. Ostrostí se to pevne 400 nevyrovná ani z rychliku. Navic je to výrazně pomalejší ostřemí při použiti konvektoru. Jinak 70-200 je docela dobrá bez konvektoru. Ale pokud není cilem 2.8 clona, tak kvalita obrazu je stejne dobrá na f4 verzi - navic váží méně.
Pavel
Ondřej, Radek: Asi je to jediná možnost na wild focení za rozumný peníze. Fotím Nikonem, ale nemám možnost dlouhýho pevnýho skla za tuhle cenu, co má Canon. Asi není dobrý mít dva systémy, ale zase proč ne? Nikon má nejdelší pevný sklo 300/4 za podobnou cenu, ale na ptáky u nás je to málo. Ještě jsem uvažoval o kombinaci 7D a 70-200/2,8 bez stabilizátoru s telekonvertorem 2x, prý jsou výsledky moc dobré a je to hodně univerzální, pokud člověk nepotřebuje dlouhé sklo, má světelný zoom :-)
Pavel: Já 7d použivam a kombinaci s 400 f5.6 mohu jen doporucit.
Pavel: Myslím, že co se týče poměru výkon / cena je kombinace 7D + 400/5.6 naprosto dokonalá. Když bude nejhůř, o současnou techniku bych přišel, určitě bych si s tím vystačil. Podobnou sestavou jsem čtyři roky fotil.
Pavel
Dobrý den, ještě bych potřeboval radu ohledně objektivu :-) Tělo mám vybráno Canon 7D a ten objektiv Canon 400/5,6 . Chtěl bych fotit ledňáčky, volavky , vlhy v naší přírodě. Můžete mi ho doporučit? Děkuji :-)
Michal M.
S cenou stejně nikdo nic neudělá. Pokud to člověk myslí vážně ,koupí to za cenu která je a nebo ne. Já už neřeším zda takové sklo koupím ,ale kdy. :-)
Ivan K: Já si osobně myslím, že ta cena (5d MK III) je dána také tím, že Canon plánuje opustit aps-h (1D MK IV).
Ivan K.
Samozrejme Canon si to asi muze dovolit, fotoamateri jako ja ho evidentne na tech sklech nezivi... Ale i v te nizsi tride: Za 5D mk II + 24-70 + 70-200 IS II clovek dal 129tis., ted mu tech 129 nestaci ani na 5D mk III + 24-70/2.8! Jak rikam, chapu samozrejme to, co rikate, ale ta mira zdrazeni je navzdory tomu nehorazna - jini vyrobci, co sleduji, takove skoky rozhodne nedelaji (nedelali). Ovsem na poli profi DSLR v podstate nemaji C a N konkurenci, vubec bych se nedivil nejakemu kartelu....
Ivan K.
Ondrej P.: Nejmodernejsi, nejmodernejsi... Jaky "pokrok" krome drobneho snizeni vahy ospravedlnuje navyseni ceny ze 106tis. na 167tis?! Takove skoky napr.Nikon oproti minule generaci skel neudelal, navic myslim nikomu z nas beznych fotografu takhle platy nerostou, tudiz se ta skla stavaji cim dal mene dostupna. Jako fotoamater a milovnik prirody jsem dal za 500/f4 150tis, za novy bych 240 uz rozhodne nedal! Za spickovou a legendarni 300/2.8 tech 100+6 jeste budiz, ale skoro 170?! Do haje s tim
Ivan K.: Ač to asi každý nerad vidí, má to svojí logiku. To nejmodernější bývá vždy nejdražší. Až za dva tři roky Nikon zinovuje svojí řádu teleobjektivů, bude zase s cenami na špici on. A tak dál, a tak dál...
Ivan K.
Canon s tema cenama skutecne udelal brutalni rez! Clovek by primhouril oko pri zdrazeni i nejaka procenta, ale tady to je o desitky procent, dvojnasobek! A bohuzel i v sirsich sklech: viz. stara 24-70/2.8 za 28tis., nova verze 24-70/2.8 II 56tis.!!!! (a to jsem si kdysi rikal, ze u Nikonu je ten jejich 24-70 za 40tis. nehorazna palka). Co je moc, co je moc! Na druhou stranu, nedavno ohlaseny teleobjektiv od Sony 500mm f4 ma cenovku 13 000 EUR!!! Takze Nikon skla budou nakonec nejlevnejsi??!
Pavel
Děkuji :-) A ten objektiv je asi z těch levnějších nejlepší, že?
Pavel: Po zkušenosti účastníků aktuálního víkendového workshopu s dravci na Vysočině bych jednoznačně doporučil Canon EOS 7D.
Pavel
Dobrý den pane Prosický. Mám na Vás dotaz :-) Chtěl bych si koupit objektiv Canon 400/5,6 a k tomu tělo na wild focení. Jaké byste mi doporučil z těchto Canon 7D, 60D, 50D, 600D. Nemám tolik peněz na drahé objektivy a Vy jste, pokud se nemýlím, s objektivem Canon 400/5,6 fotil docela dlouho.
Děkuji Pavel
Michal M.
Super článek. Těším se ještě na článek o 400 2.8.
Bóže, vždyť to je plyšák. :D
Výborná recenze, jeden by se po přečtení nejraději hned rozběhl si ho koupit. ;o) Mýval je kouzelný, jak plyšová hračka.