Panning, opravdu divoké prasátko

Po víkendovém fotografickém workshopu na Vysočině jsem si uvědomil, že jsem do focení zabraným účastníkům neměl možnost přiblížit něco z teorie fotografování pohybu pomocí dlouhých časů expozice. Panning je skvělý způsob, jak do fotografie dostat pohyb, je to protipól pro zmražený pohyb zaznamenaný velmi krátkým časem. Blíže v krátkém příspěvku.

Prase divoké (Sus scrofa) Prase divoké (Sus scrofa) Wild Boar, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, stativ Gitzo, Clona: 11, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1 1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 13. listopadu 2010 16:28:14, ochočené zvíře, Herálec, Vysočina (Česko)

Krátké časy v temné noci
Při fotografování akčních dějů v přírodě je občas světla tak málo, že je pořízení úplně ostrého snímku zvířete nemožné. Hodnotu ISO už není kam zvyšovat a čas 1/200 s na jeleny pobíhající nocí do fotoaparátu nedostanete. V takovém případě je jediné řešení, prodloužit čas expozice ještě více a pokusit se o panning. Objektivem sledovat pohyb zvířete, ostřící bod držet na místě, které má být ostré a doufat, že to třeba vyjde.
Podobné fotografování má vždy nejistý výsledek. Ačkoli mám po pěti letech fotografování nějakou zkušenost, ten správný dlouhý čas pro zaznamenávání pohybu stále jen odhaduji. Nelze obecně říci, 1/60 s bude ideální. Hodně záleží na tom, jaký zvířecí druh zrovna fotografujete. Na běžícího srnce bude třeba zmíněná 1/60 s nutná, ala na geparda ženoucí za impalou bude i 1/125 s dostačující. Obecně platí, čím delší čas, tím větší dojem pohybu na pořízeném snímku. S tím se ovšem váže jedna špatná zpráva, s prodlužováním času expozice výrazně přibývá zaznamenaného fotografického odpadu.

Opravdu divoké prasátko

Jak si mohli účastníci fotografického workshopu vyzkoušet, když se mladé divoké prase rozeběhne, občas i letí. Se sluncem za obzorem nebyla šance pořídit ostrou fotografii, vznikly by pouze rozmazané snímky. Pohybová neostrost není pěkná, ovšem jen do chvíle, kdy prodloužením expoziční časů záměrně ještě zvýrazníte. Tím do snímku vložíte poměrně zajímavý výrazový prvek a z nepoužitelné fotky se stane atraktivní. Pro snímání podobných dynamických snímků, je však nutné připomenou několik pravidel.

Pohybový almanach kouzel
Obecně nejpoužívanější časy pro zaznamenání pohybu zvířat (běh, let) jsou v intervalu od 1/200 s do 1/10 s. Platí, že na ty rychlejší zvířátka postačí ty kratší (kolibřík v letu), u těch méně rychlých je potřebná 1/30 s až 1/10 s. Nutností je mít na fotoaparátu nastaveno AI Servo, které místo pokryté ostřícím bodem průběžně doostřuje. Majitelé levnějších digitálních zrcadlovek se musejí spolehnout na ostřící bod centrální, který je nejcitlivější, ale u jedničkové řady firmy Canon, lze vybrat bod jakýkoli. Nezbytné je však tímto bodem při sledování fotografovaného objektu neustále pokrývat to, co má být ostré, ideálně oko (v začátcích postačí i hlava). Pak už jen během sledování zvířete držet spoušť a sériově snímat. Při prohlížení snímků se neděste, odpadu bude hodně. Ale u některých z těch „nepoužitelných“ může být pohybová neostrost tak výrazná (nohy u savců, křídla u ptáků), že si někdo mírně rozmazaného očíčka ve většině případů vůbec nevšimne. Nejpůsobivější snímky vzniknou, pokud budete pohybující se zvířata fotit v leže, z úrovně jejich očí.
Panning je ve fotografii dlouho používaný, zejména pak ve sportovní fotografii. Zvláště u snímků automobilových závodů se s ním často setkáte. Ale pořídit tyto snímky je brnakačka, auta se pohybují pouze ve vodorovném směru, ten horizontální se na rozdíl od zvířat (vyjma některých ptáků) ani nehne.

Neviditelná rušivá pozadí
Pomocí panningu můžete snadno eliminovat rušivé pozadí, které se vyskytuje za fotografovaným zvířetem. Pokud vám jezevec poběží před pletivem děčínské ZOO a nastavíte čas 1/60, při cestování objektivem s jezevcem se odpudivé pozadí celé rozmaže a na výsledném snímku nebude rušit (vyzkoušeno). V ideálním případě tam bude jen ostrý jezevec (to se úplně nepodařilo), jen packy budou pohybově rozmazané (to vyšlo dokonale).
Podobně takto eliminujete tribuny narvané lidmi v případě, že budete fotografovat automobilové závody.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Vyzkoušet si, jak budou snímky na dlouhý čas vypadat a zažít si sledování pohybujícího se objektu, můžete i doma. Stačí, když vytáhnete své pejsky do parku nebo na louku a necháte je běhat. Takto jsem se panning před lety učil já, na našich skotských teriérech.

Hodně štěstí při cestě k dynamické fotografii přeje, Ondřej

Související odkazy
Nejbližší fotografické workshopy
Jeleni na Větrném vrchu
Úprava fotografie - kormorán krok za krokem
Fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem

 

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 15.11.2010

 

Prase divoké (Sus scrofa) Prase divoké (Sus scrofa) Wild Boar, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, stativ Gitzo, Clona: 9.0, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1 1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 13. listopadu 2010 16:29:14, ochočené zvíře, Herálec, Vysočina (Česko) Prase divoké (Sus scrofa) Prase divoké (Sus scrofa) Wild Boar, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, stativ Gitzo, Clona: 9.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1 1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 13. listopadu 2010 16:33:20, ochočené zvíře, Herálec, Vysočina (Česko) Prase divoké (Sus scrofa) Prase divoké (Sus scrofa) Wild Boar, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1 1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 13. listopadu 2010 16:37:36, ochočené zvíře, Herálec, Vysočina (Česko)

 

 

 

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
15. 11. 2010 , kategorie: otázky
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(8 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Helena
Ondro, mě se líbí hlavně to první foto. Ono to vyfotografovat s 5D mark II není vůbec jednoduché. Nedá se to vůbec srovnávat se 7D. To jen tak na okraj. Pěkný článek
Pěkný prase doktore... ;-) Fotky moc fajn a článek taky. Dost dobrá inspirace.
Kvído je ďáblík:-) Byl jsem na WS u Kuchyňkových s Michalem a tak nám ho tam dali, akorát ty pohybovky jsem ani nezkoušel. Teď jsem se konečně dostal k jeté 40D, takže si budu moct splnit některé foto sny a to je pro příští jaro hlavně Helgoland:-)
pali hradisky
pekné foto, tá v ľufťe je parádna (4-ka)
Fotím přírodu strašně rád a vím, že to není jednoduché. Mi se to moc líbí .... stránky jsou moc fajn. Popisy super.
Topi
článek i fotky - bomba
Lepší to může být vždy, učím se!
Danek
Nic proti Ondro ale ty fota jsou hodne slaby. Pri panningu by mela byt ostra alespon hlava ci oko ale tohle je spise pokus zacatecnika o panning:) a od tebe spise nemile prekvapeni. Mrkni se na FA ta ma super fotku pri paningu demjan a hilger a tam se jim to fakt povedlo. Mej se