Zeptejte se, NaturePhoto.cz vám odpoví - 03

Myslím, že je to dobrý nápad. Vzhledem k tomu, že každý týden moje schránka obdrží 10 - 15 dotazů týkajících se fotografické techniky a fotografování a velmi často se opakují, rozhodl jsem se některé odpovědi publikovat. Třeba to pomůže i tomu, kdo by se k dotazu neodhodlal. Další otázky související s fotografováním rád zodpovím, opakovat se však nehodlám. Proto doporučuji před zasláním dotazu si předešlé Otázky a články nastudovat.

 

NÁKUP FOTOGRAFICKÉ TECHNIKY V BHPHOTOVIDEO.COM
Dobrý den,
četl jsem Váš poslední článek a povzbudil mě k něčemu, co už delší dobu zvažuji - objednat si objektiv z USA. Bohužel nemám žádného příbuzného, který by mi ho mohl dovézt, tak budu muset zvolit oficiální cestu. S platbou po internetu problém nemám, už jsem objednával z USA např. difuzéry Stofen. Na nich jsem ale neplatil ani daň, ani clo (patrně se vešly do nějaké minimální částky).
Chtěl bych si objednat objektiv Canon 24-70 f/2.8, vychází na 1059 USD + 106 USD doprava (UPS), což (i s daní a clem) je oproti nechutným 36 000 u nás stále dost výhodné, a chtěl bych se zeptat na následující:
Jakým způsobem jste řešil clo? Přišlo Vám z pošty, že byl zadržen balík a musel jste zaplatit firmě za zastupování v celním řízení?
Objektiv byl zabalen bezpečně, nemusím se obávat poškození při dopravě (UPS)? Na stránkách B&H jsem četl, že pokud se jedná o USA a ne o "import", tak mohu příp. reklamační opravy uplatnit kdekoliv v autorizovaném servisu Canon, což by mě možná i trochu uklidnilo.
Předem díky moc za Váš čas.
S pozdravem
Pavel Fidrmuc
http://pf.dphoto.com/


Dobrý den,
objektiv (a i vše ostatní) bylo vždy vše pečlivě zabaleno. Krabice, ve které jsou nafouknuté bytelné pytlíky, mezi kterými je fotografická technika v originální krabici. Nedokážu si představit, co by se muselo stát, aby se to poškodilo.
Zásilka přijde na "vyclívací poštu", v Praze je to na Plzeňské ulici. Zásilku vám vydají po zaplacení cla DPH na stejném místě.
Na záruku bych v Čechách nespoléhal, možná by ji šlo uplatnit třeba v Německu, v místním autorizovaném servisu spíše ne. Mají trochu problém s legislativou (ostatně i v přístupu k zákazníkovi jsou 100 let za opicemi).
To třeba konkurenční Nikon, má všude záruku celosvětovou, koupíš třeba v Čechách a reklamuješ v Japonsku, stejně tak koupíš Nikon v USA a reklamuješ v Čechách.
Další podrobnosti jsou v mém článku Nákup fototechniky v USA.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

Pelikán hnědý (Pelecanus occidentalis) Pelikán hnědý (Pelecanus occidentalis) Brown Pelican, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark II N, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520.00 mm, stativ Gitzo 1227, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3 EV, Blesk: ne, Vytvořeno: 16. ledna 2007 14:10, Everglades, Florida (USA)

STATIVOVÁ HLAVA PRO TELEOBJEKTIV
Dobrý večer,
chtěl bych Vám upřímně poděkovat za tak nádherný fotky, které máme možnost si na Vašich stránkách prohlédnout.
S dovolením bych Vás chtěl požádat o radu. Jsem novým majitelem 1D Mk II, a hledám vhodný stativ. Vyhlédl jsem si videohlavu Manfrotto 501HDV, ale její váha je 1,5kg, společně s C400/5,6 a bleskem je to cca 5kg. Zvažoval jsem Gitzo GT1931 má podobné parametry jako Váš a navíc přijatelnou cenu. Myslíte si že, unese tuhle kombinaci a nebo jaký jiný by jste doporučil. Popřípadě, nebylo by lepší jít do jiné hlavy? Snažím se o focení převážně ptáků.
Děkuji za odpověď, Jirka


Dobrý večer,
osobně si myslím, že stačí kvalitní kulová hlava, ale mám několik kolegů, kteří pro teleobjektivy používají právě M501. Moje zkušenost je taková, že u lehčích teleobjektivů jsou kvalitní kulové hlavy mnohem operativnější. Až u teleobjetivů o hmotnosti 3 kg a více, bych možná přemýšlel o něčem jiném (kvalitní videohlava, nebo systém Wimberley).
Pro vámi popisovanou kombinaci, tedy možná raději kulovou. Pokud s výhledem do budoucna a představou nákupu těžšího teleobjektivu (500/4, 300/2.8, apd.), šel bych raději do videohlavy 501 nebo podobné. Můj názor.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 

CANON EF 17-40/4 L USM NEBO CANON EF 16-35/2.8 L USM II
Dobry den pane Prosický,
zrovna jsem si prohlížel vaše portfolio a jsem opravdu nadšen. Rozhodně patříte mezi profesionály ve svém oboru. Nahlédl jsem také do seznamu fototechniky, kterou vlastníte. Já osobně vlastním Canon EOS 40D a rozhoduji se o koupi nějakého širokáče. Mými největšími favority jsou EF 17-40 f4L a EF 16-35 f2,8L MKII. Cena pro mne není až tak rozhodující, jde mi hlavně o kvalitní objektiv. Moc by mě však zajímal váš názor, zda se opravdu vyplatí koupit 16-35 nebo zda není lepší ta 17-40. Od spousty lidi jsem slyšel, že 17-40 kreslí lépe, ale nějak se mi tomu prostě nechce věřit.
Omlouvám se, že Vás obtěžuji tak banální otázkou, jen by mi Váš názor asi hodně pomohl...
S pozdravem a přáním hezkého zbytku dne,
Petr Kaleta


Dobrý den,
Nový 16-35 je prý o chlup lepší než stará verze a prý (zatím jsem novou verzi pečlivě nezkoušel) už by i mohl být možná lepší než 17-40/4. Pokud ale chcete objektiv především na krajinu, ten minimální rozdíl za ty peníze nestojí.

Dobrý den,
Moc Vám děkuji za odpověď. Udělal jsem navíc dnes zásadní rozhodnutí, že přejdu z EOS 40D na 1D Mark III. Na Vašem webu jsem se dočetl, ze jej také vlastníte. Jsem spíše fandou ateliérové fotografie lidíi, doufám, ze bude tedy podávat lepši výsledky než 40D (předpokládám, že ano). Vím, že na ateliéry je spíše řada 1Ds, ale myslím, že i 1D bude více než dostačující. Co myslíte?


Já bych si prioritně do ateliéru vzal raději 1Ds Mark II, použitý se dá nyní výhodně koupit, nebo i 5D udělá s kvalitním objektivem lepší fotku než 1D Mk III. Ale to je jen můj názor.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 

PROBLÉMY S OSTŘENÍM U TELEKOVERTORŮ KENKO
Dobrý den,
zaprvé bych Vám chtěl moc poděkovat, podle Vašeho návodu jsem si objednal objektivy z BHphotovideo.com a vše proběhlo bez problémů a velmi rychle, za 6 dní jsem měl objektivy doma! Objednal jsem si (velmi mi v rozhodování pomohla Vaše recenze a názor) objektiv EF 400/5.6 L a také EF 70-200/2.8 L! Oba jsou neuvěřitelně rychlé, přesné na focení přírody jedním slovem BOMBA! A teď ten dotaz, objednal jsem si k objektivům ještě KENKO C-AF 1,5x TELEPLUS MC DG (bohužel tam není označení SHQ) a při nasazení před 70-200/2.8 se to chová velmi zmateně, AF funguje velmi pomalu a při zaostřování se autofokus pohybuje sem a tam jako když by jste rychle točil MF sem a tem a až po chvilce se to ustálí a zaostří na požadovaný bod (to vše při ostření na střed) při ostření na všechny body je to ještě horší, docela mě to překvapilo, v podstatě se to nedá na AF používat! U objektivu 400 se to chová podobně, jen o chlup lépe, kupodivu! Při MF je to v pohodě a zvětšení ohniska je také velmi příjemné,
zas o kus blíž k přírodním klenotům! Tak jsem se chtěl zeptat, co si o tom myslíte, čím by to mohlo být? Jestli je poškozen, telekonvertor, nebo netuším!
A ještě jsem zapomněl dodat, že vlastním EOS 40D!
Předem moc děkuji za odpověď a přeji hezký den a hodně skvělých záběrů!
S pozdravem a přáním dobrého,
Petr Voráček


Dobrý den,
popisovanému chování TC Kenko; firma Kenko vyrábí několik TC. Já používám Kenko SHQ 1,5x, a zlobí pouze na pevné 200/2,8 (asi vteřinu osciluje okolo místa zaostření, než se nakonec ustálí a zaostří) na 400/5,6 je TC Kenko 1,5x SHQ dokonalé, opticky i funkcí AF. S ostatními TC Kenko nemám zkušenost.
Na 70-200/2,8 bych doporučil TC Canon 1,4x, to bude rychlé a bez problémů.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

Pelikán bílý (Pelecanus erythrorhynchos) Pelikán bílý (Pelecanus erythrorhynchos) White Pelican, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark II N, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520.00 mm, fotografováno z ruky, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -2/3 EV, Blesk: ne, Vytvořeno: 22. ledna 2007 8:28, NP Everglades, Florida (USA)

PŘENOS OSTROSTI OBJEKTIVU NA DIGITÁLNÍ SENZOR
Dobrý den,
mohu se zeptat na Váš názor ohledně objektivu Canon 400/5.6 jaký je? Zajímá mě hlavně ostrost. Myslíte, že se na ohnisku 400mm se bude ostrost a kvalita lišit od objektivu Canon 100-400 IS USM který si zvažuji koupit? Myslíte, že ostrost a kvalita se může lišit v závislosti i na použitémfotoaparátu? Tzn., stejný objektiv ale dva různé foťáky = jiný výsledek? Já totižvlastní Canon EOS 400D.
Děkuji za Vaši případnou odpověd
S pozdravem,
Daniel Černý


Dobrý den,
pokud chcete objektiv především na zvířata, vezměte 400/5,6 (viz přednosti popsané v článku u mě na webu). Canon 100-400mm není při ohnisku 400mm rozhodně tolik ostrý jako pevné sklo.
K tomu vlivu těla fotoaparátu na kresbu objektivu. Je to pravda, různá těla mají různou schopnost přenést ostrost objektivu. Z vyzkoušených na tom je nejlépe 5D a 1D, pak následuje 300D (nyní je 40D na tom podobně dobře), nejvíce „problémů" má 20D a 30D, ale nic zásadního lze to v SF dohnat. Canon 400D jsem nezkoušel ale asi na tom bude podobně jako 20D a 30D.
Ovšem neberte to jako dogma, pouze píši zkušenosti z fotografování se zrcadlovkami Canon.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 

CANON EF 70-200/2.8 L USM NEBO CANON EF 70-200/2,8 L IS USM
Dobrý den !
Jen se chci zeptat, máte-li nějakou zkušenost s objektivy EF 70-200mm f/2.8L IS
USM a EF 70-200 f/2.8L USM? Ty objektivy se liší tak malinko, až mi to motá hlavu. Chci se o nich dozvědět, protože jsem narazil na inzerát prodeje nového EF 70-200mm f/2.8L IS USM za 40.000,- tak si snažím udělat obrázek, je-li to výhodná koupě nebo ne. No já samozřejmě pokračuji v pátráních po recenzích a ve studiu technických dat. A pokud Vy máte k tomu co říci, budu velmi rád! Pokud žádnou zkušenost nemáte, nezdržujte se vůbec s bádáním.
Děkuji a jsem s pozdravem !
Ivan Procházka
.

Dobrý večer,
pokud bych si musel vybrat, stačil by mi 70-200 bez IS, stabilizaci nepotřebuji, raději ušetřím. Používám techniku v extrémních podmínkách, kde není nouze o nehody, navíc bych se na druhém konci světa o dražší objektiv bál. Opticky je "prý" verze s IS o chlup horší, ale to v praxi nepoznáte. Fotografoval jsem oběmi verzemi a žádný rozdíl jsem nepozoroval.
Já mám trvale monofokální Canon EF 200/2,8 L USM a naprosto mi ve všem vyhovuje, váha, cena, rychlost ostření a navíc objektiv má příjemnou černou barvu, v bílém provedení bych objektiv nechtěl.
Můj názor, někdo může mít jiný.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

Pelikán bílý (Pelecanus erythrorhynchos) Pelikán bílý (Pelecanus erythrorhynchos) White Pelican, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark II N, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520.00 mm, stativ Gitzo LVL, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/1600 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1/3 EV, Blesk: ne, Vytvořeno: 22. ledna 2007 10:08, NP Everglades, Florida (USA)

 

FOTOGRAFICKÁ ŽIVNOST
Dobrý den pane Prosický,
chtěla jsem se zeptat, co člověk potřebuje k tomu, aby se mohl stát profesionálním fotografem. Je zapotřebí mít VŠ, Živnostenský list, popř. nějaký certifikát? Nebo se jedná o svobodné povolání? Chtěla bych se v budoucnu, po dokonalém zvládnutí DSLR a praxi, stát fotografem a tímto koníčkem se i živit.
Děkuji, Janičková


Dobrý den,
bohužel Vám moc nepomohu.
Fotografování mám jako koníčka, profesí jsem geolog a to mě i živí. Občas sice v souvislosti s fotografováním něco utržím, ale to je pouze zlomek příjmů.
V současnosti je "Fotograf" živnost vázaná, tzn. pro její nabytí potřebujete studium (nemusí to být VŠ, občas stačí například rekvalifikační kurz) a praxi v oboru. Hodně záleží na i úřadech, na různých místech to chtějí různě. Někde stačí škola, jinde trvají na tom, že musíte mít praxi. Bohužel, jak je u našich úřadníků pravidlem, obvykle chtějí právě to, co nemáte. Profesionální fotografové jsou v Česku kasta, která příliš nestojí o to, aby jim někdo nadanější konkuroval, výsledky jejich práce tomu odpovídají. Příkladem může být svatební fotografie, ve většině případů by tento neopakovatelný moment nafotilo lépe předškolní děcko. Jsou výjimky, ale to je pouze zlomek.
Letošní rok bude mít živnostenský zákon novelu, kde se možná něco změní ale pochybuji, že by se fotograf stal živností volnou, kdy není potřeba nic dokládat. Tak, jako je to jinde ve vyspělé Evropě, například na Slovensku.
Přeji, ať to dobře dopadne. Sám bych se fotografováním živit nechtěl, ztratilo by to pro mě kouzlo a jistě by to bylo poznat i na fotografiích. Takto si můžu fotit jak chci, co chci a kdy chci a ne tak, jak si přeje zákazník.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz


Pro dotaz využijte komentářů k článku nebo Kontaktní formulář.

Předešlé Otázky:

Zeptejte se, Naturephoto.cz vám odpoví - 01
Zeptejte se, Naturephoto.cz vám odpoví - 02

 

Ondřej Prosický | Naturephoto.cz, 18.1.2008

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
18. 01. 2008 , kategorie: otázky
Klíčová slova
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(13 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Ladislav Zach: Dobrý den,
oba objektivy jsou to nejlepší co můžete na Canon nasadit. Osobně bych
jednoznačně zvolil ten 16-35/2.8 pro svojí univerzálnost, optickou
srovnatelné, snad jen v laboratorním podmínkách by ten monofokál
vyšel lépe. Můj názor, ten kdo potřebuje každou clonu, sáhne po
světelnější dvacetčtyřce.
Vážený pne Prosický,

chystám se zakoupit
Canon 5D markII. a nejsem si jist objektivy k němu na dolním konci.
Rozhoduji se mezi Canon EF 16-35 f2.8 L II USM a Canon EF 24 mm F 1,4 L
II USM. Dovoluji si vás požádat o názor na srovnání těchto
objektivů.

Děkuji.
Děkuji za odpověď, zkusím sehnat. Testoval jsem
to Kenko MC DG na 70-200f4IS, 300f4IS a 400f5,6, vše L skla. Naprosto
špatné výsledky, ale až udivující (antireflex?). Kenko Pro 300 naopak
téměř dosahuje kvalit orig. 1,4x II, orig 2xII je také velmi
dobrý. Jenom tuším, že starší 1,5xSHQ na 40D/50D s 400mmf5,6 ostřit
stejně nebude, ale zkusím. Na druhou stranu s cropem 1,6 je 400mm na
ptactvo nejspíši zcela dostačující i bez TC, a AF bude funkční. Zaujal
mne beamer na EX580II. S pozdravem
Tomáš Záhoř: Bohužel, asi jediné použitelné
bude to staré SHQ 1,5x, které bude jen po bazarech, já s ním mám na
400/5.6 dobrou zkušenost a to i při focení letovek ptáků.
K EF400mm f5,6
L jsem sehnal rovněž pouze TC Kenko C-AF 1,5x TELEPLUS MC DG - novou
verzi SHQ s antireflexní úpravou. Na tělech 40D/50D mi bohužel neostří,
chová se přesně jak popisuje Petr Voráček. S EF 300mm f4 IS L jde
dobře. Dle p. Břusky z Bé-foto má řada 40D apod. oproti 1D málo
křížových bodů a slabší výkon AF. Můžete poradit, zda je se starším
typem SHQ (asi pouze bazar) šance na změnu, anebo se rovnou smířit s
manuálním ostřením ? Děkuji za názor a krásné inspirace z Vašich
snímků.
Lukáš Carbol: Jedná se o "Kenko
Teleplus 1,5x SHQ", tak je to na tom mém. Tohoto označení by měl být
pouze tento. Důležite je to SHQ. Jen pozor, na FF poměrně značně
vynětuje!
Dobrý
den,
prosím o radu. Chtěl bych si do výbavy koupit telekonvertor.
Už před nedávnem jsem dal na Vás a koupil si EF 400 f/5,6 , nemůžu si ho
vynachválit. Teď bych potřeboval na některé záběry prodloužit ohniskovou
vzdálenost (tak už to bývá), vím že použiváte TC Kenko 1,5 SHQ a nejspíš
bych ho chtěl taky, slyšel jsem na něj samou chválu, ale v nabídce je
spousty druhů, označení a cenových relací od 2 500kc a výše. Mohl bych
vás prosím poprosit, aby jste mi poradil (který z nich ?
Děkuji
Tady jsou
nějaké další fotky které jsem uploadnul. Prosím koukněte se. :)
"
http://koprpe.blog.cz/rubriky/my-portfolio "
Dobrý den, nedávno(8 dní) jsem si pořídil Sony
alpha 200 a fotografovaním bych se chtěl zabívat i v dospělosti ( je mi
15 ). Chtěl bych aby jste se koukl na mé fotografie a řekl mi jestli
jsou dobré nebo jestli jsou na první pohled amatérské. :)..Link:"
http://koprpe.blog.cz/0808/sony-foto-2 "..Děkuji za odpověď
Juro, pokud si dobře vzpomínám, tak na
Slovensku je cesta k fotografické živnosti poměrně jednoduchá. Další
praxi na slovenských úřadech si ani netroufám odhadovat :-)
Juraj Macko www.photo-base.bi
Ondro, tak teraz si ma dostal
:

"..Tak, jako je to jinde ve vyspělé Evropě, například na
Slovensku. "

neboj sa, i u nás je úradnícky šimel na vysokej
úrovni a jednanie súradníkom vyžaduje kurz blbuvzdornosti :nuts:
lpr: Nebral, mám v plánu
500/4 :-) Tím nechci říci, že 300/2,8 není pro fotografa zvířat, ale je
to děsně krátké. Ano, lze použít TC, ale už je to berlička navíc,
zhoršená kresba, pomalejší AF. To že 300/2,8 používá třeba Vašek
Šihla v Africe, znamená, že ani to není špatná volba. Každému sedí něco
jiného :-)
lpr
Diky dalsi
otazky zodpovezeny.Ja mam ale jednu malou.Bral by jste pevnou 300/2,8 +
TC 2x na foceni zvirat?? :blink: