Ovocem bohaté krmítko v tropech

Náplň kostarického workshopu je velmi pestrá. Od mlžného horského lesa s kvesalem a kolibříky až k mokřadům zalitým vodou. Právě v mokřadní rezervaci Cano Negro mám jedno osvědčené výborné místo na fotografování barevných pěvců. Zvířat, která častěji jen krátce zahlédnete, ale při bližším přiblížení odlétají. Nejlepší je ptáky naučit, aby pravidelně přicházeli oni k vám.

Trupiál baltimorský (Icterus galbula) Trupiál baltimorský (Icterus galbula) Baltimore Oriole, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 11:05:16, RNVS Cano Negro (Kostarika) Opuštěná restaurace El Pueblo
Krmítko, které jsem založil už v roce 2005, ve vesničce Cano Negro má obrovskou výhodu. Je na velmi snadno přístupném místě, v zahradě těsně přiléhající restauraci El Pueblo. Přestože je toto stravovací zařízení otevřeno pouze nahodile, při našem příjezdu do oblasti mají majitelé pohotovost. Ačkoli je tam stolů hodně, pochybuji, že se na místě někdy sešlo více než šest návštěvníků. Mým úkolem při příjezdu je paní majitelku informovat o délce pobytu a pravidelnosti našich návštěv. Aby se třeba nestalo, že dojde pivo.

Pohodné fotografování s občerstvením

Jistá zastrčenost místa je pro nás ideální. Terasu restaurace máme jen pro sebe a dokonalý je pravidelný přísun občerstvení. Nejednou se tak stane, že kvůli intenzivnímu ptačímu životu na krmítku prodloužíme snídani až do pozdějšího oběda. Pro paní majitelku je to výhodné, při našem čekaní na nějaký tropický klenot do sebe pořád něco cpeme, dodržujeme pitný režim (místní pivo Imperial) a občas se povzbuzujeme kávičkou. To vše opakovaně a na dosah.

Tekuté tropické ovoce

Asi nejlepší způsob, jak ptáky naučit, aby ve velkém počtu a pestrosti létali do zahrady, je v okolí najít (případně nakoupit) co nejvíc druhů ovoce. Čím zralejší (tekutější), tím lepší. Od banánů, přes pomeranče až třeba po meloun. Některým druhům naservírovat do korun stromů, pro jiné raději něco na zem. Čím více míst, tím lépe. Některé druhy se nesnesou a dochází ke konfliktům. Už nejsem zastáncem instalace nesmyslných větviček pro odsedávání, dávám přednost přirozenému prostředí stromů. Fotografovaní v husté vegetaci je obtížnější, ale výsledek o poznání přirozenější.

Dvacet druhů ptáků během jedné hodiny
Přibližně hodinu trvá, než se informace o ovocném hodu roznese mezi ptáky po okolí, ale pak to začne. Nevíte co fotit dříve, „modré květomily, žlutomodré libohlásky, toho oranžového trupiála, sakra, támhle si sednul strakapoud!“. Často se tak stane, že během jedné hodiny vyfotíte dvacet druhů ptáků a ani si to v tom šrumci neuvědomíte (donesené pivo zteplá, kafe vychladne).

Zahraj mi mojí písničku

Pokud je snad nějaký druh opatrnější a na krmítko se mu příliš nechce, třeba ze strachu z ostatních ptáků, můžete mu zahrát. Když v blízkosti krmítka uslyší nahrávku svého zpěvu, jeho rozhodování k cestě za ovocem bude rychlejší. Přesně takto jsem využil dokonalou aplikaci pro iPhone iBird PRO pro přilákání trupiála  baltimorského (Icterus galbula), který patří k těm rozvážnějším. Idylka, ne vždy je fotografování náročné, ne pokaždé nachodím s pětistovkou na rameni mnoho kilometrů.  Už se nemůžu dočkat, až se nedaleko hranic s Nikaraguou k barevným pěvcům s kostarickou kávičkou posadím znovu.

Souvisejí odkazy
S pěvci u lesního bazénku
Šumavské sýkorky z promrzlého krytu
Ptáci ze Šumavy
Kvesal chocholatý, zelený klenot horského lesa
Sylfa vlajková, v huňatých bačkůrkách
Špaček obecný ve svatebním, na berlínském trávníku
Sojka tyrkysová (Cyanolyca turcosa), ukřičené ráno
Datel černý (Dryocopus martius), na Studenci
Buřňák obrovský, létající pravítka
Kolibřík mečozobec (Ensifera ensifera)
Rio Frio, řeka ledňáčků
Kolibřík na hnízdě, trochu jinak
Bukač středoamerický, boj se svačinou
Kolibřík, divadlo na dešti
Kvesal chocholatý, konečně
Fotografování vlh na Sri Lance

 

Seznam všech článků publikovaných na NaturePhoto.cz


Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 10.4.2011

 

Datel černolící (Melanerpes pucherani) Datel černolící (Melanerpes pucherani) Black- cheeked Woodpecker, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 19. prosince 2010 10:51:21, RNVS Cano Negro (Kostarika)  Květomil modrý (Cyanerpes cyaneus) Květomil modrý (Cyanerpes cyaneus) Red-legged Honeycreeper, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 11:24:35, RNVS Cano Negro (Kostarika) Tangara palmová (Thraupis palmarum) Tangara palmová (Thraupis palmarum) Palm Tanager, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 10:05:57, RNVS Cano Negro (Kostarika) Libohlásek Bonapartův (Euphonia hirundinacea) Libohlásek Bonapartův (Euphonia hirundinacea) Yellow-throated Euphonia, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 12:04:08, RNVS Cano Negro (Kostarika) Tangara modrá (Thraupis episcopus) Tangara modrá (Thraupis episcopus) Blue Tanager, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 10:42:19, RNVS Cano Negro (Kostarika) Banakit jamajský (Coereba flaveola) Banakit jamajský (Coereba flaveola) Bananaquit, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 10:14:38, RNVS Cano Negro (Kostarika) Saltator velký (Saltator maximus) Saltator velký (Saltator maximus) Buff-throated Saltator, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 19. prosince 2010 10:26:50, RNVS Cano Negro (Kostarika) Libohlásek Bonapartův (Euphonia hirundinacea) Libohlásek Bonapartův (Euphonia hirundinacea) Yellow-throated Euphonia, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2010 10:47:10, RNVS Cano Negro (Kostarika)

 

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
10. 04. 2011 , kategorie: příroda, ptáci
Klíčová slova
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(17 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Ahoj Ondro,
omlouvám se za pozdní "probuzení"- už se diskutuje o něčem jiném..
Prosím, jak děláš to "odšumění" ?
Díky za odpověď a hezké svátky
Majka Kor
Petr
Pro Ondřej, Štěpán: děkuji oběma za pomoc, uvažoval jsem podobným směrem, jen mi to přišlo s krmítkem a vábením nesportovní :-) Tak teď už nebudu mít zábrany a zkusím to :-)
Petr: Jako popisuje Štěpán, kryt, krmítko, nahrávky. Občas se dá něco i "uplazit" na pár metrů - http://www.naturephoto.cz/priroda/ptaci/238-spacek-obecny-ve-svatebnim-na-berlinskem-travniku.html Ale ideální je kryt v kombinaci s krmením. Občas i krmení bez krytu, jako třeba u sojky - http://www.naturephoto.cz/hledani.html?slovo=sojka+%C4%8Desko&x=0&y=0 když ležíš v klidu, tak ze tři metrů.
Pro Petra: Je spousta možností jak dostat ptáky k sobě. V zimě třeba krmítko a nějaký kryt. Přez léto a na jaře obzvlášť výborně fungují MP3 přehrávače se zpěvem ptactva. Samečci zpěvných ptáků jsou silně teritoriální a na "vetřelce" ve svém revíru reagují velmi rychle a sedícího fotografa vůbec neregistrují. U některých druhů ani nemusí být kryt. Stačí nehnutě sedět a šekat Musíte ale vypozorovat, kde, který druh pobývá a vyhledat vhodný zpěv. Je dobré o nich prostě něco vědět.
Petr
Ondro, děkuji za rychlou odpověď. Dostat se k volně žijícímu ptáku lezením/plazením na 6 metrů je pro mě nemožné. Takže asi nezbývá než zůstat sedět a čekat až pták přiletí ke mně, chápu to správně ? Jinak ty fotky jsou samozřejmě parádní, tiše závidím ...
Honza: někdy stačí vhodný úhel a to na čem focený objekt se "rozjede", když úhel nestačí, snažím se těsně před objektiv zakomponovat nějakou větev, trávu, stačí jen trochu do koutku snímku. Větev, na které pták sedí, se rozmaže také. Rozmazání fotky (popředí/pozadí) jsem nepožil nikdy, a to fotky zpracovávám od roku 2004. Podle mě, i když to dělá někdo kdo to umí, je to vidět.
Petr: Podle mých zkušeností je ideál tak pět až šest metrů, blíže už foťák hlukem plaší, dále už je to na výřez (pokud není záměr více prostředí). S full frame zrcadlovkou je pak i pětistovka krátká. Pokud se zaměřit při fotografování na pěvce je snad cropový foťák vhodnější (EOS 7D). Když je navíc focený objekt příliš blízko, méně jak pět metrů, neucloníš to, zobák bude ostrý a oko může být mimo. Pak nestačí ani clona f/10, aby byly ostré drápky (viz. první fotka).
Moc pěkné to máš Ondro. Pro Honzu. Řekl bych, že jsou tam i větve v popředí. Ne vždycky je plně volný výhled. Myslím, že se povedla naprosto skvěle. Apropo co máte všichni s tím patláním? To jste nepracovali nikdá s hloubkou ostrosti?
Honza
u fotky Saltator velký (Saltator maximus) bylo sw zasahnuto, protoze se mi zda jako by ptak uz moc vyrazne vystupoval z fotky, proste to pozadi bylo rozmazano v sw, nebo je to jinak?
Petr
Ještě dotaz související s ořezem, asi by to šlo spočítat, ale raději se zeptám: Z jaké vzdálenosti jsou ti ptáci tedy foceni ? To je tak 5 až 7 metrů ne ? Já se u pěvců ve volné přírodě téměř nikdy nedostanu tak blízko, výsledná fotka po ořezu poté tvoří maximálně 1/4 původního záběru a kvalita/ostrost jdou rapidně dolů ... Díky za odpověď.
tuctový komentář, ale nemůžu si pomoct: krásné fotky, jen tak dál takovýchto povedených a rozmanitých fotografií jako na vašem vebu není nikdy dost
V.Kainzinger
Datel - pěkný. Jen rozpatlávejte - aspoň nám poskytnete více prostoru pro naši představivost.
...Díky za rychlou odpověď :-)
Ahoj Štěpáne, u snímku je ořez do 25 %, obvykle ale 10-20 %. U těch malých pěvců, pokud je záměr aby vyplňovali většinu fotky, to ani jinak nejde. Mezikroužek nebo TC ti sebere světlo (a zpomalí AF). Pokud cpu do článku víc fotek, decentně je před vložením odšumím, místo 300 kB jsem na 180 kB, ať se to rychle načítá. Ne každý má doma internet se 14MB/s.
Ahoj Ondřeji. Zdravím po delší době. Otázka... Fotografie jsou výřez? Nebo to je cropem 7D? Protože na takovou vzdálenost já nezaostřím :-( Nebo tam máš nějakej mezikroužek? A pak ještě druhá otázka: Fotografie jsou odšuměné? Jinak to je prostě paráda.
Honza: Všechno rozpatlané pětistovkou, co je více mimo hloubku ostrosti, je rozmazané více. Čím delší a světelnější ohnisko, tím je to snadnější.
Honza
U některých fotografií se mi zdá to pozadí rozpatlané až moc, to je softwarem? Je to vidět na probíhající HO u těch větví?