Canon EOS 5D Mark II – rychlost a přesnost ostření

Na úvod bych poprosil každého, kdo si otevře další pokračování postřehů z práce s fotoaparátem Canon EOS 5D Mark II, aby příspěvek dočetl až do konce. V úvodu zmiňuji největší nedostatek při fotografování, avšak v závěru naznačím, že to tolik jednostranné není. Přeci jen jsem fotoaparát používal pro fotografování, pro které není prioritně. Stejně tak doporučuji studium dalších dílů a stažení fotografií v plném rozlišení.

Vývojáři volí středovou kompozici
Když před několika lety Canon představil převratnou FF zrcadlovku Canon EOS 5D za, v té době, poměrně přijatelnou cenu, vzbudilo to nadšení i přes několik nedotažených vlastností. Tou nejvýraznější bylo rozmístění ostřící bodů v hledáčku, devět bodů umístěných ve středu snímku. Tak nějak jsem si říkal, nevadí, příště to dotáhnou.
Chyba. Bohužel výrobce se nepoučil a ani v roce 2008 s Canon EOS 5D Mark II si nikdo nedal práci, aby tento zmetek napravil. Nejkrajnější bod vlevo a vpravo ani nezasahuje do linie zlatého řezu. Smysl mi uniká, pochybuji, že to mělo nějaký záměr. Soudím pouze na lenost a soustředění se na jiné povrchní hlouposti, narvat tam co nejvíce pixlíků a hlavně, aby to nešumělo.
Možná to někomu přijde uhozené a řekne si, zaostři a překomponuj. Ano, šlo by to. Ale tady bych připomenul, že fotografuji především živé objekty, kde příliš času na posouvání není. Návyky mám takové, že když chci mít ostrou třeba hlavu s okem, vyberu bod, který ji pokrývá. Což třeba i Canon 20D z bazaru za 6tis Kč bravurně zvládá. Bohužel na Canon EOS 5D Mark II, byste takový bod hledali marně. Nejbližší bod je na vrchní straně křídla nebo, to v lepším případě, na spodní části krku, jak je patrné z přílohy článku. Tady přiznávám, že jde o příklad pro názornost záměrně extrémní.
Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:49:28, Carcass Island (Falklandské ostrovy)Osm obtížně použitelných AF bodů
Tím bohužel utrpení nekončí. Ačkoli v okolí středového AF bodu je dalších osm, v praxi jsou dobře použitelné pouze za ideálních podmínek. Fotografovaný objekt musí být v klidu (třeba kus skály), musí být dost světla a scéna by měla být kontrastní se spoustou hran. Jinak, fotografický svět se diví, je zaostření „velmi obtížné“. S bolestí v srdci bych nyní popisoval, co záběrů mi uniklo ve snaze dostat fotografované tučňáky do zajímavé kompozice v prostředí během posledních paprsků dne. Obvykle, když jsem zvolil jiný bod než středový, znamenalo to přejíždění dozadu a dopředu…
Tady musím ale nutně připomenou, pochválit, že centrální bod šlape jak má, i když ve srovnání s fotoaparátem Canon EOS 40D má pořád co dohánět. Při běžné akční scéně (tučňák vybíhá čelně z moře, letící albatros) obstál autofokus při vybraném centrálním bodě na výbornou. Lze se na něj vždy spolehnout.
Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 10, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:45:08, Carcass Island (Falklandské ostrovy)Když je hloubka ostrosti opravdu malá
Naneštěstí, používání full frame fotoaparátu klade velmi vysoké nároky na přesné zaostření. Co se u 20D při cloně f/5.6 do hloubky ostrosti v pohodě vešlo, budete na full frame fotoaparátech dostávat do obrazu velmi obtížně i při cloně f/8. Zejména při použití opravdu dlouhých teleobjektivů se pak člověk musí spoléhat na autofokus, přesné zaostření lze velmi obtížně kontrolovat. Proto tolik povyku kvůli hrůzně rozloženým bodům. Nejednou se pak stane, že zaostříte krk kvakoše, zacloníte na f/8 a oko vzdálené pouze o několik milimetrů dále od senzoru bude mimo. Pro web je to jedno, mnoho fotografů zvířat kalkuluje s ořezem a na internetu publikuje „fotky“ (spíše obrázky), na které by bylo škoda papíru, ale pro pořádný výstup už to problém je. Ne pro každého, ale pro mě rozhodně.

Nejlepší fotografie z digitálního fotoaparátu
I přes výše popsaná příkoří, která jsem si při fotografování na Falklandách se smutkem prožíval, se Canon EOS 5D rozhodně vyplatí. V současnosti není na trhu co se týče obrazového výstupu na žádném digitálním fotoaparátu lepší přenos ostrosti, detailu a barev. Od roku 2004 jsem fotil všemi zrcadlovkami Canon a nejlepší výstup měli Canon EOS 1D Mk II a Canon EOS 1Ds Mk II, bohužel za cenu vzniku moaré při použití monofokálních teleobjektivů. Canon EOS 5D Mark II má neuvěřitelný přenos detailu a ostrosti, ale žádné moaré se nekoná. Když jsem poprvé viděl, co vše je ve fotografii při použití objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM, byl jsem v šoku a stále jsem si při stoprocentním zobrazení přesouval snímek z jednoho rohu do druhého. Příště se obrazu budu věnovat více.
Konkurenční Nikon se sice se svojí novinkou Nikon D3X snažil, bohužel detaily fotografie totálně zabil odšumováním, tzn. opět se koná blátíčko. Naneštěstí spousta uživatelů si stále naivně myslí, že když na odšumování zapne OFF, odšumování zcela vypne. Nevypne, a platí to pravděpodobně pro všechny digitální zrcadlovky. Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:48:19, Carcass Island (Falklandské ostrovy)To bude zase veselo
Tuším, že příspěvek na pár místech vzbudí emoce, ale přijde mi účelné zmínit i ty vlastnosti nového fotoaparátu, které nejsou příliš lichotivé. V mém okolí vím minimálně o dvou fotografech, kteří o Canon EOS 5D Mark II prioritně uvažovali jako o fotoaparátu na focení zvířat. Když jsem si představil, jak by to dopadlo, musel jsem, ač to pro mě není lehké, napsat to, co jsem napsal.
Canon EOS 5D Mark II je dokonalý fotoaparát bohužel s jednou vadou, kterou si ale uvědomí pouze zlomek uživatelů. Fotograf krajiny a jiných statických věcí bude v euforii. Fotograf přírody, ať už jsou to divoká zvířata nebo kytky ve větru se s ostřením potrápí.

RAW – fotografie z Canon EOS 5D Mark II (5616 x 3744 px)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L IS USM, ISO: 100 (25 MB)
první snímek v článku, kvakoš s hlavou mimo hloubku ostrosti a dokonale ostrý hřbet

Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (23 MB)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (23 MB)

JPG – fototografie z Canon EOS 5D Mark II (5616 x 3744 px)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (14 MB)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (15 MB)


V příspěvku popisuji pouze svůj názor a ne žádnou obecnou pravdu. Vyjadřuje pouze mé postřehy z fotografování několika tisíc fotografií divoké přírody na Falklandských ostrovech.
Doprovodné fotografie jsou jen pro ilustraci, výběr fotografií potrvá delší dubu.

Související odkazy
Canon EOS 5D Mark II - 3, fotografování zvířat
Canon EOS 5D Mark II, fotografie 1 (obsahuje fotografie JPG a RAW ke stažení)
Canon EOS 5D Mark II, fotografie 2 (obsahuje fotografie JPG a RAW ke stažení)

 

Ondřej Prosický| NaturePhoto.cz, 13.2.2009

Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:49:08, Carcass Island (Falklandské ostrovy)

 

 

Fotograf Ondřej Prosický se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než tři desítky autorských výstav. K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže BBC Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějším oceněním je jedna z hlavních cen soutěže Czech Press Photo 2012.
Ondřej Prosický
Kategorie:  Fototechnika Fotoaparáty
Vloženo: 13.02.2009

Klíčová slova:   Canon EOS 5D Mark II  ostření  autofokus  test  kvakoš 
Facebook Twitter Linkuj Google Digg Delicious

Komentáře k článku

21.05.2010 (13:35)

Dalsi tendencni (?) nesmysl: "snímky z filmu vypadaly jinak. Nestojím o čistý digiobraz, rád ušetřím 100tis. a budu používat 5D Mark II." Prave pristup Nikonu az na vyjimky byl a je vzdycky ten, ze odsumoval radeji mene a kdyz tak spis jen barevny sum, aby bylo "zrno" castecne zachovano. Recenze D300, D700 apod. na dpreview jasne hovori o "film-like" vystupu u Nikonu a prave tzv. digitalne cistych vstupech z Canonu. Nesnizuji kvality 5D, vystup JE spicka, ale vice objektivity by neskodilo.

21.05.2010 (13:24)

Ze "Konkurenční Nikon se sice se svojí novinkou Nikon D3X snažil, bohužel detaily fotografie totálně zabil odšumováním, tzn. opět se koná blátíčko." je absolutni nesmysl. Ve skutecnosti je to presne naopak: 5D mkII je ten, ktery zcela jednoznacne mnohem vic odsumuje, tj. vyhlazuje a rozmazava - viz. srovnani na dpreview nebo zde: "http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x/sharpness-comparison-5d-mark-ii.htm Nemam nic proti (kvalitam) Canonu, ale tendencni clanky mne opravdu vadi.

04.04.2010 (13:50)

No já jsem si koupil EOS 5DMKII jen proto, že mě už nebavilo přemlouvat foťák, aby pořádně fotil. Jsem úplný amatér, ale 5d opravdu moc nezvládá zvířata. Když fotím větší zvíře mám zaostřenou srst na hřbetě a hlava je neostrá a chci li vyfotit celého psa a zdúraznit hlavu a oči tak mám smůlu. Jedině fotit z větší dálky a potom udělat výřez fotky. Ostřící body by to prostě chtělo dál od sebe. Když už je ta možnost zvolit si bod.

11.07.2009 (11:27)
icon Honza:

... ještě ten odkaz: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x/sharpness-comparison-5d-mark-ii.htm Ale stačí se mrknout třeba na dpreview.com.

10.07.2009 (10:39)
icon Honza:

Ondro, trochu mne Tvé názory na D3X překvapily. Měls možnost si jej vyzkoušet? Já ne, ale zahraniční recenze tvrdí něco jiného, než Ty zde. Mimo to, např. Ken Rockwell udělal přímé srovnání obrazového výstupu právě D3X s 5D Mk.II a, pro Tebe možná překvapivě, byl ten první zmiňovaný ostřejší v kresbě - tolik k tomu "blátíčku" a "krásně hlaďounkým" snímcích. A cena za D3X? Je vysoká, to ví každý. Ale na druhou stranu je to poměrně rychlý foťák na své rozlišení - 5 ~ 8 fps a vynikající 3D 51AF.

28.05.2009 (16:01)

Štěpán: Každý má priority jiné, já mám rád detaily ve fotografiích i za cenu šumu. Nikon D3X má fotografie "krásně hlaďounké", ale snímky z filmu vypadaly jinak. Nestojím o čistý digiobraz, rád ušetřím 100tis. a budu používat 5D Mark II.

28.05.2009 (10:51)

"Konkurenční Nikon se sice se svojí novinkou Nikon D3X snažil, bohužel detaily fotografie totálně zabil odšumováním, tzn. opět se koná blátíčko." Snažil se snažil a docela se povedlo. ;) Viz různé testy a porovnání na dpreview, imagingresource, dxomark atd. d3x je v současnosti ve všech aspektech (i kvalitě obrazu) nejlepší DSLR foťák dneška. Věta je asi výsledkem nějaké nedostatečné informovanosti nebo čeho???

01.05.2009 (16:46)

No já tomu tak moc nerozumím, ale mě to přišlo docela praktické, právě pro focení divočiny. Protože když nemám letícího ptáka přes celý hledáček, ale jen někde na středu, líbí se mi, že ho na tom středu hlídá víc ostřících bodů a udrží ho tím pádem ostrého, i když já ho neudržím na středovém ostřícím bodu. Při použití EOS 350D se mi kolem dokola "flákají 4 body, které při tom vůbec neupotřebím. A samozřejmě, od AF jsem si sliboval mnohem víc, výsledkem z 350tky jsem byl dost zklamaný.

13.04.2009 (06:15)

S rozmistenim AF bodu mas pravdu a nejen, ze jsou neprakticky rozmistene, ale ty okrajove nejsou krizove a jestli se chytnou, to je spis loterie (i kdyz mam pocit, ze Mk2 funguje o neco lip nez Mk1). Pri fotografovani musim temer vzdycky prekomponovavat a to s nekterymi objektivy nedela dobrotu. Nemyslim si ale, ze mas pravdu, kdyz pises, ze je to lenost vyrobce. Chuck Westfall z Canonu napriklad tvrdi, ze na vetsi pokryti je potreba vetsi telisko AF a to ze se do takto maleho tela neveslo.

06.03.2009 (09:23)

Hezký článek a ještě hezčí fotky. Jediné, co mi nějak nesedlo, byl odstavec o Nikonu - skoro mi to připadlo jako placená agitka Canonu... Bohužel jsem jen zkopíroval můj názor, který jsem přidal do diskuze k Tvému článku o 200/2,8. Myslím si, že ta věta o Nikonu D3X je zcela zbytečná a pod úroveň fotografa tvé třídy... :-(

05.03.2009 (09:40)
icon jando:

zaujimave clanky su tu a to ostrenie -body- zaspalo na zvednutych vavrinoch... ku sumu, teraz to riesia zmenov rytmu rozmiestnenia farebnych bodov na cipe,, moder aj cervene su podva vedla seba a pri vyzsich iso sa sum prejavy ako rozdiel v hodnotach susednych bodov stejnej farby ,) zelenych je priam kopec , vid figineff

25.02.2009 (23:46)
icon Peca:

Zdravim, rad bych se jeste zeptal,pokud jsem to dobre pochopil, ve vasi recenzi na EF 400mm f/5,6 L USM jsem cetl, ze nejdou pouzivat telekonventory na Canon 5D - Viz: nevýhodou je to, že z teleobjektivu je na FF skoro širokáč nelze použít žádné telekovertory. Ja se rozhoduju mezi koupi (vami recenzovanych) Canon EF 400mm f/5,6 L a nebo Canon EF 200mm f/2.8 L USM s teleconventory canon pro 5D mark2. Tak si nejsem jisty co je lepsi volba a jestli teleconventory poslapou jak maji. Dekuji

24.02.2009 (03:09)
icon Lweek:

Ahoj! Clovece, v testech dopadl Nikon lepe. Hlavne co se tyce dynamickeho rozsahu ktery je mirne pres 13EV, 1Ds mk III ma tesne pres 12EV a 5D mk II ma 11.5EV, takze furt je 1Ds lepsi volba. Ja zvazuju 1D mkIIn kvuli sumu a cene. Da se koupit za 30tKc :) Jinak co se tyce tel me ted, co do kvality a funkci, vic oslovuje Nikon. Jen kdyby nemel drahy skla. Canon me pekne stve .. jedna bota za druhou. Slysel jsem ale ze vyvyji novy AF system, tak jeste pockam. :)

23.02.2009 (21:00)

No supre fotáčik, ale to porovnanie s D3X by to chcelo. Mylím že čo sa týka toho blata tak to je asi pritiahnuté za vlasy. Viz. review na Dpreview. Naj foták s množstvom detailov?

23.02.2009 (14:43)
icon PCHe:

S AF souhlasim. Mam 5D a myslim ze 5dmkII je ostreni na uplne stejne houby. Jenom bych rad poupravil jednu drobnost. Rozmisteni AF senzoru je stejne, jako u klasickych FF fotoaparatu na film. Kuprikladu F5 a 5D maji stejne rozmisteni AF bodu - viz http://www.paladix.cz/clanky/zmena-systemu-nikon-2-canon.html. Takze je to spise tak, ze AF senzor z FF prenesli vyvojari na crop a ted se lide divi :-)

Strana: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ]

Přidat komentář:
Jméno: *
Email: 
Text: *
Napsáno je a zbývá    znaků.
Ochrana proti spamu. Kolik je třikrát tři? *