Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM

K cestě za fotografováním polární záře na Island jsem měl na testovaní zapůjčený nový základní zoom objektiv Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, který byl v krajině během dne velmi užitečný. Přestože jsem asi obsahově z islandské krajiny nic nového nepřinesl, zpracovávání každé prezentované fotografie byla radost. Objektiv totiž vyniká svými optickými vlastnostmi.

03-2013-3422 03-2013-3422 Vlny na černé pláži, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Hard, Ohnisková vzdálenost: 70.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 30.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 28. března 2013 21:29:03, Reynisdrangar, Vik (Island) Jaké základní krajinářské ohnisko?
Před odjezdem na Island jsem zvažoval, jaký rozsah ohnisek bude v krajině ideální. Super světelné širokáče na noční oblohu s polární září jsem měl vyřešené, ale co ta ohniska další (a delší).
Svůj tradiční objektiv Canon EF 17-40mm f/4 L USM jsem pro krátký čas zavrhl a využil nabídky zapůjčení objektivu Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM k otestování. Přece jen, objektiv má novou konstrukci. Lze očekávat, že by mohl být při focení krajiny i ostřejší, případně se lépe chovat v protisvětle.
Moje tradiční zvědavost po novinkách firmy Canon tedy rozhodla (i proto, že objektiv má průměr závitu pro filtr 77 mm).

Mít na široko 17 mm nebo 24 mm?
Jednoznačně říci, zda má základní širokoúhlý zoom objektiv začínat na 17 mm nebo 24 mm, nelze. Každý v terénu vyhledává trochu jiné motivy.  Přestože jsem obvykle pro tu širší variantu, tj. fotografie s dominantním blízkým popředím a horizontem v horní části, pro cestu na Island jsem uvažoval trochu jinak.
Krajina je tam v detailu poněkud jednotvárná, obzvlášť v období zasněžené zimy, kdy jsem se tam chystal vyrazit. Na nějaké rozkvetlé kytičky v krajině do popředí fotografie to být nemělo. O nějaké ohnisko 50 mm – 100 mm si to vyloženě říkalo.
Zpětně ale hodnotím, že mi na objektivu Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM chybělo ohnisko 17 mm více, než mi kdy v minulosti chybělo ohnisko 70mm na objektivu Canon EF 17-40mm f/4 L USM. Z čehož i tak nějak vyplývá, že ideální základní objektiv by měl mít ohnisko 17-70mm...
03-2013-3227 03-2013-3227 Vodopád Öxarárfoss, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Hard, Ohnisková vzdálenost: 37.00 mm, Clona: 16, Doba expozice: 0.3 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. března 2013 13:03:19, Þingvellir National Park (Island) Bytelná a poměrně mohutná konstrukce objektivu
Při prvním kontaktu s objektivem je zřejmé, že se o úplného drobečka nejedná. Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM je poměrně těžký (hmotnost 600 g) a široký. Bohužel, objektiv se při změně ohniska (jeho prodlužování) vysouvá, přední člen vyjede z objektivu o 3 cm. Přestože to asi v praxi nemá žádný negativní efekt, je to věc, která mi vadí. I když nedokážu říci proč.
Obzvlášť, když se po vysunutí ohniska na 70 mm nic neviklá a ani přední člen se nijak neotáčí.
Snad jen po čase může dojít k nějaké vůli a viklání. Otázkou navíc je, zda se vysouváním a zasouváním přední části nebudou do objektivu dostávat nečistoty.

Filtry v přední části objektivu

Musím přiznat, že po nasazení polarizačního filtru, držáku LEE filtru a samotného filtru vypadá vysunutá sestava při ohnisku 70 mm trochu bizarně, ale vše fotí, jak má.
Trochu problém je s ohniskem širokým. Klasický polarizační filtr poměrně silně vinětuje a ještě větší obludnosti se na ohnisku 24 mm objeví, pokud přidáte držák LEE filtru s jedním filtrem. Rohy už jsou tmavé velmi výrazně. Krajinář tak musí zoom posunout až někam k ohnisku 35 mm, kde už ale o širokoúhlém ohnisku moc mluvit nemůže. Objektiv 17-40mm f/4 L USM mi z tohoto pohledu přijde mnohem praktičtější.
03-2013-3508 03-2013-3508 Odlomený kus ledovce, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE Big Stopper, Ohnisková vzdálenost: 70.00 mm, Clona: 13, Doba expozice: 20.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 29. března 2013 16:43:06, Jökulsárlón Glacier Lagoon (Island) Záhada novinky s popisem MACRO
Na objektivu můžete kromě tradičního přepínání AF / MF a zapínání stabilizace najít ne příliš běžné tlačítko MACRO / LOCK, které slouží k aretaci ohniska a navolení makro režimu objektivu. Tlačítko LOCK je pro případ, aby se vám objektiv směřující k zemi samovolně nevysouval, což je velmi praktické.
Málem jsem však přehlédl tlačítko MACRO, které velmi výrazně zvyšuje užitnou hodnotu objektivu. Tady musím poděkovat Petrovi, který mi funkčnost osvětlil. Stačí zmáčknout a držet tlačítko pod žlutým nápisem MAKRO a pak ostřícím kroužkem přetáhnout asi 3 cm až za hodnotu 70 mm vyznačenou na objektivu.
Ze základního zoom objektivu se tak rázem stává makroobjektiv, který vás pustí k drobnému fotografovanému objektu na vzdálenost asi 4 cm od přední čočky, což už je velmi slušné zvětšení (dle informace výrobce 0,7x).

Konečně nové krytky objektivu!

Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM je prvním objektivem, který je dodávám s novými krytkami Canon, které byly představeny na podzim roku 2012.
Nové krytky jsou mnohem praktičtější, lépe se sundávají a připevňují, a to zejména při nasazené sluneční cloně. Úchopky jsou blíže ke středu a hlubší, pro větší prsty.
Abych to dlouho nepopisoval, Canon má konečně krytky jako má Nikon už dlouhá léta...
03-2013-3287 03-2013-3287 Vlna, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Hard, Ohnisková vzdálenost: 70.00 mm, Clona: 18, Doba expozice: 0.6 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 28. března 2013 8:36:31, Reynisdrangar, Vik (Island) Užitečná stabilizace obrazu
Významnou přidanou hodnotou nového objektivu je stabilizace objektivu. Pravě u širokoúhlého základního ohniska pro běžné použití, obzvlášť s nižší světelnosti f/4, je stabilizace obrazu velmi účelná (o 4 EV).
Technologie stabilizátoru obrazu (IS) prý automaticky rozpozná, začne-li se fotograf otáčet s cílem sledování pohybujícího se objektu, a v tomto směru vypne stabilizaci. Hybridní IS v režimu Makro detekuje naklonění i posun.
Když se mi při večerním fotografování u moře na jihu Islandu za zády objevila duha (a nechtěl jsem rozebírat sestavu s filtry na druhém objektivu), jen jsem vytáhl Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM a druhým tělem v rychlosti z ruky scénu vyfotil. Použitý čas 1/6 s a fotka výborně použitelná.
Dokážu si představit, že pro běžné reportážní focení najde stabilizace uplatnění ještě více.

Dokonalé ostré fotografie krajiny

Podle mé zkušenosti jsou největší předností nového objektivu jeho optické vlastnosti. Když jsem si fotografie prohlížel na displeji fotoaparátu, zůstával jsem klidný bez nějakých hodnocení. Ale doma na počítači při zpracovávání souborů pořízených digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D Mark II v programu Canon Digital Photo Professional (DPP) jsem udiveně zíral na detaily při stoprocentním zobrazení.
Objektiv lze plně srovnat s pevnými ohnisky a některá i hravě předčí.
Při zpracování v DPP obvykle mívám ostrost na hodnotě “3”. Tentokrát mi již připadaly fotografie přeostřené, proto jsem je k dalšímu zpracování a archivaci vyvolával s hodnotou “2”, abych si snímek zbytečně nemršil. Vysoký přenos detailu je navíc patrný v celé ploše snímku, včetně rohů.
Na rozdíl od před časem testovaného nového světelnějšího objektivu Canon EF 24-70mm f/2.8 L ISM II se chová mnohem lépe při silném zaclonění (clony f/18 a více). S přicloněním neubývá tolik ostrosti, ideální pro fotografování krajiny s výrazným popředím a velkou hloubkou ostrosti.
A když už jsme u té hloubky ostrosti: při fotografování blízkého objektu delším ohniskem a nízkou clonou f4 je pozadí díky devítilamelové cloně krásně jemně rozostřené.
Po týdenním fotografování musím říci, že je objektiv Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM
jednoznačně ostřejší než Canon EF 17-40mm f/4 L USM, srovnatelný s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM (který je ale po větším zaclonění horší)
Velmi sympatické chování v protisvětle
Při fotografování kostelíku kousek od městečka Oslavík s ledovcem Snaefellsjoekull v pozadí objektiv v mírném protisvětle předvedl, že pro něj není problém slunce skoro v záběru. Žádné odlesky ani ztráta kontrastu, a to ani při nasazeném polarizačním filtru. S přidáním přechodového filtru LEE ND 0.6 už se jeden odlesk v horní části objevil, ale pořád to byl pěkný výsledek.
Jen pro potřeby testu jsem pak krátce před polednem, kdy bylo světlo nejsilnější, nasměroval objektiv k obloze se sluncem zcela v záběru. A zase na výbornou. Žádné prasátko, pořád vysoký kontrast. V tomto má objektiv Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM jednoznačně navrch nad Canon EF 17-40mm f/4 L USM. Další výrazná přednost pro krajinářského fotografa.   
03-2013-3163 03-2013-3163 Stmívání, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Soft, Ohnisková vzdálenost: 27.00 mm, Clona: 16, Doba expozice: 2.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 26. března 2013 20:49:01, Kirkjufell, Grundarfjörður (Island) Ostřil, ostří, neostří?!
Podobně jako před nedávnem zkoušený objektiv Canon EF 24-70mm f/2.8 L ISM II má verze f/4 jednu vlastnost, na kterou si je nutné trochu zvyknout. Protože objektiv ostří velmi rychle a absolutně neslyšně, občas máte při běžném používání s AF pocit, že jste měli zapnuto ostření manuální a objektiv “nic nedělá”.
Chyba! Objektiv už má dávno přesně zaostřeno, jen není vůbec nic slyšet, a to ani při zapnuté stabilizaci. Pro klid duše těch, co AF používají, doporučuji zapnout takové to pípaní, když objektiv dosáhne zaostření. Budete klidnější.

Pro každého těžký výběr

Objektiv Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM je především super ostrý univerzál. Krajinářům budou chybět širší ohniska a dalšímu širšímu objektivu se nevyhnou. Obzvlášť ti, co stále používají digitální zrcadlovku s krop formátem.
Nižší minimální světelnost f/4 nijak nelimituje, obzvlášť s použitou výkonnou stabilizací obrazu. Pokud by ale měl objektiv Canon EF 24-70mm f/2.8 L  II ISM objímku pro filtr 77mm, asi bych si za světelnější objektiv pro hrátky s hloubkou ostrosti  v přírodě připlatil a stabilizaci oželel. Podobné doporučuji těm, kteří částečně tíhnou k reportážní fotografii (interiéry, svatby, .. ).
Pro toho, kdo fotí krajinu a má nějakým způsobem pokrytá ohniska do 24 mm, je objektiv Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM ideální volbou s dokonalými optickými vlastnostmi.

V článku jsem se nevyhnul občasnému srovnání s objektivem Canon EF 17-40mm f/4 L USM, který používám od roku 2006 a důvěrně jej znám.


Technickou specifikaci od výrobce můžete najít tady, aktuální cenu například na Megapixel.cz.

Za zapůjčení objektivu k testování na Islandu děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ, s r. o.


Související odkazy na NaturePhoto.cz
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM

Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Teleobjektivy Canon, srovnávací tabulka

Canon EOS 6D
Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny

Canon 1D Mark IV

 

Všechny články na NaturePhoto.cz

 

 

03-2013-3045 03-2013-3045 Kostel Ingjaldshólskirkja, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.6 Soft, Ohnisková vzdálenost: 70.00 mm, Clona: 13, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 24. března 2013 13:43:46, Oslavík (Island) 13-2013-3267 13-2013-3267 Večer na pobřeží, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Hard, Ohnisková vzdálenost: 70.00 mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 20.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. března 2013 21:30:16, Reynisdrangar, Vik (Island) 03-2013-0660 03-2013-0660 Vodopád Seljalandsfoss, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Soft, Ohnisková vzdálenost: 24.00 mm, tři složené fotografie (-3, -1, +1 EV), ISO: 100, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. března 2013 13:03:19, Seljalandsfoss (Island) 03-2013-3065 03-2013-3065 U zamrzlého jezera, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, Ohnisková vzdálenost: 24.00 mm, Clona: 20, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. března 2013 13:55:23, Vatnaleið (Island) 03-2013-3597 03-2013-3597 Laguna při západu slunce, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.6 Soft, Ohnisková vzdálenost: 47.00 mm, Clona: 13, Doba expozice: 1/10 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 29. března 2013 20:41:50, Jökulsárlón Glacier Lagoon (Island)

03-2013-3395 03-2013-3395 Po západu, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, Ohnisková vzdálenost: 70.00 mm, Clona: 14, Doba expozice: 2.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 28. března 2013 20:42:49, Reynisdrangar, Vik (Island) 03-2013-3495 03-2013-3495 Kusy odlomeného ledovce, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.6 Soft, Ohnisková vzdálenost: 45.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 29. března 2013 16:16:34, Jökulsárlón Glacier Lagoon (Island) 03-2013-3277 03-2013-3277 Po sněhové vánici, Autor: Ondřej Prosický NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, PL filtr Hoya, filtr LEE ND 0.9 Hard, Ohnisková vzdálenost: 26.00 mm, Clona: 18, Doba expozice: 2.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 28. března 2013 8:22:10, Reynisdrangar, Vik (Island)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
10. 04. 2013 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(10 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Diky za recenzi, nakonec jsem se rozhodl a jako reportazni zakladak k memu Canon EOS 1DmkIII uvazuji o tomto objektivu. Hodne jsem fotil se Sigmami a po zkusenosti s 70-200/4 L jsem se rozhodl, ze do budoucna budu pouzivat predevsim skal od Canonu.
Dobrý den chci se zeptat, byla na Islandu ješte v tu dobu velká zima ?:) a všude sníh? nebo už tam začínalo tou dobou jaro? Mám možnost letět na Island, leden unor - dobrá cena letenek :). Tak jestli bych tam nezmrzl a jestli tou dobou chytím i polární zář ? A zda li je tam v činnosti nějaký vulkan ? Děkuji za odpověd Tom :)
Milos__
... tak jestli můžeš prosím vyzkoušet tu posunutou rovinu a dát sem vědět. Ono na krajinu problém nebude, ale jde o to makro a detaily na f4. Je zajímavé, že nikde jinde o tom není psáno, třeba na thedigitalpicture apod... Dík.
Jan Drahokoupil
Mně se tedy z tohoto výběru nejvíc líbí "Kusy odlomeného ledovce"... fotka, která na mě působí nejvíce harmonicky po barevné stránce. Navíc ten kus ledu v popředí vytažený od pozadí... krása :-).
U některých krajinářských fotografií jsem se podivil jak jsou špičkové. Snad budou někdy k vidění i na papíře. Výlet na Island se opravdu vydařil!
Honza Šmucar
Fotka jsou velmi povedené a některé z nich naprosto skvělé! Hodnocení objektivu mě taky velice zaujalo a nezbývá než začít uvažovat o nové investici :) Dík za recenzi.
Milos__
Fotky super. To sklo me lakalo, ale kdyz jsem se dozvedel o nejake posunute rovine zaostreni, tak me to zarazilo. Dokonce doporucují starsi 24-105 f4, nezkousel jsi, pripadne muzes zkusit ? Popisuji na photozone.de/canon_eos_ff/798-canon2470f4?start=1 Jo a krytky s napisem canon s lepsim uchopem uz jsou davno, netreba jasat az nyni, ja jsem je uz vsechny davno vymenil, muzu dat odkaz na ebay, tech cca 40-50,- kc za jednu si myslim neni mnoho :-)
Nikon krytky pouzivam na svych Canonech uz vic jak 10 let - nekdy to mate lidi.

Nadherne fotky. BTW co srovnani se starsim Canonem EF 24-70/2.8 L (ten ma filtr tez 77 mm)?
fotky jsou ještě lepší, než co viděli moje oči ve skutečnosti na stejných místech- NÁDHERA !!!!
pali hradisky
niektoré fotecky su fakt luxusne ...