Carl Zeiss Batis 18mm f/2,8

S přechodem na bezzrcadlovky Sony jsem se zbavil všech objektivů Canon, co by se daly s redukcí používat i nadále. Kdybych fotografoval jen krajinu, možná bych si třeba výborný Canon EF 16-35mm f/4 L IS USM nechal, ale s fotografováním zvířat potřebuji specifičtější objektivy, což mě nyní postavilo do situace po letech zase hledat a zkoušet. Nebaví mě to, protože ideální širokoúhlý objektiv pro moje potřeby neexistuje. Pravděpodobně to totiž zase skončí tak, že jich časem budu mít několik.

Vhodný širokáč pro fotografování divočiny

Co potřebuji? Hledám monofokální objektiv (používaný bez redukce) ohniska 14 až 18 mm (možná ideálně 15 mm), který je malý a lehký (i proto jsem v úvahách vyřadil řadu objektivů Sigma ART), je vysoce světelný (ideálně f/1.4 až f/2), ostrý (nepíšu dokonale ostrý) a to i na ty minimální clony, kresba se při zaclonění na f/13 výrazněji nezhorší, má rychlé a přesně ostření, filtrový závit maximálně do 77 mm (ideálně 67 mm). Důležitým kritériem, možná hlavním, je co nejkratší minimální zaostřitelná vzdálenost (něco jako jsem měl Laowa 15mm f/4 Macro Shift) - pro fotografování malých zvířat zblízka s využitím prostředí. Hodilo by se i krásné zobrazení pozadí mimo hloubku ostrosti.
Jako delší široké ohnisko už mám objektiv Sony FE 24mm f/1.4 GM, který mi maximálně vyhovuje. Jestli Sony někdy udělá podobný GM objektiv širšího ohniska podle mých přání výše, bude mi asi jedno, jakou bude mít cenovku.

Yurutse, Rumbak Valley, Hemis NP, Ladak, Indie
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Zeiss Batis 2.8/18, f/9.0, @1/160 s, ISO 100, neděle 9. února 2020 10:53:08
Cesta do Rumbak Valley, Hemis NP, Ladak, Indie
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Zeiss Batis 2.8/18, f/11, @1/60 s, ISO 100, čtvrtek 13. února 2020 5:31:35

Carl Zeiss Batis 18mm f/2,8

Pro cestu do zimního Ladaku jsem využil příležitosti na testování objektivu Carl Zeiss Batis 18mm f/2,8, který je jedním z adeptů. Kvůli delšími ohnisku bych pak ale k němu stejně musel hledat další sklo ohniska 14 mm (na Canon jsem měl současně pevná skla 14 i 15 mm!).
Zkoušený objektiv Batis mě hned zaujal ideální velikostí a hmotností. Je opravdu kompaktní - máte v kapse, nevíte o něm. Což byl při vláčení po himálajských kopcích za levhartem sněžným silný argument. Rozměry objektivu jsou 78 x 80mm a váha 330g.
Co se týče vhodných motivů, častěji jsem využíval Sony FE 24mm f/1.4 GM, pro ohnisko 18 mm už to chce nějaké vhodné dominantní popředí a na rovinu říkám, že jsem si skoro při každé fotce podobného motivu s Batisem říkal, že pro tento styl focení by bylo úplně ideální ohnisko 16 mm.
Objektiv je parádně ostrý až do krajů a bez optických vad a deformací. Ale Sony FE 24mm f/1.4 GM je ostřejší (ale má pár optických vad a nemá tak pěkné barevné podání). Ale tohle srovnání platí pro zaclonění k clonám f/11 při fotografování krajiny, do clony f/6.3 jsou brilantně ostré oba dva.
Na objektivu Carl Zeiss Batis 18mm f/2,8 se mi moc líbí podání prostoru ve fotografii při použití clony f/2.8 pokud je zaostřený objekt blízko objektivu. To je paráda a myslím, že i jedna z největších předností objektivu.
Rychlost ostření dokonalá, zaostření přesné a objektiv při tom nevydává žádný zvuk. Minimální zaostřitelná vzdálenost je sympatických 25 cm a průměr závitu filtru je 77 mm
Kromě vyšší ceny jsou vlastně jedinou významnější vadou (vlastností?) Batise barevné obludnosti při focení v protisvětle se sluncem v záběru. Kolem slunce to udělá zelené a fialové fleky - ani se nedá říci odlesky, protože ty ve fotce někdy působí pěkně. Tohle je hnus, a podle mě asi vlastnost objektivů optimalizovaných pro bezzrcadlovky - senzor je moc blízko optické soustavě. Sony FE 24mm f/1.4 GM dělá podobné ošklivosti kolem slunce také. Ale upřímně, tolik fotek se sluncem v záběru zase nedělám. Plošné protisvětlo je v pohodě, objektiv si zachovává výborně kontrast.
Protože jsem při cestě za levhartem sněžným používal hlavně dlouhá ohniska, nebylo na klasické testování objektivu Carl Zeiss Batis 18mm f/2,8 moc času. Přesto jsem za těch pár fotek na vyzkoušení rád. Měl jsem třeba ambice udělat i nějaké fotky noční oblohy s hvězdami, ale po celodenním běhání po kopcích ve velké výšce už jsem toto měl večer dost.

Před Tso-Kar Lake, Ladak, Indie
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Zeiss Batis 2.8/18, f/11, @1/200 s, ISO 100, pátek 14. února 2020 9:21:07
Toulání pod Nubra Valley, Ladak, Indie
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Zeiss Batis 2.8/18, f/11, @1/100 s, ISO 100, čtvrtek 6. února 2020 9:54:42

Řada objektivů Zeiss Batis

Objektivy řady ZEISS Batis (aktuálně objektivy 18/2.8, 25/2.0, 40/2.0, 85/1.8 a 135/2,8) jsou autofokusové objektivy s OLED displejem určené pro fullframe bezzrcadlovky Sony s výměnnými objektivy. Jedná se o profesionální náčiní, které umožňuje dosažení vynikajících výsledků s optimálním výkonem obrazu, působivým kontrastem a maximálním rozlišením až do posledního detailu.
Inovativní OLED displej na objektivu zobrazuje zaostřovací vzdálenost a také hloubku ostrosti v závislosti na aktuálním nastavení clony. Pro náročné fotografy je OLED displej na objektivu absolutní "highlight - inovace", kterou v současné době nemá žádný objektiv. Více o řadě Batis tady.
Aktuálně mám na vyzkoušení ze stejné řady objektiv Zeiss Batis 85mm f/1,8.

Související odkazy
Carl Zeiss Batis 18mm f/2,8 na Megapixel.cz
Levhart sněžný, druhý pokus
Články o fotografování krajiny
Články o objektivech

 

Rumbak Valley, Hemis NP, Ladak, Indie
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Zeiss Batis 2.8/18, f/18, @1/100 s, ISO 100, neděle 9. února 2020 9:04:10
Řeka Indus, cesta do Rumbak Valley, Hemis NP, Ladak, Indie
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Zeiss Batis 2.8/18, f/14, @1/60 s, ISO 100, čtvrtek 13. února 2020 9:55:20
Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
17. 04. 2020 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(1 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Michal Mašík
Ten prostor je úžasnej.