Canon EOS 5D Mark III

Již na konci roku 2009 se mnoho uživatelů fotografické techniky Canon nesmyslně pídilo po nástupci fotoaparátu Canon EOS Mark II, přestože se obrazově jednalo (a svým způsobem stále ještě jedná) o tělo s nejlepším poměrem přenos detailů / cena. Důvodů k pohledům dopředu bylo několik, přes svoje kvality měl Mark II několik zásadních hendikepů, které velká část fotografů nestrávila. Jaká tedy je nová full frame zrcadlovka Canon?

Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Musk Ox, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 13:32:57, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) 03-2012-0368 03-2012-0368 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 10, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 10:21:55, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) Testování nové zrcadlovky v extrémních podmínkách zimního Norska
Novou digitálních zrcadlovku Canon EOS 5D Mark III jsem měl zapůjčenou na testování hned, jak se první plnohodnotné tělo objevilo v Česku. Při fotografování pižmoňů horských a dalších zvířat na hřebenech norského národního parku Dovrefjell–Sunndalsfjella jsem během týdne pořídil okolo jednoho tisíce fotek v různých podmínkách. Zaměřil jsem se na praktické věci, které při fotografování běžně používám, a vyzkoušel jsem několik novinek (např. funkci HDR přímo ve fotoaparátu). Inovací je mnoho, k některým jsem se nedostal, nemám je vyzkoušené a psát o nich nebudu.

Odolné tělo s lepší ergonomií

Přestože nový Canon EOS 5D Mark III vychází především ze svého předchůdce (Mark II), vzal si několik prvků z fotoaparátu Canon EOS 7D. Tím nejviditelnějším je třeba mnohem výraznější vykrojení pro dlaň a ukazováček, fotoaparát se tak mnohem lépe drží. Ze svého kropového bratříčka pak přešlo i několik vhodnějších ovládacích prvků (například obsluha Live View a natáčení videa).
Dokonalá mi připadá novinka na přepínači jednotlivých režimů fotografování. Aktuálně je tam pojistka, bez jejíhož stisknutí si režim z AV na M prostě nezměníte. V tomto místě nově najdete i podle mne šikovnější zapínání fotoaparátu.
U nového fotoaparátu mi pocitově připadá, že jeho odolnost je na úrovni fotoaparátu Canon EOS 7D. Můžete tedy v rozumné míře moknout, fotoaparát odložit krátce do sněhu, ale na koupání od bahna pod tekoucím kohoutkem, jako jsem to dělal u řady 1D, to nebude. K tomu bude vhodnější snad už za měsíc Canon EOS 1DX. Ale jak už jsem tu psal mnohokrát, intenzivní déšť nevadil ani fotoaparátu Canon EOS 300D v roce 2004 (neměl utěsnění žádné). Slušně hodnotím výdrž baterie v  chladném sychravém počasí, nabíjel jsem pouze jednou.
Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Musk Ox, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/1600 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 15:15:18, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) 03-2012-0682 03-2012-0682 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 17:26:44, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) Zcela nové prohlížení fotografií na displeji
Na těle je, co se týče ovládání, i několik úplných novinek. Zcela byl přepracován systém prohlížení fotografií na displeji. Vlevo od displeje se objevilo tlačítko s lupou, kdy si můžete jedním kliknutím skočit přímo do 100% zobrazení v místě ostřícího bodu, už žádné zdlouhavé klikání pro absolutní zvětšení a posouvání fotkou pro kontrolu přesného zaostření. Pravidelní uživatelé digitálních zrcadlovek Canon budou samozřejmě nějaký čas potřebovat, než si na radikální změnu zvyknou. Mně k tomu týden nestačil. Stále jsem pro zvětšování sahal, kam jsem neměl.
Přibylo tlačítko Rate, kdy si můžete 1-5 hvězdičkami fotografie ohodnotit už v terénu. Po krátkém seznámení jsem toto poměrně intenzivně používal. Povedenější fotografie jsem pak v teple domova poměrně rychle dohledal ke zpracování. Usnadněné je i promazávání přímo ve fotoaparátu, kdy si můžete dvě fotografie zobrazit vedle sebe ve 100% zobrazení na displeji a smazat tu méně ostrou.

Obsluha fotoaparátu v rukavicích
Díky extrémním podmínkám na hřebenech hor jsem Canon EOS 5D Mark III obsluhoval výhradně ve velkých zateplených lyžařských Gore-Tex rukavicích a vždy bez výraznějšího problému. Trochu ztížené to bylo pouze u ovladače LiveView/Video a u zapojování drátěné spouště (s tím mám ale často problém i bez rukavic).
Bohužel, nové tělo je pocitově o něco těžší a mírně rozměrnější. Přepracována je i spoušť, která je nyní neuvěřitelně citlivá (a to i bez rukavic), omylem jsem vyfotil desítky snímků. Být to zbraň, stalo by se neštěstí. K subjektivním negativům nového fotoaparátu musím přiřadit velmi odpudivý plechový zvuk závěrky při exponování (tolik v kontrastu s líbezným klapáním Bohdanova Nikonu D3S).

Ostření dovedené k dokonalosti
Jestli bych měl vyzdvihnout pouze jednu novinku na fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III, tak je to absolutně předělaný systém ostření, tolik kontrastující s předchůdcem. Tam, kde byl ve verzi Mark II plnohodnotně použitelný pouze centrální bod, je nyní v ploše 61 ostřících bodů, které s objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM fungují všechny naprosto stejně dobře v jakýchkoli podmínkách, včetně poměrně akčních dějů.
nějaký bílý zajíc... Zajíc bělák (Lepus timidus) Mountain Hare, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM + TC Canon 2x, fotografováno z ruky, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 125, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 27. března 2012 8:05:20, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) Bílý zajíc na útěku před ostřením
Vzpomínám si, jak jsem na ledové pláni v kraji snímku ostřil zcela krajním pravým dolním bodem na bílého arktického zajíce v bílém sněhu a AF se hned chytil na sotva znatelný okraj čumáčku. Překvapilo mě to. Když se pak vyděšený zajíc rozběhl a stále stejný krajní bod s AI Servo stíhal úprk ve složité scéně pro AF kontinuálně dostřovat, údivem jsem jej v hledáčku málem přestal sledovat. Podobnou zkušenost mám i z fotografování letovek jeřábů popelavých během chumelenice u švédského jezera Hornborga a to dokonce s Canon Extender 2x! Nutno přiznat, že tam už nějaký odpad byl, ale ten přisuzuji spíše svým křivým rukám (a nevhodné stativové hlavě, těžkou Wimberley jsem nechal doma).

Přímý výběr ostřícího bodu
Pro výběr ostřícího bodu opět dokonale slouží kloubový volič u hledáčku (přesněji multiovladač). Bohužel asi tři dny mi trvalo, abych toto dělal přímo, bez mačkání dalšího tlačítka. Ve fotoaparátu nepochodíte a v manuálu jsem to našel až na třetí pokus. Ostatně, na samostatný článek by bylo přepracované menu fotoaparátu, které muselo pojmout všechny novinky a možnosti nastavení, je tam toho opravdu dost. I přes jednu drobně negativní zkušenost jej hodnotím jako přehledné.
Na diskuzi stále je, že mohly být body v hledáčku více rozložené v ploše, ale bohužel konstrukce to nedovolí. A to ani u konkurence, udělal jsem přímé srovnání s Nikon D3S, kde zcela krajní body také nejsou ani v třetině hledáčku.

Funkce HDR přímo ve fotoaparátu
Spíše ze zvědavosti, než že bych to opravdu potřeboval, jsem vyzkoušel funkci HDR, která se nyní realizuje přímo v těle fotoaparátu. Vlezete do menu (pokud už nemáte funkci přiřazenou nějakému tlačítku), nastavíte rozestupy mezi snímky (1, 2 nebo 3 EV), zakomponujete, zmáčknete spoušť a fotoaparát rychle po sobě sám vytvoří tři snímky, ze kterých během přibližně tří vteřin vytvoří složený snímek. Pozoruhodné je, že to lze realizovat z ruky, fotoaparát snímky v 80 % (moje zkušenost) vždy přesně napasuje, i když s mírným ořezem. Jedinou vadou může být, že výsledná fotografie je formátu JPG, bez možnosti následného bezztrátového citlivého přidání kontrastu a dalšího korigování.

Dvě paměťové karty v těle fotoaparátu
Fotoaparát Canon EOS 5D Mark III má nově dva sloty pro paměťové karty. Pro mne na cestách velmi důležitá věc, zálohy toho povedenějšího tak můžu sofistikovaně provádět již v terénu. Podobný postup jsem vypiloval již v roce 2007 s Canon EOS 1D Mark III, kdy mi na Sri Lance ve velkém vedru na čas vypověděl službu notebook. V Norsku jsem to dělal stejně: to, co se pocitově povedlo, jsem ve volných chvílích kopíroval z CF karty na druhou SD kartu.
Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Musk Ox, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 10:10:45, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) 03-2012-0685 03-2012-0685 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 17:27:41, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) 5D Mark III a iPad 2 - bezchybná spolupráce
Zimní cesta do Norka byla prvním výletem, kde jsem se obešel bez notebooku. Na cestu jsem si vzal jen tablet Apple iPad, který mi již začíná přenosný počítač dokonale nahrazovat.
Na tabletu jsem prohlížel fotografie uložené na paměťové kartě fotoaparátu, promazával ty na první pohled nepovedené a následně to, co zůstalo ve fotoaparátu, na iPad zálohoval. Díky skvělé aplikaci PhotoForge2 jsem si nějaké fotografie zpracoval a během zlomku sekundy umístil na Facebook. Na tabletu jsem díky svým oblíbeným aplikacím sledoval aktuální vývoj počasí v oblasti nebo předpověď výskytu a intenzity polární záře na noční obloze (což dokonale vyšlo, počasí už méně).

Obrazová kvalita, stále otevřený závěr
Fotografie z fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III se mi při zpracování RAW zatím nedaří zcela dotáhnout k dokonalosti, nové funkce jako Digital Lens Optimizer se stále učím, proto je brzo na nějaké hodnocení. Navíc, všechny snímky jsem fotografovat na nízké hodnoty ISO, kde šum neexistuje žádný. Sněhem zapadané pláně a poměrně dost světla s extrémně světelným objektivem mě zvyšovat ISO ani na moment nenutily.
Předpokládám ale, že se časem dostanu k přímému srovnání k s předchůdcem (Mark II).

Stručný souhrn na závěr

Zaujalo: dokonalý autofokus se 61 ostřícími body, dva sloty na paměťové karty, HDR ve fotoaparátu, modernější displej, lepší ergonomie, vhodnější ovládání Live View a videa, hodnocení fotografií, zvýšení citlivosti přibližně i 1,5 EV, oproti předchůdci slušných 6 sn/s,

Nezaujalo:
stále nemá interní blesk, je mírně větší a těžší, některé změny potřebují čas na osvojení (zvětšování fotografií), velmi citlivá spoušť, odpudivý zvuk závěrky, nutnost větší práce s daty pořízenými fotoaparátem

Pro fotografa krajiny je stále výhodnější Canon EOS 5D Mark II, kterých jsou nyní za polovinu ceny plné bazary a obrazová kvalita je shodná (při použitém ISO 100). Nový fotoaparát Canon EOS 5D Mark III je dokonalý zejména pro reportážní fotografy a fotografy divokých zvířat, kteří ocení dokonalý obrazový výstup současně se zcela přepracovaným bezchybně fungujícím autofokusem.
Kdybych nyní neměl nic a chtěl bych se věnovat tomu, co mám rád (zvířata, krajina, rostliny), je pro mě Canon EOS 5D Mark III svým poměrem výkon/cena ideálním řešením. Aktuálně už jedno „pětdéčko“ mám (Mark II), ale chtěl bych něco rychlejšího. Pro blížící se cesty za zvířaty, mám tedy pořizování hlavního těla hodně otevřené. Ve hře je právě novinka Canon EOS 5D Mark III, ideální by byl Canon 1DX, ale nevylučuji, že budu mít jen na použitý 1D Mark IV, v nouzi si vystačím i s Canon EOS 7D z bazaru. Vše podle financí a aktuální dostupnosti.


Na závěr bych zdůraznil, že novinek je u fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III asi víc, ale já jsem především fotil a věci, které jsem nepoužíval, jsem vyzkoušet nemohl. Opět se jedná o subjektivní pohled, ne obecnou pravdu, jiného fotografa zaujme nebo mu bude vadit něco jiného.

Na Canon EOS 5D Mark III jsem používal pouze objektivy Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM a Canon EF 17-40mm f/4 L USM.

Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Pižmoň severní (Ovibos moschatus) Musk Ox, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 27. března 2012 18:07:37, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko) 03-2012-0139 03-2012-0139 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 17-40mm f/4 L USM, stativ Gitzo, Clona: 14, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 26. března 2012 8:44:00, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park (Norsko)

Testování fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III u pižmoňů severních Testování fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III u pižmoňů severních Foto: Bohdan Němec (www.bohdannemec.com)

Související odkazy
Podrobná specifikace fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III ze stránek firmy Canon CZ

Související odkazy na NaturePhoto.cz
Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon EOS 1D Mark IV, praxe s jedničkou
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM

 

Za zapůjčení fotoaparátu na zimní testování v Norsku děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ, s r. o.

 

Informace o fotoaparátu z propagačních materiálu firmy Canon


Nově vyvinutý 22,3MPx full-frame CMOS snímač nabízí větší rozlišení, umožňuje zachytit širokou škálu scén a vytvořit snímky formátu A2 s jemnými detaily a větší hloubkou ostrosti.

Snímač obsahuje novou CMOS architekturu a přináší vysoký dynamický rozsah a nízký šum při i vysoké citlivosti ISO. Navíc se oproti předchůdci v EOS 5D Mark II snížila i spotřeba energie. Nové fotodiody s vylepšenými tranzistory u každého pixelu zlepšují citlivost a mikročočky, složené k sobě bez mezer, nabízí lepší zachycení světla pro vyšší kvalitu i při špatném osvětlení.

Technologie Canon CMOS obsahuje pokročilou redukci šumu na každém pixelu pro snímky bez šumu a široké možnosti nastavení ISO od 100 do 25600 (s možností rozšíření od 50 do 102400). 8kanálové čtení umožňuje při maximálním rozlišení vytvořit rychlostí až 6 snímků za vteřinu 18 fotografií ve formátu RAW nebo více než 16 000 JPEGů  - navíc bez nutnosti použití dalšího příslušenství.

DIGIC 5+
Obrazové informace jsou zpracovávány procesorem Canon DIGIC 5+, které doplňuje full frame CMOS snímač. Procesor DIGIC 5+ umožňují ultra-rychlé fotografování až 6fps v plném rozlišení, zachycení i drobných detailů, věrné zachycení barev a redukci šumu i za zhoršených světelných podmínek.

Procesory DIGIC 5+ spolupracují se snímačem CMOS, takže umožňuje uživatelům fotit s ISO až o 2 kroky vyšším bez snížení kvality. Procesory podporují i vícenásobné expozice snímků a přímo ve fotoaparátu je korekce laterální a axiální chromatické aberace u objektivu. Ke korekci dochází u každého snímku, dokonce i při vysokorychlostním focení.

Procesory DIGIC pracují s vysokorychlostní vyrovnávací pamětí DDR-SDRAM - čtení, zpracování, komprese a zápis obrazových dat je dostatečně rychlé, aby byla paměť volná i při dlouhém vysokorychlostním focení.

Pro větší flexibilitu při prohlížení snímků podporuje procesor DIGIC 5+ sledování dvou snímků najednou. V tomto režimu lze na jedné obrazovce zobrazit dva snímky a porovnat jejich nastavení.

61bodový AF systém
EOS 5D Mark III  má podobně jako EOS-1D X systém automatického zaostřování (AF) nové generace a nabízí spolehlivější, přesnější a rychlejší AF systém než kdy dříve. 61bodový AF senzor v kombinaci se senzorem pro měření expozice získává řadu užitečných informací o objektech, scéně a podmínkách. Data jsou zpracována pomocí nového AF algoritmu, ostření je proto přesnější a fotoaparát lépe sleduje pohyb objektů.

61bodový AF senzor se 41 body křížového typu, včetně pěti duálních, zlepšuje přesnost i při odcloněném objektivu f/2.8. EOS 5D Mark III  může také detekovat objekt, který je zcela mimo zaostření. Zaměstná celý senzor namísto jen jednoho AF bodu a zajistí rychlou a účinnou kontrolu AF za všech okolností.

Řada AF předvoleb zajišťuje výjimečnou spolehlivost při fotografování tradičně obtížných scén a předmětů. Šest různých nastavení je určeno pro celou řadu problematických situací a může být přizpůsoben podle scény a aktuálních podmínkách pomocí vestavěného AF Configuration Tool.

Šest různých nastavení:
•    Nastavení číslo 1 – Univerzální multifunkční nastavení. Univerzální nastavení je ideální pro řadu různých scén.
•    Nastavení číslo 2 – Umožňuje nepřetržité sledování objektů a ignorování možných překážek. Zaostřuje na sledovaný objekt, i když se vzdálí od AF bodů. Ideální pro fotografování akčních scén s objekty, které se pohybují na okraji snímku. Vhodné nastavení pro fotografování freestyle lyžování, tenisu a nebo plavání motýlkem.
•    Nastavení číslo 3 – Okamžité zaostření na objekty zadáním AF bodů. Toto nastavení umožňuje přeostřit při detekci nového objektu. Nejefektivnější nastavení, když chcete za sebou fotografovat různé objekty; například při alpském lyžování nebo startu závodu silničních kol.
•    Nastavení číslo 4 – Pro objekty, které zrychlují nebo zpomalují. Určeno pro průběžné zaostřování pohybujících se objektů, které mohou měnit rychlost nebo směr, jako například při průjezdu auta zatáčkou  nebo při záběrů fotbalu.
•    Nastavení číslo 5 – Pro nevyzpytatelné objekty, které se pohybují různými směry. Lze použít pouze při nastavení 61 bodů s automatickým výběrem AF, AF zóny a AF s pomocnými body. Nastavení je ideální pro průběžné sledování objektů, které se při fotografování mohou rychle pohybovat nahoru/dolů nebo doleva/doprava. Fotoaparát automaticky přepíná na nejbližší AF body. Typické situace například při krasobruslení nebo leteckých závodech.
•    Nastavení číslo 6 – Pro objekty, které mění rychlost a pohybují se chaoticky. Lze použít pouze při nastavení 61 bodů s automatickým výběrem AF, AF zóny a AF s pomocnými body. Nastavení je podobné jako „Nastavení číslo 4“, ale využívá více AF bodů. Umožňuje sledovat pohyb předmětu a automaticky přepnout AF body. Ideální pro fotografování například basketbalového zápasu nebo moderní gymnastiky.

AI Servo III
AI Servo AF používá formu umělé inteligence (AI) k určení rychlosti a směru pohybujících se objektů. Následně zaostří objektiv fotoaparátu s předpovědí pozice (funkce Focus Prediction), takže snímek bude s větší pravděpodobností ostrý.

Zpracovávání i velkého množství dat je rychlé a přesné. AI Servo AF ještě účinněji sleduje pohybující se objekty i v náročných podmínkách. Kromě toho je vylepšeno uživatelské rozhraní. AI Servo AF lze snadno přizpůsobit aktuální situaci.

AI Servo III nabízí řadu vylepšení oproti AI Servo II a přináší ještě vyšší přesnost a stabilnější ovládání. Prediktivní AF usnadňuje práci profesionálním fotografům. K dispozici jsou například funkce pro „sledování citlivosti“, „sledování zrychlení/zpomalení“ a „automatické přepínání AF bodů“, takže lze jednoduše parametry přizpůsobit konkrétním podmínkám.

Inteligentní hledáček
Inteligentní hledáček EOS 5D Mark III přináší větší optický hranol a 4členný optický systém poskytuje prakticky 100% pokrytí scény a poskytuje .71x zvětšení a širší pozorovací úhel a vyšší, 21mm, pozorovací úhel. Vylepšený hledáček otevírá nové možnosti a neslouží jen k prostému zarámování snímku. Na průhledném LCD displeji se zobrazují AF informace a mřížka.

Systém měření expozice
EOS 5D Mark III využívá velmi detailní iFCL systém měření, který zaručuje přesné odstíny pleti a vynikající výsledky za každých podmínek. Obsahuje 63zónový dvouvrstvý senzor měření spojený s každým bodem 61bodového AF. EOS 5D Mark III nabízí čtyři měřící režimy: poměrové, částečné, bodové (pouze střed) a průměr se zdůrazněným středem. Měřící senzor snímá světlo z červeno-zelené a modro-zelené vlnové délky, aby odstranil podexponovaní objektů v červených vlnových délkách.

Systém měření u EOS 5D Mark III využívá dva algoritmy pro dosažení nejpřesnějších výsledků. Algoritmus poměrového měření zahrnuje 61bodový AF i zónový AF. Pro automatický výběr AF bodu fotoaparát přepne na algoritmus, který používá zaostřovací informace ze všech 61 AF bodů. Aby automatické nastavení blesku bylo přesnější, algoritmus automatického blesku E-TTL II obsahuje informace o vzdálenosti objektivu pro lepší nastavení expozice, což zajišťuje správnou úroveň záblesku pro zachycení dobře exponovaného objektu.

Video EOS
Funkce záznamu videa – EOS Movie – umožňuje uživatelům fotoaparátu EOS 5D Mark III záznam HD videa (1080p), při jehož natáčení mohou využít možnosti manuálního ovládání a zvolit záznamovou rychlost.

Velký full frame CMOS snímač dovoluje přesnější ovládání hloubky ostrosti. Expozici videa lze ovládat v manuálním režimu, který nabízí plnou kontrolu nad rychlostí závěrky a clonou. Uživatelé si mohou rovněž zvolit frekvenci snímání, a to z těchto možností: 30 (29,97), 25 a 24 (23,976) a navíc 60 (59,94) a 50, které jsou k dispozici pro rozlišení 720p. Kombinace senzoru a dvou procesorů DIGIC 5+ snižuje barevný rozptyl a moiré pro profesionální kvalitu záznamů.

Natáčení videa může být aktivováno snadno a rychle s novým tlačítkem pro přepínání mezi focením a natáčením videa. V menu je natáčení videa věnována i nová záložka, takže lze nastavení změnit jednoduše i v průběhu natáčení. Hlasitost lze upravovat a měnit během nahrávání na obrazovce Quick Control. Zároveň lze fotografie pořizovat kdykoli během natáčení pouhým stisknutím spouště.

EOS 5D Mark III také podporuje intra-frame kodek H.264/MPEG-4 AVC pro vyšší kvalitu a nižší kompresi, což je ideální pro post-produkční úpravy. Úroveň záznamu zvuku lze sledovat a upravit přímo na displeji a synchronizovat s obrazem díky časovému kódu (SMPTE formát). Pro rychlé úpravy při přehrávání filmu mohou uživatelé upravovat první a poslední scény filmového klipu v jednovteřinových krocích a uložit video buď jako samostatný soubor nebo přeuložit snímek na kartě (pro úsporu místa) .

Clear View II LCD
EOS 5D Mark III  má  velký 8,11cm  (3,2”) LCD displej s 1,04 milionem obrazových bodů a širokým pozorovacím úhlem. Displej Clear View II zabraňuje odleskům, jelikož byla odstraněna vzduchová mezera mezi ochranným krytem a tekutými krystaly displeje. Vzduchová mezera je vyplněna foto-elastickým materiálem, který potlačuje odrazy od povrchu z tekutých krystalů. Odrazy byly způsobené ostrými změnami indexu lomu, když světlo prochází skrz vzduchovou mezeru.

Styly snímků
Přednastavené volby režimu Picture Style umožňují snadné nastavení vlastností snímků přímo ve fotoaparátu. Přednastavené styly režimu Picture Style lze přirovnat k různým typům filmu, z nichž každý má trochu jiné barevné podání. Pro každý styl může fotograf nastavit ostrost, kontrast, barevný tón a sytost. Výchozí nastavení fotoaparátu provedené výrobcem zajišťuje produkci okamžitě použitelných JPEG fotografií bez nutnosti dalšího nastavování. Přednastavený režim Picture Style použitý na snímek ve formátu RAW lze upravit pomocí softwaru Canon Digital Photo Professional.

K dispozici je šest přednastavených stylů:
1.    Standard (Standardní) – Pro ostré fotografie v živých barvách, které nevyžadují další zpracování
2.    Portrait (Portrét) – Optimalizuje barevný odstín a nasycení a změkčuje ostrost pro dosažení podmanivých pleťových odstínů
3.    Landscape (Krajina) – Sytější zelené a modré tóny a vyšší ostrost pro výraznější kontury hor, stromů a budov
4.    Neutral (Neutrální barvy) – Ideální nastavení pro snímky určené k dalšímu zpracování
5.    Faithful (Věrné barvy) – Upravuje barvy tak, aby odpovídaly barvám objektu snímaného při teplotě chromatičnosti 5200 K
6.    Monochrome (Monochromatická fotografie) – Pro černobílé snímky s celou řadou filtrových efektů (žlutá, oranžová, červená a zelená) a tónovacích efektů (sépie, modrá, purpurová a zelená)

Automatické styly snímků
Kromě přednastavených voleb v režimu Picture Style obsahuje EOS 5D Mark III i automatický režim Picture Style Auto, který ověří barvy v každé scéně na základě informací ze systému EOS. Picture Style Auto pracuje nejen s normálními scénami, ale funkce je vhodná zejména pro focení přírody, jako je například západ slunce.

Automatická optimalizace jasu
Automatická optimalizace jasu (Auto Lighting Optimizer - ALO) koriguje jas a kontrast snímků ve spolupráci s technologií detekce obličeje. Nedochází proto k podexponování, nízkému kontrastu nebo snížení kvality při zadním osvětlení. DIGIC 5+ pomáhá snížit šum a algoritmus pro korekci nemá vliv na přirozenou gradaci.

EOS 5D Mark III  nyní zahrnuje systém EOS pro detekci scény. Dosahuje nejlepšího poměru jasu a kontrastu při fotografování za různých podmínek, včetně západu slunce a scén s vysokou sytostí. Automatická optimalizace jasu při použití s poměrovým měřením zaručuje správnou expozici objektu i pozadí.

Snímač se samočisticí jednotkou senzoru
Integrovaný čisticí systém EOS zabraňuje ulpívání prachu na snímači třemi účinnými způsoby – omezováním jeho tvorby, odpuzováním a odstraňováním:

1.    Omezování tvorby prachu – Interní mechanismy fotoaparátu jsou navrženy tak, aby maximálně účinně zabraňovaly tvorbě prachu. Přepracovaná krytka těla zamezuje zanesení prachu usazeného na jejím povrchu.
2.    Odpuzování prachu – Na nízkopásmový filtr, umístěný před přední část snímače, jsou aplikovány antistatické technologie včetně speciální fluorové vrstvy, které zabraňují ulpívání prachových částic. Proti prachu fluorovou povrchovou vrstvu na přední straně senzoru se skleněné ochranné vrstvy také usnadňuje odrazit lepkavější nebo vlhkým prachových částic.
3.    Odstraňování prachu – Vylepšení jednotky automatického čištění pomocí vysokofrekvenčních vibrací setřásá prachové částice z infračerveného filtru;. EOS 5D Mark III má novou jednotku čištění na bázi technologie Canon USM. Nový systém odsune prachové částice k okraji senzoru, a je velmi účinný při odstraňování i malé částečky, které se stanou viditelné při vyšším zaclonění.

Společnost Canon rovněž vyvinula interní datový systém k odstranění prachu (Dust delete Data system), který dokáže zmapovat polohu viditelného prachu na snímači. Stopy po prachu lze po fotografování ze snímků automaticky odstranit pomocí nejnovějšího softwaru Digital Photo Professional.

Duální slot na paměťové karty CF a SD
EOS 5D Mark III obsahuje 2 sloty na paměťové karty CF a SD s podporou pro karty kompatibilní s UDMA 7, což nabízí maximální rychlost přenosu 167 MB za vteřinu, možnost nahrávat na obě karty, automatické přepínání karet a kopírování z karty na kartu přímo ve fotoaparátu. Eye-Fi karty jsou také podporovány v SD slotu pro bezdrátový přenos souborů. Profesionální footgrafové tak získávají větší volnost a tvůrčí svobodu.

Software Digital Photo Professional  (v3.11)
EOS 5D Mark III obsahuje nepokročilejší verzi softwaru Digital Photo Professional (DPP). Software Digital Photo Professional umožňuje mimořádně rychlé a kvalitní zpracování obrázků ve formátu RAW. Při zpracování v programu Digital Photo Professional lze obraz a jeho úpravy sledovat v reálném čase, čímž uživatel získává přímou kontrolu nad nastavením proměnných hodnot pro obrazový soubor RAW, jimiž jsou například vyvážení bílé, dynamický rozsah, kompenzace expozice, redukce šumu a barevný odstín. Navíc je možné zobrazení autofokusových bodů na snímku.  Nástroj pro korekci vad objektivu (Lens Aberration) umožňuje přesné opravy různých typů zkreslení, které způsobují některé fotoaparáty.

Digital Lens Optimizer – new in Digital Photo Professional v3.11
Novinkou v DPP v3.11 je Digital Lens Optimizer – nový nástroj pro radikální zlepšení kvality obrazu, který výsledný snímek přizpůsobí tomu, jak scénu viděl fotograf.

Digital Lens Optimizer (DLO) přesně napodobuje výkon objektivu řadou složitých matematických funkcí a rekonstruuje jednotlivé fáze cesty světla přes optiku. Pomocí této informace DLO může napravit celou řadu typických optických aberací a ztrátu rozlišení způsobené nízkopásmovým filtrem fotoaparátu. Funkce přibližuje vzhled snímku tomu, jak scéna vypadá při pohledu lidským okem. Obraz je tak mimořádně detailní a kvalitní a k dispozici je i více možností pro nastavení velikosti souboru.

EOS Utility
Nejnovější verze nástroje EOS Utility poskytuje podporu pro dálkové snímání v režimu Live View (s funkcí překrytí obrazu pomáhající s uspořádáním následných snímků při produktové fotografii), konfiguraci fotoaparátu a přenos snímků. Tento nástroj, úzce propojený se softwarem Digital Photo Professional, lze naprogramovat tak, aby monitoroval sledované složky (hot folders) a automaticky přejmenovával a umísťoval příchozí snímky do strukturovaného systému souborů. Snímky lze také opatřit EXIF daty včetně informací o autorských právech.

Picture Style Editor
Picture Style Editor umožňuje tvorbu vlastních obrazových stylů podle konkrétních požadavků fotografů. Každý styl obrázku obsahuje detailní informace, jaké by mělo být podání barev na snímku. Nově vytvořené obrazové styly lze nahrát přímo do fotoaparátu a používat je pro snímky ve formátu JPEG a RAW. Při zpracování souborů RAW v programu Digital Photo Professional lze provést úpravy všech osobních obrazových stylů i stylů přednastavených ve fotoaparátu.

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
10. 04. 2012 , kategorie: fototechnika, fotoaparáty
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(15 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Tradičně dokonalá a vysoce objektivní recenze. Mám tu mašinku a tvá recenze mi Ondro vždy pomůže promítnout tvé zkušenosti do mé práce. Ps: Tentokrát je to například prioritní uplatnění karty CF (a zálohovat vybrané rovnou na SD kartě).
Děkuji
Čau Ondro.
Výborný článok,nádherné fotky.
Michal
Fajn článek. Fotím s 5D II+7D a brzo bude v batohu 5D III. Je to super mašinka. Hlavně to ostření. To je u 5D II trochu nepříjemné.
Jan Černý: Doporučuji vyzkoušet, ty starší verze 24-70/2.8 se lišily kus od kusu, některé byly ostřejší, jiné stály za prd. Když Vám nebude žádný vyhovovat, je nutné si připlatit za novinku (verze II.)
Dobrý den uvažuji o koupi 5 dmark III a rád bych se poradil ohledně základního objektivu, starší EF 24-70/2, 8 L USM stojí 28tis kč, nový přes 50 tis kč, myslíte si že starší model objektivu bude vzhledem ke kresbě na 5 D mark III stačit. Děkuji za odpověď.
Milan: Foťák připojím pomocí Apple iPad Camera Connection Kit a fotky z karty se hned zobrazí na iPad, tam pohodlně (účelněji a rychleji) promažu a zbytek přenesu (import) na iPad. Fotky v RAWu pak upravuji (jen pár) v aplikaci PhotoForge2.
Dobrý den, pižmoni jsou super, ta krajinka rovněž. 5DmkIII je trochu mimo mé možnosti, ale člověk si to rád přečte. Mám ale dotaz ohledně přenosu snímků do Ipad2 - jakou aplikaci, nebo jakým způsobem transerujete data do Ipadu? Ipad vlastním, ale zatím s tím spíš bojuji :). Díky za tip.
Martin
Ondrej P: Ah, jasne, rozumim... jaksi jsem si neuvedomil, ze v tak ruznorodych podminkach, v jakych vase nadherne obrazy vznikaji, je logicky odolonost jedna z hlavnich priorit... a to pak jednickova rada samozrejme dava max. smysl :-). Urcite je smesne, abych Vam nejak radil, jen sem prihodim, ze jsem posledni dobe v ruznych forech fakt uz vicekrat cetl, ze AF 5D mk3 je lepsi, presnejsi a lip sleduje pohyb i nez AF v 1D mkIV... Toz osobne bych uz kdyz tak urcite naskudlil na 1Dx...
Michal
Krásné fotky,mám 5D II a plánuji koupit 7D na zvířata. Je to super foták ,který dostačuje. 1D IV by byl fajn ale ta cena je nefajn :-)
Krome Odolnosti je 1Dm4 spis zbytecnej predrazenej stroj... ja jsem z jeho vystupu moc nadsenej nebyl (srovnatelne se 7D a 10sn za vterinu jsem nikdy nevyuzil...
Jinak to Radek: 5D mII bylo me vysnene telo a prave jeho nedostatky v kombinaci s FF me donutili si ho nikdy nekoupit... 5d mark3 je obrovky prinos a vlastne dokonaly kompromis a pro moje foceni je 1DX uplne zbytecne telo ktere treba pro me 2x lepsi urcite neni... Takze jak vidite, je to o prioritach kazdeho fotografa...
Radek, Martin: S přihlédnutím k tomu, že na dokonalé detaily mám (a nechám si) 5D Mark II, pošilhávám po něčem OPRAVDU rychlém a odolném. 1D X se jeví jako ideální volba. Jen ta cena...
Martin: Já osobně, bych právě 1D MKIV nezatracoval. Ano, není to FF, ale je otázka, zda to je až taková chyba. Další volba je 1DX - ano, je 2x tak drahý jako 5D MKIII, ale dle mého je i 2x lepší. Pro mě není přínos 5D MKIII takový, aby to zdůvodnilo tu cenu (ve srovnání se starým 5D MKII)...
Martin
Proc zrovna 5D mkIII neni to, co by vam idealne vyhovovalo? Mezi Canony nejlepsi snimac na detaily, krasne nesumici vysoke ISO (podle prvnich testu lidi ve forech min. o 1 stupen lepsi nez u mk2) a ted i 6fps a hlavne AF module z 1DX..... Myslim si, ze na fotky, jake delate, je tohle lepsi kombinace nez stary 1D mk IV nebo cokoliv jineho, ne?
Ahoj Ondro

Trosku jsem ten fotak podrobil take testu a nebyl by to Canon ktery by neco nepodelal zejo... Ten problem je v DPP a spolupraci s 5D3 a RAW a prevod do 16bit TIFF... Ceka se na update DPP, zatim je kresba hrozne mekka, je to dano nejakym spatnym algoritmem v DPP ktery snimky jakoby sam odsumuje... Na kvalitu snimku se da podivat zatim jen v DPP Quick Vieweru a je vpodstate stejna jako 5DmII (tedy dostatecna)
Ondro, díky za tvoj článok. Čakal som na recenziu Mark III priamo z terénu. Fotoaparát je nepochybne o veľký krok ďalej, ako jeho predchodca, no na fotenie krajiniek nevidím za tie peniaze až taký prínos aj keď by som veľmi rád upgreadoval. AF je určite o poznanie rýchlejší, no 6 sn./sec je stále málo.Na fotenie športu, si radšej počkám na výhodnú ponuku z rady 1D Mark III. prípadne IV. Zatiaľ mi musí postačiť 7D
Foto Pižmoňa sú však nádherné, ...teším sa na strenutie na podzimnom WS.