Mazání, archivace a zálohování fotografií

Dotazů na deponování mnoha GB dat vzniklých při fotografování zvířat už jsem e-mailem pár zodpověděl. Poslední komentář k článku byl impulzem, abych svoje workflow přiblížil alespoň ve stručné souhrnné formě všem. Netvrdím, že je tento způsob jediný správný. Já jsem takto začal před pěti lety, překvapivě se to hned osvědčilo a zatím nemám důvod to měnit.

AKTUÁLNĚ 30.7.2009: Nezávisle na mě, a úplně současně, zpracoval článek o podobné problematice kamarád Petr Bambousek. Stejně jako máme podobné objekty fotografického zájmu, i cesta k pořádku a přehlednosti je téměř shodná. Jen prostředky k tomu má možná modernější , doporučuji prostudovat i to.

 

V případě obtížného čtení textu na tmavé grafice doporučuji odkaz „textová verze“ vedle nadpisu.

Mazat, mazat a mazat ještě víc
Rozlišení digitálních fotoaparátů se zvyšuje, při pravidelném fotografování se disky počítače rychle plní, obzvláště pak při fotografování neposedných divokých zvířat. Kam ale s nimi, abychom se ve vzniklých fotografiích neutopili?
Smazat! Čím více, tím lépe. Chce to pevný charakter a cvik, ale pokud se to naučíte, bude pro vás následné zpracovávání s odstupem času mnohem příjemnější. Když se po týdnech ke vzniklým fotografiím vrátíte, nebudete zhnuseně koukat na stovky totožných záběrů, které se na vás vysypou. V ideálním případě (po důsledném promazání), budete mít před sebou pouze to, co stojí za zpracování a prezentování. Z některých fotografování zvířat smažu i 9/10 všech fotografií, při fotografování krajiny mažu následně fotografie pouze výjimečně (málo kdy vyfotím za den více než 20 - 30 fotografií).
Jak na to? Co smazat a co si nechat pro vyvolání z RAWu? Pokud máte rychlý počítač a čtečku karet, doporučuji fotografie na disk nenahrávat, ale promazat ve čtečce. Do počítače pak přesunout jen to, co zbylo. Třeba v dokonalém prohlížeči Zoner Photo Studio 11, který používám od verze 4.5. Při promazávání se zobrazují pouze poloviční náhledy RAWů, ze kterých se lze rychle rozhodnout, co si nechat a co nestojí za nic (je to rychlé). V prvním kole mizí fotografie rozmazané, nepřesně zaostřené a zvířata s uřezanými ocasními pery, nebo s pařáty, které se nevešly do záběru. V druhém kole už je to náročnější a pro člověka, který nemá pro fotografii cit, bude toto místo nepřekonatelné. Vybrat nejlepší fotografii ze stovky pochodujících ústřičníků hledajících potravu není pro většinu nic jednoduchého. Osobně hledám zajímavé pózy, otevřené zobáky, atraktivní prostředí, poutavá pozadí (postavení mořských vln), natočení hlavy. Stále jako příklad uvádím ústřičníky.
Nechávat si totožné záběry (úplně shodné), i když jsou atraktivní, je blbost. Uvažování typu, „co když je ta vedle ostřejší“ nebo „není to škoda, je pěkná“, je cesta do pekel. Pokud používáte zmíněný Zoner Photo Studio, doporučuji vybrat v prohlížeči více stejných záběrů a stisknout klávesovou zkratku CTRL + J (Porovnat obrázky). Otevřou se všechny vedle sebe s přiblížením a hned vidíte těsně vedle sebe, kde je oko nejostřejší (ty ostatní putují nekompromisně do koše). Poslední zkušenost z Falkland, promazání 20 GB na výsledných 5 GB zabere dvě hodiny intenzivní práce.
Kritérií pro mazání je mnoho, pro každý motiv trochu jiné, komplexně to bohužel pojmout nelze. Psát by se o tom dalo, ale bylo by to spíše o tom, jak pořídit poutavé fotografie.
Snažím se k mazání motivovat každého, se kterým fotografuji. Nejtěžší to se mnou mají účastníci kostarických workshopů, které do toho každý večer, vyčerpané, nutím. Nejednou se pak stává, že usínají s notebookem na břiše (a s popáleným břichem od baterie). Ale má to svůj účel, tím že mažete, se také učíte rozpoznávat to, která fotografie něčím vyniká z průměru a co je balast, který nestojí za nic.
ZPS 11 - Porovnání obrázků, již podle polovičního náhledu RAWu rychle poznáte, kterou fotografii si nechat a které smazat. Příklad z praxe, třítýdenní fotoexpedice za tučňáky
Pro přiblížení trochu čísel, třeba budou pro někoho vodítkem. Cesta na Falklandské ostrovy byla prioritně fotografická, kdy jsem 20 dní fotografoval každý den 12 – 16 hodin. Během této doby vzniklo okolo 300 GB fotografií, každý den podle příležitostí a počasí 10 – 25 GB. Vždy večer, nebo další den v poledne (když jsem v noci vytuhl), jsem z denního objemu přibližně 2/3 fotografií smazal. Tzn. domů jsem přivezl 90 GB fotografií (2x, prováděl jsem zálohu).
Po nahrání na domácí pevný disk, jsem při zpracování další fotografie mazal (to už spíše nahodile) a dostal se na současných přibližně 60 GB fotografií. Z těchto fotografií jsem pouze 350 kousků zpracoval a umístil do Fotobanky, z mého pohledu 30 nejlepších do konce prázdnin umístím do Portfolia. Výběr a zpracování fotografií mi zabral šest měsíců! Ostatní fotografie jsou v podstatě neuplatnitelné. Budou ležet na disku a s největší pravděpodobností se k nim nikdy nedostanu. Sice se jednou za tři roky ke starým fotografiím vracím a najdu nějaký „poklad“, ale takové fotografie lze spočítat na prstech rukou. Z toho vyplývá, že zabírání dalších a další disků je zbytečné. Mazání je základ. Musím ale přiznat, že málokdo je schopný s takovou lehkostí mazat jako já. Viz nedávný příklad při fotografování vlh v minulých letech, častokrát jsem v minulosti smazal vše z celodenního focení.

Hlavně mít doma pořádek
Nebojte se, nenutím nikoho uklízet. Ale na heslo, „pořádek je pro blbce, inteligent ovládá chaos“, v případě sofistikovaného deponování a vyhledávání fotografií, zapomeňte. Není nic horšího, než že víte, že tu veverku v podzimním světle máte, ale nemůže si vzpomenout kde. Pokud to s focením (a hlavně s jeho prezentováním) myslíte vážně, každou svojí starou fotografii musíte během 15 vteřin najít! A nejen vy, systém musí být takový, aby jakoukoli fotografii (a to původní RAW i zpracovaný TIFF) našel kdokoli z vašich v blízkých ve vaší nepřítomnosti. Vzpomínám si, jak chtěli z magazínu Koktejl fotografii námluv volavek, bohužel během dvou hodin a já byl v terénu. Po odeslání SMS mé ženě Martě, měli tři roky starou fotku za 10 minut v redakci! Udělejte si vyhledávání pohodlnější a usnadněte si práci. Jak na to?

Každý den jeden adresář
Po každém dni fotografování putují promazané a nezpracovaná fotografie (RAWy) do adresáře na pevném disku. Jméno adresáře je vždy ve tvaru 2009_07_11_PUCHOV_VLHY, datum fotografování doplněný o název lokality, ideálně i název toho, co bylo foceno. Pokud toho za den stihnu víc, co spolu nesouvisí, zakládám adresáře dva (výjimečně i tři). V těchto adresářích, jsou pouze RAWy.
Když je dat v adresářích přibližně 4,5 GB, vytvářím zálohy (2x různá DVD + 1x externí disk). Pokud je toto vytvořeno, v původních adresářích na disku počítače všechny fotky dávkově v ZPS 11 zmenším (JPG 700px) a zkomprimuji (20-30 Kb). Je to obraz toho, co jsem vyfotil, mám takto fotografie za pět let fotografování na jednom místě a nemají objem ani 1GB. Původní adresáře pak putují do složky DVD_FOTO_23, tento název je pak i na DVD disku samotném. Totéž platí pro práci externími disky.

Klíčová slova, pracný základ úspěchu
Jednoznačně nejpracnějším, ale neužitečnějším je přiřazení klíčových slov ke každé fotografii. Pokud jste v zimě v podzimním listí fotografovali snídající veverku, klíčová slova budou ve tvaru: veverka, savec, podzim, zima, listí, barvy, ráno, požírání, potrava, oříšek, světlo, Boleslav, Česko. Pokud si někdo za 10 let vzpomene, že nutně chce veverku v podzimních barvách, stačí do Fotobanky (záložka Vyhledat) nebo do ZPS 11 (funkce Najít) zadat hesla „veverka“ a „podzim“. A fotky jsou na světě. Pak není nic jednoduššího, než sáhnout pro správné DVD, nebo připojit externí disk.

Zpracované fotografie, hlavně nedělat nic znova
Každý měsíc zpracuji 20 – 60 fotografií, které ukládám ve formátu TIFF do adresáře FOTO_PREZENTACE na pevný disk počítače. Každá fotka, která je ve Fotobance, má svůj nezmenšený a nezaostřený zpracovaný originál snadno dostupný. Když si někdo vybere fotku z webu, podle jejího názvu ve tvaru 07-2009-1245.jpg ji hned snadno najdu (viz systém popsaný výše). Nemusím znova pracně zpracovávat RAW (obvykle), jen fotografii citlivě doostřím podle toho, pro jaký účel půjde do světa (osvit Lightjet, tisk plotr, DTP, kalendář, prezentace, článek, web, apd.). Systém zálohování disku FOTO_PREZENTACE pravě řeším.

Zálohování fotografií, bezpečnost nade vše
Jednoznačně platí čím vícekrát, tím lépe. Platí to stejně pro ukládání doma jako při zálohování v terénu.
Při fotografování na Falklandách jsem měl většinu fotografií na pevném disku notebooku (pod postelí), všechny fotografie na přenosném externím disku Western Digital (vždy ve fotobatohu) a opět všechny fotografie na 24 DVD discích v pevném pouzdře v batohu. Na podobných cestách není nouze o nehody, v případě Latinské Ameriky ani o loupeže. Je pracné každý den dělat zálohy, ale už se mi to párkrát vyplatilo.
Jak doma, už jsem naznačil. V poslední době se mi jeví ideální systém, pevný disk počítače, externí disk v jiné místnosti odpojený a 2x různá DVD (z toho jedno u rodičů na vesnici). Žádné medium není pro zálohování dokonalé, myslím, že pracovníci v IT by mohli vyprávět.
Za dobu svého digitálního fotografování jsem přišel o jedinou fotku (omylem smazaná z CF karty). Kartu jsem dal stranou, nefotil jsem na ni a snímek doma zachránil. Bohužel tato „nestandartnost“, měla za následek to, že jsem ji vyhledání uložil tak nesmyslně, že nevím kde je.

Technika na cestách: Při práci v terénu používám odolný notebook Sony Vaio (11´´, 1 kg), externí disky Western Digital 320 GB (je lepší volit více menších než jeden velký), DVD media firem TDK a SONY, paměťové karty zásadně Sandisk Extreme velikosti 4 a 8 GB (větší kapacity raději ne).

Programy: Pro katalogizaci fotografií a rychlé úpravy již zmíněný Zoner Photo Studio 11 (šest let), pro převod RAWů Canon Digital Photo Professional (poslední tři roky), následné úpravy ve Photoshop CS (práce ve vrstvách, je-li potřeba).

Aktuální konfigurace stolního počítače: COLORSIT ATRIX 9003 C-4, 550W, LCD, P4, airduct/ROHS black, GIGABYTE MB Sc 775 EP45-DS4, Intel P45, DIMM DDR2 4GB, 1066MHz, A-DATA, CL5-5-5-12 (KIT 2x2GB) Extreme Edition, CPU INTEL Core 2 Duo E8500 3,16GHz(1333MHz) 6MBL2 LGA775 – BOX, GIGABYTE VGA nVidia 9400GT 512MB, 2 x ASUS OD DRW-20B1LT SATA, BLACK, LIGHTSCRIBE, BULK axago CRI-25BB interní 3.5" čtečka 4-slot BLACK BULK, 1PK WINDOWS XP HOME SP3 CZ OEM, RAID 0 diskové pole - 2 x SEAGATE BARRACUDA 7200.11, 320GB SATAII/300 7200RPM, 16MB cache

Určitě jsem na něco zapomněl, rád případné dotazy v komentářích zodpovím. Netvrdím, že jsem na problematiku odborník, jen jsem popsal postup, který se mi osvědčil a s drobnými úpravami jej používám asi pět let.

Související odkazy
Co batohu na fotografickou cestu
Zoner Photo Studio 11 (včetně 30 denní verze k vyzkoušení)

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 29.7.2009

 ZPS 11 - Adresáře fotografií, které vznikají po návratů z akce, vše ve formátu RAW. ZPS 11 - Archiv fotografií ve formátu JPG (malé, komprimované náhledy) ZPS 11 - zpracované fotografie ve formátu TIFF.

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
29. 07. 2009 , kategorie: fototechnika, příslušenství
Klíčová slova
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(19 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Před delší dobou mne můj IT-přítel nabádal, abych svá kvanta fotek ukládal na ext. disky a alespoň 2x. DVD či CD vůbec ne, sám jsem se nedávno přesvědčil, že i při "optimálním" skladování "odejdou". Na několika CD se odloupla část fólie, na které jsou zaznamenána data. Nedávno mi "klekl" ext. disk WesternDigital 1 TB téměř plný a nespadl, nepraštil jsem s ním např. o stůl, jen vždy vyzvedl ze šuplete, cosi na něj uložil a vrátil zpět. Ani PC a ani NB ho nenačte a jen potichu vrčí, takže skončil.
Pavol
Dobrý den, za mesiac oktober som spravil množstvo pekných snímok zvierat. Ale nechtiac sa mi všetky snimky vymazali z pameťovej karty. Nie je na obnovu tých fotografiíí nieaký program ktorý by mi ich vrátil naspäť?? Za odpoved Ďakujem.
Vita
dovolim si pripojit par postrehu, vice mene technickeho charakteru Raid 0(neni to vlastne raid je to strip) je na spolehlivost nic moc, statisticky 2xhorsi nez u 1 disku, vhodnejsi je pouzit raid 1+0 - ale je potreba 2x tolik disku, jenze zadne raid pole vam nezrychli pristupovou dobu - svizny chod systemu aplikaci a rychle vyhledavani, zde je pomoc bud v WD VelociRaptor (10 000rpm) pripadne SSD disk(neproveren lety provozu...). Vase fotky jsou nadherne, ziskal jsem zde spoustu informaci
Michal
.. a jeste maly dotaz k tem klicovym slovum, jestli ty prirazujete pouze k tem nahledovym jpegum nebo i k tem upravenym TIFFum. Dost jsem premyslel jak provest synchronizaci, aby vsechny obrazy jednoho snimku meli stejna klicova slova.
Ahoj, jelikož přesné workflow zpracování fotek také řeším chtěl bych si upřesnit některé věci z vašeho postupu:
1. RAW soubory ukladate pouze na DVD a exteni disk, na internich discich je uz neuchovavate. Nahledove jpegy ve spec adresari a updavene TIFFy take v jednom adresari a v nich vzdy adresare s perfixem datumu plus tema. tzn. ze nazev toho datumoveho adresare musi byt shodny pro RAW, jpeg i TIFF ?
2. klíčová slova přiřazujete pouze k těm zmenšeným jpegům nebo i k RAW souborům ?
Martin Halecký
Zajímavý, konkrétní a věcný článek. Už delší
dobu přemýšlím, nad systémem pojmenovávání fotek. Nešel by dodatek k
článku jak to řešíte Vy? Na obrázku archivu máte náhledy jpg pod
původním (předpokládám)označením z foťáku "_MG_XXXX" (ty se ale
časem budou opakovat, ne?) ale v článku píšete "název ve tvaru
07-2009-1245" a podle toho ji "snadno najdu". Jak řešíte
zpětnou kompatibilitu pojmenování souborů? A obecně originální
pojmenování tisíců fotek? Díky
Miloš
Ahoj,
mě se osvědčilo místo raidu jeden 10000 ot. disk. Docela mě překvapuje,
jaký má každý rychlý cpu a pak mu to brzdí 7200 ot. disky, byť v raidu
:-)
J.: Je to tak a bylo to
moje svobodné rozhodnutí. Prioritou pro mě bylo, aby to všechno
svištělo; náhledy stovek fotek z Canon 5D Mark II do pár vteřin, práce
ve vrstvách v Photoshop s 120 MB TIFFy. Pět let data zálohuji, o fotky
bych přijít neměl, uznávám, že dávat dohromady systém by byla pakárna.
Je to bohužel něco za něco :-(
J.
Ahoj Ondro,
koukám, že máš RAID0 pole. Jen se chci ujistit, že víš, že v případě
poruchy jednoho disku přijdeš o všechna data... Nepochybuju o tom, že
fotky máš zazálohované dobře, ale obnovovat kompletní systém a nastavení
všech programů taky není žádný med :)
Petr Vaculík
Určitě kouknu, Váš web
navštěvuji také:-)
Petr Bambousek
Petr Vaculík: vůbec si tím nelamte hlavu,
ale jestli zítra večer kouknete na můj web, tak se myslím nasmějete.
Psal jsem Ondrovi, že si připadám jako Jára Cimrman "Vynalezl jsem
žárovku" - "Teď tu byl. Nějaký Edison" :-)))
Petr Vaculík
Ad Petr bambousek: Já se velmi
omlouvám za "ukradení" tématu:-)))
Petr Bambousek
Zítra udělám výřezy z
Lightroomu a FastStone a pustím to do světa. Jdu se z toho vyspat :-) A
to, že druhý připravovaný článek měl být o úpravě fotek asi nemá cenu
psát :-))) To moje povídání bude hodně zaměřený na Lightroom, takže tam
asi nuance budou :-) Nejdřív Kostarika/Ekvádor, pak setkání na
Mariině vyhlídce před východem slunce, teď tohle. Milan Markovič radil,
že se má v takových případech říct něco ve smyslu :"Tuším, jsme si
volačo dlužní" nebo "Tuším, že ma špehujete" :-))))))
Karel: Někdy se dostanu k
popisu zpracování fotek, ale bude to podobné tomu, co popsal před pár
měsíci Petr Bambousek
:-)
http://www.orchidej.com/index.php/clanky/1-latest-news/48-uprava
Petře, za to může Petr
Vaculík, co mi napsal pod kočku divokou :-))) Jinak by mě to snad ani
nenapadlo. Dej to prosím na stránky. Já do prvního odstavce hodím u sebe
v článku odkaz k tobě s komentářem, jako že jsme na tom podobně, nejen
se shodným fotografickým zájmem. Alespoň bude mít to naše tlachání
větší váhu :-) Nerad jsem jsem ti zkazil večer, slibuji že to
příležitostně odčiním :-)
Petr Bambousek
Hm, tak jsem si to přečetl a poslal ti ten svůj do mailu :-) To je
neuvěřitelný!!!!
Petr Bambousek
Milý Ondro. Článek jsem nečetl, jen jsem ho v němém
úžasu prošel. Na svůj web jsem už delší dobu nic nedal a dneska jsem
celý den sepisoval článek který JE O TOM SAMÉM! Zítra jsem ho chtěl
publikovat na webu. Já se z toho zblázním! Jen jsem viděl Mazata, mazat,
mazat a CTRL+J a skoro jsem omdlel. Když to dám na web, budu za
plagiátora. Mám toho 3 stránky we wordu a teď si to můžu strčit za
klobouk :-)
Karel
Jo s tim promazavanim je to
presne, nikdy ze nemuzu rozhodnout mezi dvema podobnyma fotkama :) Kdyz
uz jste nakousl tohle tema, nechtel by jste se casem podelit i o vas
postup upravy fotek? vim ze je to asi jen kontrast, krivky atd. ale i
tak... Mimochodem nedavno jsem objevil knihu S.Kelbyho 7 bodovy system
upravy fotografii ve Photoshopu a tam zachranuje i fotky co by jinak
skoncili v kosi, urcite doporucuju. Diky za clanek
Petr Vaculík
Děkuju za popsání tvého
workflow. Já mám fotek zatím velmi málo a momentálně se učím, díky
tmu že používam notebook Apple, pracovat s Apple Aperture. Těch fotek,
ze kterých mám opravdu radost je zatím jen pár, ale postupně je začnu
zálohovat i jinde než jen na pevném disku, abych o ně náhodou nepřišel.