Canon EOS R a další novinky, září 2018

Jsem včera neodolal a využil pozvání českého zastoupení firmy Canon na prezentaci nových produktů. Firma má nový systém, fullframe bezzrcadlovku s novým bajonetem a sadou objektivů. Je kvůli tomu celkem humbuk, proto v tom mumraji tak trochu zapadlo to, že se firmě podařilo vyrobit významně nejlehčí teleobjektiv ohniska 400 mm při světelnosti 2.8 na světě.

Canon EOS R

Pravděpodobně pod tlakem zájmu o kvalitní bezzrcadlovky firem Sony, Panasonic, Olympus a Fujifilm se Canon, pro mne dost nečekaně, pustil do něčeho podobného. Vyrobil malý fullframe fotoaparát a kvůli konstrukci, objektivy jsou nově o dva centimetry blíže senzoru, i sadu objektivů s novým bajonetem.
Smyslem bylo využít přednosti technologie, jako je nižší hmotnost těla, dokonalé ostření na čipu v opravdu špatných podmínkách, nehlučnost a pod..  
Bohužel, systém má i pár nevýhod (nízká výdrž baterie, absence možností ovládání přímo na těle fotoaparátu) a osobně mám pocit, že možností se nevyužilo úplně dokonale (fotoaparát zvládá s automatickým ostřením pouze 5 snímků za vteřinu).
Když mrknem do tiskové zprávy. Skrze nejrychlejší systém automatického zaostřování na světě – jen 0.05 vteřiny - a schopnost souvisle zachytit pohybující se objekty rychle a precizně, s možností až 8 snímků za vteřinu v režimu kontinuálního snímání (pevný AF) a 5 snímků za vteřinu s AF tracking, nabízí EOS R velmi konzistentní uživatelské rozhraní. EOS R má funkcionalitu „Touch and drag AF“, která umožňuje intuitivní možnost výběru z 5655 pozic AF - více než kolik má jakýkoliv jiný fotoaparát v této třídě. Jelikož je toto zařízení první na světě, které dokáže automaticky zaostřovat v tmavém prostředí až do –6EV, je EOS R optimalizován na focení v prostředí s nízkým množstvím světla díky pokročilému elektronickému hledáčku (Electronic Viewfinder – EVF) s 3.69 miliony bodů, poskytuje 100 % pokrytí snímané scény a dává možnost vidět objekty v jejich skutečných barvách i v prostředí skoro absolutní tmy.
Pro celé povídání a kompletní technickou specifikaci fotoaparátu Canon EOS R doporučuji mrknout na stránky výrobce.
Nový systém EOS R 
Canon EOS R, technické specifikace
Příslušenství k fotoaparátu Canon EOS R

Ondrův komentář: 
Pro mne by byl Canon EOS R s drobnými výhradami (výdrž baterie, “neodolnost”) ideálním druhým fotoaparátem k mému Canon EOS 1DX Mark II. Funkci záložního fotoaparátu, který někdy používám častěji než “jedničku”, doteď plnil Canon EOS 5D Mark II z roku 2008. Což je, zejména v komfortu ovládání, neschopnosti ostřit nebo třem snímkům za vteřinu, přežitý veterán. 
Canon EOS R se mi líbí a na konec podzimu mám předjednané delší testování v terénu, kdy plánuji postřehy detailně popsat a především se rozhodnout, jestli koupit nebo nekoupit. 
Aktuální diskuze na téma “Canon EOS R je sračka, Sony je mnohem dál” je pro mne bezpředmětná (viz třeba Facebook 8. 9. 2018). Mému fotografování specifikace novinky stačí. Navíc mám doma poměrně významný argument v podobě 12 objektivů Canon, které díky redukci na Canon EOS R nasadím. Podobně obrazová kvalita, pokud mi nyní stačí senzor z roku 2008, nemá pro mne smysl šilhat po dokonalých snímačích v bezzrcadlovkách Sony. U senzoru novinky Canon EOS R lze odhadovat, že výstup bude k nerozeznání podobný tomu, který je u Canon EOS 5D Mark IV se všemi tradičními neduhy (nižší dynamický rozsah než konkurence).
Po těch asi pěti minutách, kdy jsem měl Canon EOS R na prezentaci v ruce, mě zaujalo to, jak se tělo i přes menší rozměry díky výraznému vykrojení gripu dobře drží. Potěšilo neslyšné fotografování, intuitivní ovládání v menu shodné se zrcadlovkami EOS, snadný výběr těch mnoha ostřících bodů pouze posouváním palce po displeji s přiloženým fotoaparátem u oka, stejná baterie LP-E6N jako mají moje “pětdéčka”, výklopný displej, ukrývání senzoru pod závěrkou při výměně objektivu, aby se na něj neprášilo. 
Vyloženě v šoku jsem ale byl z dokonalého ostření ve tmě (jako fakt! tmě, kde nebylo okem skoro nic vidět), v hledáčku vidíte temný kout jako po rozsvícení světla a fotoaparát zaostří rychle a naprosto bezchybně do jakéhokoliv místa v obraze, i kdyby to byl úplný kraj fotografie (věc u klasického fullframe EOS systému nevídaná). O podobné schopnosti mohu u Canon EOS 1DX Mark II jen snít.

Canon EF 400mm f/2.8 L IS III USM

Tak tohle mi opravdu vyrazilo dech, další verzi čtyřstovky jsem nečekal. Když jsem v roce 2012 po dlouhých úvahách a následném finančním vykrvácení kupoval Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, říkal jsem si, že už je to na furt bez potřeby měnit. Chyba. Co mě asi si teď čeká, když tu “čtyřkuli” Canon odlehčil o další kilogram?
Firmě, která dává 10 % ze svých příjmů do dalšího vývoje, se podařilo nemožné. Hmotnost čtyřstovky zredukovali z 3840 g na 2840 g. Odlehčili ji skoro na hmotnost stávající “třístovky”, to jen pro srovnání.
Stávající objektiv verze II, se kterým fotografuji šest let, je ve všech ohledech dokonalý, jestli někdy na něco nadávám, je to jen jeho hmotnost. V divočině se při cestách za zvířaty dost pronese.
Když jsem se pídil po tom, jak se to snížení hmotnosti podařilo, našel jsem obrázek, ze kterého je patrné, že se většina optických členů v nové konstrukci přesunula z přední části objektivu blíže bajonet, kde jsou průměry čoček menší a tedy mají i menší hmotnost. Nevěřím, že by si firma troufla kvůli odlehčení ustoupit z výsledné obrazové kvality, takže můžeme doufat, že skutečně vykouzlili dokonalý objektiv.
Snad jediným zklamáním je to, že i přes skutečně výrazné odlehčení zůstaly rozměry objektivu úplně stejné jako u verze II (tj. 163 × 343 mm). Tak nějak jsem doufal, že se do fotobatohu bude nově rvát komfortněji.
 

Ondrův komentář:
U nové čtyřstovky se pokusím ovládnout a nekupovat, přestože to odlehčení je pro mne hodně významný argument. Firma Canon má totiž u “čtyřstovek” takový trend - kilo hmotnosti ubereme, 100 tisíc korun na cenovce přidáme. Už jsem s nimi tuhle hru jednou hrál v roce 2012 a podruhé se mi moc nechce. Mám totiž obavy, že se cenovka bude v českém obchodě blížit ke 400 tisícům korun. Ne že bych to s prodejem verze II nějak “nespytlíkoval” dohromady, ale nechci někde v divočině na odlehlém místě máchat drahým objektivem. Občas se v podobných situacích bojím i o ten současný.

Další novinky firmy Canon

Už jenom stručně, co je dále nového. Systém EOS R má samozřejmě k dispozici první čtyři objektivy (RF 50mm f/1.2 L USM, RF 24-105mm f/4 L IS USM, RF 28-70mm f/2 L USM, RF 35mm f/1.8 Macro IS STM), několik adaptérů, blesk Speedlite EL-100 a battery grip BG-E22. Představil se nový objektiv CANON EF-M 32mm f/1.4 STM. A vedle výše popisované čtyřstovky přichází o jeden kilogram také objektiv Canon EF 600mm f/4 L IS III USM.
A “jen tak mezi řečí”, protože novinek bylo na prezentaci hodně, jsem zaslechl o tabletové verzi Canon Digital Photo Professional, který na počítači, asi jako poslední na světě :-), stále na zpracování RAWů používám. To by se mi tedy hodilo. Do kategorie fám zatím řadím další odposlechnutý detail, že má firma Canon tiskárnu, kam pošlete z fotoaparátu bezdrátově RAW a vyleze z ní třeba do HDR upravená fotografie na papíře. Sílu na internetu zjistit další detaily už nemám.
Nové objektivy pro systém EOS R 
Canon EF-M 32mm f/1.4 STM 
Canon 600mm f/4 L IS III USM 

Klídek, hlavně že je z čeho vybírat

To bylo jen stručné představení novinek, detaily až budu moci s novou technikou v terénu opravdu fotografovat. Značce Canon jsem jako labuť až dojemně věrný od úplného počátku mého fotografování v roce 2002, s českým zastoupením spolupracuji od roku 2006 a systém EOS mě při mé práci nijak nelimituje. Možná i proto, že na rozdíl od většiny fotografů nemám potřebu řešit, co je lepší nebo horší, kdo kolik let zaspal a že je nějaký konkrétní fotoaparát sračka.
Myslím, že je moc dobře, že si můžeme každý vybrat, jak podle nároků a preferencí při svém fotografování, tak podle stavu svého bankovního konta. 
Je úsměvné, jak si každý hájí to svoje, ale nevnímá, že ten druhý má potřeby a preference jiné a třeba ani nemá touhu mít to papírově absolutně nejlepší. 
Všichni profesionální fotografové, nebo jen ti, co se za ně s nejdražší technikou Canon a Nikon vydávají, se smějí bezzrcadlovkám firmy Olympus. Ale zajděte si někdy na výstavu mého kamaráda Petra Bambouska, kterého prťavý senzor a nízký dynamický rozsah fotoaparátu Olympus nijak nelimituje a za své fotografie získává ocenění z celého světa.

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
09. 09. 2018 , kategorie: fototechnika, fotoaparáty
Klíčová slova
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(6 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Nedá mně to abych se také nepřidal s komentářem.
Dle mého názoru je úplně jedno kdo s čím fotí, co je lepší, modernější, co naopak zastaralé atd.Důležité je přece fotit a mít z toho radost a přát to také druhým i když fotí s něčím jiným.
Hezký den.
Temer kdykoliv narazim na basnicke projevy Canonem sponzorovanych nebo Canonu vdecnych fotografu a casti jejich servilnich ctenaru, musim se zasmat :-)). Mel jsem nove R v ruce a navic jsem uz ve veku, kdy muzu psat syrovou pravdu jen v souladu s mym svedomim. Takze pragmaticky a bez prikras: 1) Zastaraly sensor. Ne, neni spatny, ale kdyz se podivame, kde je konkurecne a kam se za posledni roky posunula (lepsi lowlight, DR, rolling shutter), 5 let stary sensor z marku iv v novem generaci uplne nove koncepce pusobi dost trapne. Veta Canoniho basnika "pokud mi nyní stačí senzor z roku 2008, nemá pro mne smysl šilhat po dokonalých snímačích v bezzrcadlovkách Sony. " me tak skutecne rozesmala. 2) AF. 8FPS bez continualu, takze k cemu vlastne. Jo, 5FPS s continualni AF a AE, jenze....realita je takova, ze 5FPS je "bud a nebo", prijatelna mira odpadu je pouze s nastavenim '3FPS tracking priority mode'. Veta Canoniho basnika "Což je, zejména v komfortu ovládání, neschopnosti ostřit nebo třem snímkům za vteřinu, přežitý veterán." tak dostava novy rozmer :-)) Nevim, ale prijde mi to tragicke, hlavne kvuli tomu, ze kdyz se nasadi plno Canon EF mount skel na A7III jako hlavni konkurent, tak to funguje i na 5-8 FPS, takze lepe nez na Canonu. EYE-AF, ktery je nejvic ocenitelny v continualu nefunguje u Canonu v kontinualu - Silent shooting - opet nefunguje v kontinualu - Neni joystick, ovladani bodu pres displej, ktere je naprosto protivne uz jen svou prodlevou. 3) SD slot Jen jeden slot v teto kategorii hlavne s vice poruchovym SD je proste no go. Krome zdejsiho Ondy neznam moc dalsich profiku, kteri si koupi zalozni telo s moznosti failure. 4) Video: 4K video stejne 1.8 crop jako 5DIV. Plus elektronicky IBIS z toho udela 2.0 crop, takze velikost m4/3 snimace. Taky je videt z toho duvodu, ze 4K video ma snizeny rozsah ISO. Nechapu, jak s tim muzou mirit na vlogare. Pro ne je lepsi si koupit levny Panasonic s 4K a stejne otocnym displejem a nemusi resit ktere FF sklo na takovy crop. - 120 FPS jen v HD? Prosim je rok 2018 a ne rok 2015. 5) Benefit "ukrývání senzoru pod závěrkou při výměně objektivu, aby se na něj neprášilo." Toto jak ovce opakuji vsichni Canonaci... Trochu reality z praxe: Nejen, ze krehoucka a draha zaverka je tak vystavena snadnemu poskozeni (staci sebemensi drbanec a je v pr... urcite driv, nez kdyz omylem drbnete do sensoru), tak otazka pro premyslive: Co se asi tak stane pro prvnim cvaknuti ci serii, kdyz predtim prach "bude nastesti zachycen spustenou zaverkou" ? 6) To vse mame bratru za cenu cca 68 tisic. Skoro o 10 vice nez za Sony a o 13 vic nez za Nikon. Dekuji, marketingove pohadky jsou krasne, ale kazdy premyslivy fotograf by se mel kratce zamyslet, za co skutecne mu chce Canon vytahnout penize z kapsy. Hezky den. :-)
Ahoj Ondřeji,

Perfektně schrnuješ mé myšlenky kolem "Rka". Ono upřímě není všechno zlato co se třpití. SONY umí sice až 10fps, ale za cenu použití komprimovaných 12bitových RAWů a občasného duchování. To samé 20fps u SONY A9. Pokud zapneš 14bit RAWy a závěrku, tak to fotí taky 5fps (12fps u A9). Ale co si budeme povídat, rychlost je jedna věc, ale druhá věc jsou výsledky a za mě také ergonomie. Canon má jednu z nejlepších ergonomií držení a ovládání na trhu a to mi nikdo nevymluví. Obvykle mě spíš než technologické limty vadí umělé funkcionální limity. Jakože třeba 1DX nemá timelapse apod. Snad nebude Rko příliš ořezané. Výdrž Rka je imho dobrá. Je to sice o 20 procent méně než u zrcadel, ale zase ušetříš poměrně hodně energie tím, že nebudeš "chimpovat" na display. Krom toho tyhle baterie se dobře dobíjí z USBčka v autě, takže není problém jich mít víc a postupně si je různě dobíjet (narozdíl od 1DX II, za to bych Canonu teda něco...). Odolnost imho bude taky dobrá. Zavzpomínej na časy kdy si v tropech běhal s 20Dčkem apod. Rko není z plastu. Má celokovové tělo a pogumované vložky u tlačítek. Myslím si, že je odolnější než 5D II. Jediné co můžeš je urazit zadní display. Ale zase je otočný, takže když ho otočíš a třeba i přelepíš folií nebo oblíkneš do nějaké té silikonové "šprcky", tak si myslím, že přežije ledacos.

Dost se na něj těším. Doufám že příští rok přijde Canon i s konkurentem A9. Rád bych si ulevil od 1DX.

Měj se hezky, Vláďa
Ondro, s velkým zájmem jsem si přečetl tvůj komentář k R. Je to pro mne významný segment do celkové mozaiky zda ano, či ne a jít do 5D IV. Počkám si na další zhodnocení. Po celou dobu fotografuji s přístroji a objektivy Canon k mé spokojenosti. Na papírové testy nedám, mne zajímá zhodnocení z praxe, z konkrétního použití.
Ahoj Ondřeji,
moc děkuji za komentář,jsem rad, že jsem nepodléhal lákání konkurence. Pevně jsem doufal,že canon s něčím přijde.Ticho na koncertě i v přírodě je zásadní a proto do Rka půjdu. Po nedávnem foceni na koncertě (5D Mark II) v live režimu jsem i při forte muzikantů musel přestat fotit,po větě mě posudky ukázal kapelník že mě slyšel. Hlavně že redukce mě bude pasovat na všechny mé objektivy. Ještě jedou díky za postřehy a někdy zase v Kroměříži.
Mirek Pilat předseda fotoklubu Kroměříž
Ondřej | NaturePhoto.cz
"Tichost" je u nového stroje jasně patrná, ale technicky by nebyl problém "neslyšitelnost", tak uvidíme, jestli to dotáhnou. Mě by se to nějakých obzvlášť opatrných zvířat moc hodilo. Zrcadlovky občas i Silet Mode dělají děsný hluk.
Ondro, musím říci, že mě vždycky tvoje články zaujaly, stejně jako tvoje workshopy. Je totiž moc fajn, že zůstáváš sám sebou, i když jsi mnohem dál, než my, kteří na tvoje semináře jezdíme. Utvrzuješ mě také v tom, že dobré fotky se dají dělat nejen se skvělou technikou, na kterou možná všichni nemáme finance. Práce s tebou mě vždycky posunula, užila jsem si jí a byl to pro mě skvěle strávený čas a také nově nabyté informace a znalosti. Díky za tvoje články, za podporu a za semináře. Alena
Ondřej | NaturePhoto.cz
Díky za milá slova!