Canon EF 500mm f/4 L IS USM

Přestože mě psaní o fotografické technické moc nebaví, po záplavě dotazů na pětistovku ve mně uzrálo přesvědčení, že bych něco spáchat mohl. Píšu raději o přírodě, ale třeba článek o teleobjektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM někomu pomůže při rozhodování, co si na fotografování zvířat pořídit. Objektiv používám tři roky, nafotil jsem s ním několik desítek tisíc fotografií, proto myslím, že jsem jej prověřil dokonale.

Koliha malá (Numenius phaeopus) Koliha malá (Numenius phaeopus) Whimbrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 13. ledna 2011 6:57:25, Caye Caulker (Belize) Tukan krátkozobý (Ramphastos sulfuratus) Tukan krátkozobý (Ramphastos sulfuratus) Keel-billed Toucan, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 2. ledna 2011 13:31:18, San Ignacio (Belize) Když mě fotografická technika limituje
Pohnutky pro pořízení drahého super teleobjektivu jsou různé. Asi nejlogičtější podnět je ten, že vás při fotografování zvířat aktuálně používaná technika limituje. Ne jinak jsem to měl já. Ač se třeba na slunné Floridě v roce 2007 dalo velice komfortně fotografovat objektivem Canon EF 400mm f/5.6 L USM, při fotografování v tropech to bylo dlouhá léta velmi obtížně. V pralese je tma a při každém namáčknutí spouště prahnete po objektivu se světelností f/1.
Živě si vzpomínám na den, kdy ve mně dozrálo rozhodnutí pro změnu. V souvislosti s pětistovkou jsem už neřešil dilema, jestli ano nebo ne, ale otázku kdy.
Totálně jsem neunesl situaci při prvním intenzivnějším setkání s kvesalem chocholatým u Rio Savegre v Kostarice během workshopu v březnu 2008. Se čtyřstovkou a telekonvertorem nebyla téměř šance tohoto impozantního ptáka v té tmě a vzdálenosti vyfotit. Na rozdíl od účastníků akce, pro které to byla se světelnými teleobjektivy hračka. Jako lektor jsem těžce nesl situaci, že mám spoustu nápadů a doporučení, ale kvesala si brilantně vyfotit nemůžu.
Pak už to šlo díky neopakovatelným příležitostem velmi rychle (nízká cena, levný dolar, peníze na účtu, podpora mojí ženy) a na jaře už jsem fotil pětistovkou.

Proč zrovna canonskou pětistovku
Možná vás napadá otázka, jestli jsem, co se týče dlouhého světelnějšího teleobjektivu, uvažoval o jiné variantě. Musím říci, že jsem měl poměrně jasno. Jako při pořizování čtyřstovky jsem přesně věděl, které ohnisko je pro mne ideální. S ohledem na aktuální dominantní orientaci k ptačí říši, se nabízela 600/4 nebo 500/4, případně 300/2.8 nebo 400/2.8 v kombinaci s telekonvertorem (TC).
Bohužel, každá kombinace s TC je kompromis, který se podepíše na komfortu užívání (AF není tak citlivý) a na výsledné fotografii (nižší ostrost a kontrast, vinětace fotografie). Navíc, divoká příroda je opravdu neukázněná a každý milimetr ohniska se hodí. Pro safari v Africe, focení v oborách nebo Bavorském zooparku si s třístovkou vystačíte, ve výjimečných případech si pak můžete pomoci kombinací s TC. Sám sebe jsem ale nedokázal přesvědčit, že bych musel s TC fotit vždy. S třístovkou bych ušetřil, ale už jsem nechtěl dělat kompromisy. Šestistovku více jak dva kilometry na rameni neunesu, ohnisko bylo tedy jasné – 500 mm. A to především s přihlédnutím k tomu, že ji budu používat zejména na full frame tělech fotoaparátů (na nich jsou třístovky a čtyřstovky opravdu krátké).
Snad jediné krátké dumání jsem prožil nad problémem, zda Canon nebo Sigmu. S objektivem Sigma 500 mm F 4.5 APO EX DG HSM bych trochu ušetřil, díky devítilamelové cloně má i hezčí podání mimo hloubku ostrosti, má kratší minimální zaostřitelnou vzdálenost, ale... je to Sigma (navíc s minimální clonou f/4.5). Se vším co k tomu patří. Musíte mít štěstí na kus. Když vidím ve svém okolí problémy, které rozhodnutí pro Sigmu přináší, připlacení za Canon nelituji. Pořád nosí teleobjektiv do servisu nebo někde v terénu dotahují šroubky.
Popsaný odstavec vystihuje situaci na začátku roku 2008, kdy jsem teleobjektiv pořizoval. Nyní by bylo moje uvažování díky očekávané širší inovativní nabídce teleobjektivů Canon trochu jiné a velmi pravděpodobně s jiným výsledkem.
Kubánka velká (Tiaris olivaceus) Kubánka velká (Tiaris olivaceus) Yellow-faced Grassquit, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. ledna 2011 15:54:22, San Ignacio (Belize) Sojka hnědá (Cyanocorax morio) Sojka hnědá (Cyanocorax morio) Brown Jay, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1 1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 6. ledna 2011 19:24:25, San Ignacio (Belize) Nepraktické závaží do přírody
Hned na úvod musím zmínit, že objektiv Canon EF 500mm f/4 L IS USM není žádný drobeček. Se svými 3870 g se jedná do přírody o poměrně významné nepraktické závaží, obzvlášť pokud se v terénu více pohybujete. Se svojí délkou 387 mm se ještě docela slušně vejde od fotografického batohu Lowepro Photo Trekker AW II, a při troše násilí i s nasazeným fotografickým tělem. Z čehož též vyplývá, že teleobjektiv vám může dělat společnost jako příruční zavazadlo na palubě letadla. Což je pro moje cestování věc poměrně významná.
Pokud si objektiv pořídíte, dostanete jej ve velmi bytelném plastovém kufříku. Ale praktický užitek to příliš nemá. Od doby, kdy jsem objektiv poprvé vyjmul, už jsem neměl potřebu ho do kufříku vrátit. Když objektiv poprvé vezmete do ruky, začnete pomalu chápat, proč ta kovová roura plná čoček stojí tolik peněz. Provedení je precizní a plně odpovídá svému „L“ zařazení. Všechno pevně drží pohromadě, nic nevrže, nikde žádná skulinka.
Odolnost objektivu jsem mnohokrát v praxi prověřil. Ať už v intenzivních tropických deštích (viz třeba už legendární video u článku o Canon EOS 7D), nebo na větrných plážích s ostrým pískem ulepeným od mořské vody. Nikdy žádný problém. Co se týče odolnosti při pádu na zem, nemohu soudit, naštěstí jsem byl zatím podobné traumatizující situace ušetřený.
Ke konstrukci mám snad jen dvě výhrady. Nevyhovuje mi umístění přepínače AF / MF na objektivu, protože je moc daleko od bajonetu a občas se v momentě, kdy musím být velmi nenápadný, obtížně hledá. Pokud máte objektiv otočený v objímce pro focení na výšku, jsou ovládací prvky na teleobjektivu nepřístupné ještě více.
V souvislosti se stativovou objímkou ještě jeden problém. Po čase, poměrně brzy, se otáčení objektivu v objímce výrazně ztíží. Zejména v chladném počasí to jde dost ztuha, což fotografování značně ztěžuje. Vinu na tom mají pravděpodobně povolené šroubky, které je potřeba dotáhnout. Ti šikovnější to zvládnou doma, nešikovná paka jako já půjdou do servisu.

Použití telekonvertorů na teleobjektivu

Ačkoli lze oba telekonvertory od firmy Canon na objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM dobře používat, uchyluji se k tomu pouze výjimečně. Verzi TC 2x jsem dokonce krátce po pořízení pětistovky prodal. Ohnisko už bylo nesmyslně dlouhé a práce s ním nepříliš komfortní. Autofokus sice na centrální bod fungoval, ale bezvýhradně se na něj spolehnout dalo pouze u kontrastních scén za intenzivního světla. Hledáček se ztmavil, ubyl kontrast ve fotografii, zvýšila se vinětace a pod.
Canon TC 1.4x sice výjimečně používám, ale pouze v kombinaci s FF zrcadlovkou Canon EOS 5D Mark II. Ani ne tak pro prodloužení ohniska, ale spíše pro eliminaci rušivého prostředí a zvýraznění fotografovaného objektu, když si to situace žádá. Mnohem častěji si užívám toho, že je na fotografii něco víc z okolního prostředí. Právě fullframe zrcadlovka v kombinaci s pětistovkou je pro to ideální prostředek.
Když už k použití TC Canon 1.4x přece jen dojde, šlape kombinace jako hodinky. AF létá kam má, a to s každým bodem, který je právě vybraný. Až tak komfortně, že občas při focení zapomenu, že mám TC nasazený. Dokonce i ostrost výsledných snímků je výborná, pokud není srovnatelná s variantou bez TC, je to jen mýma křivýma rukama. Delší ohnisko přece jen potřebuje při exponování kratší časy a i hloubka ostrosti je ještě menší.
alternativou je použití telekonvertoru Kenko 1.5x SHQ, který „nekecá“ do clony a fotoaparát jej „nevidí“. Tato možnost je ale vhodná pouze pro majitele fotoaparátů s crop faktorem 1.6x, na FF tělech fotoaparátů telekonvertor Kenko velmi odpudivě vinětuje.
Trupiál zahradní (Icterus spurius) Trupiál zahradní (Icterus spurius) Orchard Oriole, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 7. ledna 2011 17:14:39, San Ignacio (Belize) Aratinga aztécký (Olive-throated Parakeet) Aratinga aztécký (Olive-throated Parakeet) Aratinga nana, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 5. ledna 2011 18:59:26, San Ignacio (Belize) Opravdu malá hloubka ostrosti
Bohužel už při prvním fotografování pětistovkou u rehků zahradních jsem objevil první záludnost, na kterou jsem si vlastně u pětistovky nezvykl dodnes. Pokud vám fotografovaný objekt vyplňuje celý hledáček a jste opravdu blízko, nemáte šanci celé zvíře „uclonit“. Byl jsem od rehka asi pět metrů, ostřil mu v první chvíli laxně na prsa, ale při cloně f/5 nebyla šance, aby byla ostrá i hlava. Změna ostřícího bodu na hlavu, přiclonění a už se na to dalo koukat. Bohužel jsem si ale uvědomil, že kdybych fotil do atlasu, nemám v podobné situaci šanci clonit tak, aby byl ostrý celý. I clona f/13 byla málo (ocásek stále mimo hloubku ostrosti)!
Své jsem si vytrpěl i u kolibříků v Ekvádoru. Světla bylo málo, a pokud jsem chtěl zachovat co nejvíce z přirozeného světla, musel jsem používat nízké clony a vysoká ISO. Bohužel, při cloně f/4 se kolibřík do hloubky ostrosti vešel jen málokdy.

Jak zkrátit minimální možnou zaostřitelnou vzdálenost
Jednoznačně největší vadou objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM je pro mne poměrně vysoká minimální zaostřitelná vzdálenost. Její hodnota 4,5 m mě otravuje zejména u kolibříků (občas ale i u drobnějších pěvců v ČR, když chci zvýraznit nějaký detail), kdy mě pustí poměrně blízko, ale nedovolí mi to konstrukce objektivu.
V podobných případech používám mezikroužek Kenko 20mm, který minimální zaostřitelnou vzdálenost o pár desítek centimetrů sníží a k fotografovanému objektu se mohu přiblížit více. Bohužel, podobně jako u telekovertoru je nutné počítat s tím, že mezikroužek ubere trochu světla. V souvislosti s tím se mi pro popsaný účel jako optimální jeví mezikroužek 20 nebo 30 mm a neexperimentovat se silnějšími.
Je nutné pamatovat i na to, že pokud máte nasazený mezikroužek, nemůžete  zaostřit na nekonečno. To kdyby se objevil nějaký atraktivní objekt dále.
Koliha malá (Numenius phaeopus) Koliha malá (Numenius phaeopus) Whimbrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 15. ledna 2011 6:48:16, Caye Caulker (Belize) Arassari pestrý (Pteroglossus torquatus) Arassari pestrý (Pteroglossus torquatus) Collared Aracari, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 7. ledna 2011 18:52:52, San Ignacio (Belize) Ochrana teleobjektivu v terénu
Protože je pětistovka po rodinných příslušnících to nejdražší, co doma mám, snažím se o svého bílošedého mazlíka s nápisem Canon náležitě starat. Divoká příroda není ateliér a o bahna, hlínu a slané mořské písky není nouze. Občas i zvířecí trus na teleobjektivu ulpí.
Ještě před tím, než mi domů dorazila pětistovka, měl jsem pro ni připravený neoprénový maskovací obleček (Lenscoat Realtree Max4), který jsem po prvním nasazení sundal pouze tehdy, když už potřeboval vyprat. Díky této ochraně je teleobjektiv po třech letech poměrně intenzivního používání zcela netknutý. Snad jen v místě upínání sluneční clony je lak nepatrně opotřebovaný, jinak ani vráska. Doporučuji každému koupi neoprénové ochrany a to včetně praktické čepičky, která slouží jako krytka. Je mnohem praktičtější a skladnější než původní velká těžká kožená.
Nejexponovanějším místem na objektivu se tak stává přední čočka. Obvykle je zaprášená nebo potřísněná kapkami vody, které se tam vždy, i když máte nasazenou sluneční clonu, nějak dostanou. Jak uschnou, zanechají fleky. Samotnou odpudivou kapitolou je pak fotografování u moře, kde slaná větrem hnaná vlhkost, písek a mořská voda vyvádějí psí kusy a objektiv je opravdu oblemcaný. Jak toto vyčistit?
Nejdříve ofouknout výkonným balonkem od nepřilepených nečistot. Poté namočit kvalitní papírový kapesník, rychle celou plochu přední čočky přetřít a než vlhkost zaschne opět lehce a rychle sklo setřít papírovým kapesním suchým. Po chvíli, v případě nutnosti, ofouknout. 20 vteřin a objektiv je v terénu jako z továrny. Asi to není úplně podle teoretických příruček a doporučení výrobce, ale mně se to v terénu osvědčilo.

Používání stabilizace na objektivu
Přestože jsem tu před lety stabilizaci v objektivech příliš nedoporučoval, nedám na ni nyní dopustit. Musím přiznat, že kdybych ji v případě nutnosti nezapnul, některé fotky by prostě neexistovaly. Ideálními příklady jsou zážitky z fotografování divokých sov, puštíka bělavého a kalouse pustovky. Ono to bez stabilizace u pětistovky na fotoaparátu s krop faktorem 1/30 s opravdu udržet nejde.
Každý, kdo se focení divoké přírody intenzivně věnuje, ví, že zvířata jsou nejaktivnější, právě když není moc světla (brzo ráno nebo už před svítáním), případně tam, kde je skoro tma (hluboký les, koruny stromů – cítí se tam bezpečně). Obzvlášť pokud vás lákají málo viděné druhy tropů, tmy si při focení opravdu užijete.
Když jsem nyní v souvislosti s psaním tohoto článku procházel fotky focené pětistovkou, uvědomil jsem si, že ji používám opravdu na hraně, 1/100 s, 1/60 s nebo i zmíněná 1/30 s. Tu posledně jmenovanou hodnotu nikomu moc nedoporučuji, protože vyžaduje nehybný fotografovaný objekt a především klidného fotografa. Což se sice snadno říká, když ale nějaký unikát vidíte tři vteřiny a tušíte, že je to naposledy v životě, třesete se vzrušením po celém těle. Vydechnout, ukočírovat emoce ze vzácné situace a opatrně jednotlivě krátce mačkat spoušť. Alespoň jedna ostrá fotografie vždy vyšla.
Ono se lehce řekne, „Tak si to dej na stativ“, ale tam, kde máte pár vteřin na fotku, můžete o stativu jen snít.
Poměrně užitečná je na objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM stabilizace v Mode 2, kdy si možné roztřesení stabilizujete pouze v jednom směru.  Vhodné to je zejména při panningu s dlouhými časy. Pohybující se objekt bude ostrý, pozadí a například křídla rozmazaná. V tomto případě jsou vhodné časy 1/200 s – 1/10 s, záleží na charakteru pohybu fotografovaného druhu.
Při fotografování na stativu doporučuji stabilizaci vypnout. Byť u novějších stabilizací prý objektiv použití stativu „rozpozná“ a vede to k lepším výsledkům. Nezkoušel jsem, nepotvrdím.
Slukovec krátkozobý (Limnodromus griseus) Slukovec krátkozobý (Limnodromus griseus) Short-billed Dowitcher, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 14. ledna 2011 15:13:09, Caye Caulker (Belize) Tyran tropický (Tyrannus melancholicus) Tyran tropický (Tyrannus melancholicus) Tropical Kingbird, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/300 s, ISO: 160, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 6. ledna 2011 19:13:20, San Ignacio (Belize) Vhodný výběr stativu
Přestože je stabilizace vestavěná v objektivu výborný pomocník v nouzi, doporučuji zažít si návyky s používáním stativu. Pokud brzy ráno vyrážím na šoulačku do lesa, rozkládám stativ a upevňuji objektiv s tělem fotoaparátu už u chalupy. Takto připravený a rozložený stativ pak nosím na pravém rameni, protože jsem levák. Levou ruku tak šetřím, protože působení těch skoro deseti kil v mnohdy náročném terénu je pro rameno po delší době likvidační. Po několika dnech podobného focení si pak můžete v postiženém rameni dloubat hřebíkem a stejně nic neucítíte.
Ač se může zdát podobná připravenost na zvířátka nepraktická, už mockrát se mi na mnoha místech světa vyplatila. Když při procházce lesem na poslední chvíli něco zahlédnete, často už velmi zblízka, máte jednu až dvě vteřiny, abyste začali fotit. Do pěti vteřin obvykle vyrušený objekt vašeho zájmu po přímém setkání odlétá (až na pár výjimek).
Ideálním stativem pro pětistovku se mi po několika letech používání stále jeví řada „3“ od firmy Gitzo. Aktuálně používám model  G3540LS a až na jednu drobnou nepříjemnost, kterou jsem aktuálně opravil, bych jej koupil znovu.
Pokud bych fotil jen zvířata a tolik s výbavou nechodil, možná by byla vhodnější řada „5“ (bezpečnější, stabilnější v poryvech větru). Protože však pětistovku používám i při focení krajiny, kde se hodně nachodím a občas přeskakuji z jedné skalní věže na druhou, musím dělat kompromisy. I tak si myslím, že je volba řady „3“ ideální. Tolik se nenadřete a stabilita při focení je zajištěná (případně pod stativovou hlavu ještě pověsíte fotobatoh).
Volba stativů firmy Gitzo samozřejmě není bezpodmínečně nutná, volit můžete cokoli stabilního, co unesete. Soustřeďte se jen na to, aby stativ neměl středový sloupek a šel rozložit až úplně na zem pro fotografování zcela od země (hladiny).
Poměrně důležitá pro komfort fotografování je volba stativové hlavy. V poslední době používám gimbal hlavu od firmy Wimberley (model WH-200 Tripod Head II), což je volba pro dlouhé teleobjektivy ideální. Několik výrobců nabízí podobné alternativy (nebo i úplné kopie) můžete tedy i ušetřit, cena originálu je totiž nepěkná.
Fotografování s Wimberley hlavou je slast. Při dokonalém vyvážení vše snadno cestuje kam má, nemusíte mít utažený žádný šroub a objektiv je stále v pohotovosti. Na rozdíl od sebelepší hlavy kulové neriskujete ustřižení prstů. První dva roky jsem používal (a u některých cest a při fotografování krajiny stále používám) kulovou hlavu RRS BH-55, která sice pětistovku s rezervou udrží, ale musíte být neustále ve střehu a s rukou na šroubu. O fotografování letovek ptáků můžete s kulovou hlavou jen snít. S hlavou od firmy Wimberley je to velmi snadné.

Používání polarizačního filtru na teleobjektivu

Poměrně častou otázkou návštěvníků mých stránek je to, zda používám na pětistovce polarizační filtr. Ano, vlastním drop-in Canon PL-C 52 mm, a když je to účelné, důsledně jeho účinků využiji. Zejména při fotografování u vody s ostrým světlem je dokonalým pomocníkem, odstraní odlesky a voda se stane modřejší (všeobecně barevnější). Ideálně při fotografování ptáků u moře nebo u plameňáků pod modrou oblohou výrazně zintenzivní barvy.
Pro fajnšmekry doporučuji vyzkoušet si, co udělá polarizační filtr s hnědou srstí savců. Z hnědo-šedivých chlupů bez kresby se po natočení filtru stane krásný intenzivně hnědý ostrý kožíšek! A to i pod zamračenou oblohou.
Polarizační filtr odstraněním odlesků poměrně výrazně zintenzivňuje barvy, bylo by tedy škoda toho nevyužít. Bohužel, jak už to tak bývá, opět je to něco za něco. Polarizační filtr ubere světlo, nutností je při jeho použití zvýšit hodnotu ISO. Velmi často si říkám, že by mohla firma Canon vyrobit polarizační filtr ve verzi HD Ready, podobné té, co dělá firma Hoya (jsou světlejší, neubírají tolik světla).
Pipulka bělolímcová (Manacus candei) Pipulka bělolímcová (Manacus candei) White-collared Manakin, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 11. ledna 2011 16:29:58, Punta Corda (Belize) Drozdec černohlavý (Dumetella carolinensis) Drozdec černohlavý (Dumetella carolinensis) Gray Catbird, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 6. ledna 2011 14:04:08, San Ignacio (Belize) Fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem
Trochu netradičně používám dlouhá skla při fotografování krajiny. Česká příroda je na široké pohledy vhodná pouze ojediněle, proto se občas hodí si teleobjektivem nějakou atraktivní kompozici v dálce „vyzobnout“. Při pečlivé práci pak z objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM dostanete nejostřejší možný obraz. O limitech a specifikách fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem jsem velmi podrobně psal, proto se nebudu znovu opakovat.
Snad jedinou vadou pětistovky při fotografování krajiny je její hmotnost. Při ranním úprku na skalní vyhlídku za prvními paprsky slunce proklínám každé kilo svého 18-ti kilogramového fotobatohu a právě pětistovka v něm zabírá jeho podstatnou část.
Ale vyplatí se to. Když pak vidím horizonty kopečků v prvním ranním světle ve 100% zobrazení na počítači, je to slast. Ne náhodou po společném fotografování s Láďou Kamarádem v Českém Švýcarsku skončil jeho legendární „GigaSuperUltraApoChromat“ v bazaru a pořídil si canonskou pětistovku také.

Optická kvalita, řeže to
Mohu jen obtížně popisovat, jak dokonale ostrý je objektiv Canon EF 500mm f/4 L IS USM. Doporučuji vyzkoušet nebo si stáhnout těch pár zde prezentovaných snímků v plném rozlišení. Nejsem příznivcem publikování nesmyslných bíločerných terčů, kde autor rádoby pokusné testování zprznil tím, že v životě žádný teleobjektiv v ruce neměl a nemá zkušenosti s jeho používáním. Myslím, že z reálných fotografií si uděláte obrázek lepší.
Největší devizou obrazové kvality pětistovky je to, že je dokonale ostrý už na f/4. Tam, kde je světla málo, se použití minimální clony nijak nevyhýbám. Hloubka ostrosti je sice děsivě malá, ale při důsledném ostření to vyjde. Minimální hloubka může být i výtvarným záměrem.
Až do clony f/11 mi přijde ostrost naprosto dokonalá, s dalším přiclonením se pomalu zhoršuje. Ale komu by to vadilo, snad nikdy jsem u pětistovky neclonil více než na f/13! Obvykle používám při focení zvířat clony f/5 – f/8, podle toho, jak hodně chci zdůraznit prostředí, ve kterém se focený objekt nachází.
Co se týče vinětace objektivu, nikdy jsem ji nepozoroval; a ani jsem ji neměl důvod hledat. Podobně jako aberace, jev typický pro objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností.
Co bych objektivu vytknul, a nepochybuji, že to bude u nové verze pětistovky redukováno“, je chování v ostrém prostisvětle. Jak jsem se u večerního focení plameňáků velkých a jeřábů popelavých přesvědčil, jedná se o slabinu nepříjemnou. Stačí, když je sluníčko 20-30% od osy teleobjektivu a i s nasazenou sluneční clonou vzniká závoj, který výrazně ubírá na kontrastu. Nejhorší na tom ale je, že to je třeba jen v jedné třetině fotky. Přiznávám, že je to vada okrajová, běžný uživatel se s problémem nesetká, ale mne při zaznamenávání kouzelné atmosféry ve složitých světelných podmínkách limituje.
Zobrazení obrazu mimo hloubku ostrosti je dokonalé, ale jak už jsem zmínil v úvodu, u konkurenčního objektivu Sigma 500 mm F 4,5 APO EX DG HSM se mi při krátkém fotografování líbilo více.
Tukan krátkozobý (Ramphastos sulfuratus) Tukan krátkozobý (Ramphastos sulfuratus) Keel-billed Toucan, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/2500 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 1. ledna 2011 14:55:01, San Ignacio (Belize) Tyranovec rubínový (Pyrocephalus rubinus) Tyranovec rubínový (Pyrocephalus rubinus) Vermilion Flycatcher, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/300 s, ISO: 160, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 6. ledna 2011 19:13:20, San Ignacio (Belize) Poslední šance pro spořivé
Pro případné zájemce o objektiv Canon EF 500mm f/4 L IS USM mám jedno varování. V souvislosti s uvedením inovované verze objektivu (EF 500mm f/4 L IS II. USM) se popisovaný objektiv velmi rychle stane nedostatkovým zbožím. Na tom by nebylo nic moc špatného, můžu si přeci koupit verzi novou, ale tak jednoduché to pro někoho nebude. Starší verze se nyní prodává za 165 000 Kč, ale u té nové už je nutné si připravit 225 000 Kč (odhad z května 2011, v Česku ho v ceníku nikdo nemá), což už pro většinu uživatelů je cena astronomická!
Bohužel, na rozdíl od situace v letech 2006-2008 se již vůbec nevyplatí pořízení objektivu v USA; po zaplacení cla, DPH a dopravy ušetříte pár tisíc, což se v souvislosti s tím, že přijdete o dvouletou záruku, rozhodně nevyplatí. Nezanedbatelné je i to, že stará verze pětistovky stála v roce 2008 „pouhých“ 5500 USD, ale nyní je to už 7000 USD! Bohužel, nedá se příliš očekávat, že se skutečným prodáváním nové verze II. (prosinec 2011) by cena staré pětistovky šla dolů. Předpokládám, že jak bude nová verze reálně k dostání, po dalších dvou třech měsících tu starou nikde neseženete. Jedinou cestou bude bazar nebo eBay.com, se všemi riziky s tím spojenými.
Pokud se rozhodnete pro koupi objektivu Canon EF 500mm f/4 IS USM z druhé ruky, doporučuji pečlivé prohlédnutí jeho povrchu. Snadno poznáte, jak se k ní majitel choval. Sportovnímu fotografovi bude na povrchu objektivu zbývat tak 10% původního šedobílého laku. Objektiv by měl být i po několikaletém používání bez škrábanečku (podle sebe soudím ostatní). Aktuálně se cena použitých pětistovek pohybuje v rozmezí 130-150tis Kč, podle stavu a stáří. Nutno ale přiznat, že takto vzácný výrobek se v bazarech objevuje pouze sporadicky.

Vyplatí se koupit novou verzi objektivu nebo neudělám chybu s tou starou?
Je nezpochybnitelné, že nová verze objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM bude lepší. S čím se ale podle papírových předpokladů neztotožňuji, je to, že těch pár inovací vyváží těch skoro 70 000 Kč navíc.
Objektiv bude o 700 g lehčí (bude vážit 3190 kg), bude mít zcela jinou konstrukci (fluoritové a UD prvky objektivu), výkonnější moderní stabilizaci (4 EV; Mode 3, který aktivuje stabilizaci pouze při expozici), kratší minimální zaostřitelnou vzdálenost (3,7 m) a devítilamelovou kruhovou clonu, díky které bude mít ještě lepší zobrazení oblastí mimo hloubku ostrosti. Navíc lze předpokládat, že se možná bude chovat lépe v protisvětle.
Osobně si myslím, že už aktuální verze vyráběná od roku 1999 nebude běžné uživatele nijak limitovat.
Klouzálek bledozobý (Xiphorhynchus flavigaster) Klouzálek bledozobý (Xiphorhynchus flavigaster) Ivory-billed Woodcreeper, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 11. ledna 2011 16:48:29, San Ignacio (Belize) zatím neurčeno Lesňáček oranžovotemenný (Seiurus aurocapillus) Ovenbird, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 4. ledna 2011 15:57:43, San Ignacio (Belize) Uff, po třech měsících hotovo
Tak, a jsem u konce. Už mě v souvislosti s objektivem Canon EF 500mm f/4 L IS USM nic dalšího nenapadá. Pokusil jsem se popsat postřehy z jeho používání hodně zeširoka, protože i to je velmi praktické. Popsaný stav popisuje situaci z května 2011.
Technickou specifikaci si můžete najít na stránkách výrobce. Většina rádoby testů na internetu toto pouze kopíruje. Ani moje řádky nejsou test, ale zkušenosti z terénu.
Podobné povídání o objektivu Canon EF 400mm f/5.6 L IS si od roku 2007 přečetlo 23 000 návštěvníků, proto předpokládám, že i na této stránce bude frmol. Pokud vás zajímá něco dalšího, napište do komentářů, rád odpovím. Případně, můžete v komentářích rozvést zkušenosti svoje.

Doplnění článku
13.7.2011 - aktuální informace z firmy Canon CZ:
Stará verze EF 500mm se začala podstatně rychleji prodávat, jakmile se objevila předběžná (vyšší) cena verze nové. Důsledek je takový, že starou verzi už dnes v Evropě nikdo nesežene. Sháněl jsem jeden z posledních kusů ještě v dubnu, koncem června jsme potřebovali další, ověřovoval jsem to na evropské centrále a na žádném z evropských regionálních skladů už bohužel není ani kus. Kompletně vyprodáno.
Nová verze už měla být v prodeji, ale březnové zemětřesení v Japonsku poškodilo některé výrobní závody jak Canonu, tak i jeho subdodavatelů. To způsobilo zpoždění. V prodeji se tedy v Evropě objeví nejdříve koncem roku.
Jedinou možností je tedy zakoupeního některého z posledních kusů na trhu mimo Evropu (pozn. autora).

 

Varování na závěr
Ani sebelepší technika vám nezaručí, že vysněný zvířecí objekt dostanete do fotografie!

Fotografie ke stažení
http://www.naturephoto.cz/foto/500_2572.jpg
http://www.naturephoto.cz/foto/500_2553.jpg


Související odkazy
Test objektivu na The-Digital-Picture.com
Specifikace staré verze Canon EF 500 f/4 L IS USM
Specifikace nové verze Canon EF 500mm f/4 L IS II USM
Fotografie pořízené objektivem Canon EF 500mm f/4 L IS USM ve Fotobanka

 

Související recenze na NaturePhoto.cz

Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM
Canon EOS 1D Mark IV, praxe s jedničkou

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EOS 5D Mark II – ostření
Canon EOS 5D Mark II – obraz
Canon EOS 5D Mark II – fotografování zvířat
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Canon EOS 5D

Ondřej Prosický| NaturePhoto.cz, 10.7.2011

 

Koliha malá (Numenius phaeopus) Koliha malá (Numenius phaeopus) Whimbrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 13. ledna 2011 7:01:34, Caye Caulker (Belize) Trupiál mexický (Icterus prosthemelas) Trupiál mexický (Icterus prosthemelas) Black-cowled Oriole, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 3. ledna 2011 13:09:10, San Ignacio (Belize) Sojka zelenavá (Cyanocorax yncas) Sojka zelenavá (Cyanocorax yncas) Green Jay, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. ledna 2011 18:04:23, San Ignacio (Belize) Vlhovec velkoocasý (Quiscalus mexicanus) Vlhovec velkoocasý (Quiscalus mexicanus) Great-tailed Grackle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 6. ledna 2011 16:43:21, San Ignacio (Belize) Květomil černohlavý (Chlorophanes spiza) Květomil černohlavý (Chlorophanes spiza) Green Honeycreeper, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III + TC Canon 1.4x, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 7. ledna 2011 15:08:09, San Ignacio (Belize) Tangara černobradá (Habia fuscicauda) Tangara černobradá (Habia fuscicauda) Red-throated Ant-Tanager, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 3. ledna 2011 9:07:57, San Ignacio (Belize) Momot černolící (Momotus momota) Momot černolící (Momotus momota) Blue-crowned Motmot, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 4. ledna 2011 17:42:14, San Ignacio (Belize)

 

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
11. 07. 2011 , kategorie: fototechnika, objektivy
Klíčová slova
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(26 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Vaclav Krizek: U nové pětistovky bude největší pokrok ve výrazném odlehčení. Pokrok v lepší optice ocení pouze zlomek uživatelů, a to jen ve velice specifických podmínkách (fotografování v protisvětel apd.) O zápůjčce jsem zatím neuvažoval, objektiv bude až v květnu, ale když bude příležitost...
U fotek Kolihy a Drozdce se mi zda, ze je znat slabsi zobrazeni bokeh diky 8 lamelove clone... Cekate zlepseni s verzi II? Posledni otazka, kdy Vam ho pujci Canon na testovani? Stejne jako 5D III, ktery byl dnes predstaven...
Michal
400 2.8 je lepší sklo,univerzálnější, také ho časem pořídím
Pavel
Jen mě zaujala poznámka u prodeje objektivu, že objektiv nebyl používán profesionálně, když jste profi fotograf:) Já bych raději pevnou 400 2.8 a nedivím se Ondrovi, že ji kupuje.
Michal
Když byl objektiv ještě v prodeji byl za cenu 153.000,- nový. Prodávat ho za 155.000,. je myslím dost. Dal bych max. 110.000-120.000 Kč.
Super clanok o tomto super objektive. Po jeho precitani som sa uistil, ze som nespravil zle, ked som si ho pred rokom kupil. Osobne som s nim mega spokojny. A to sa priznam, ze este ani zdaleka nie som schopny jeho potencial vyuzit naplno. Som len zaciatocnik. Ale mam moznost ho porovnavat s objektivom C 100-400mm ktory tiez mam a to je ako porovnavat neporovnatelne. Fakt super clanok ako nakoniec vsetky Tvoje clanky a cela stranka. Drzim Ti palce.
Martin
Karel: Kdyby EF400 f/5.6L měla stabilizátor, tak bys ji určitě nesehnal za cenu, za kterou si ji koupil... Jinak tuhle čtyřstovku mám také a jsem s ní nadmíru spokojen. Pokud by Canon opravdu chystal inovaci téhle čtyřstovky, tak se bojím, že pořizovací cena nebude 30tis..

Ondřej Prosický: Díky za skvělou recenzi EF500, osobní zkušenosti jsou vždy nejlepší.
Michal M.
Super článek,super fotky. Tento objektiv je můj sen.Ale když vidím jak Canon zvedl ceny teleobjektivů.:-( Před 14 dny jsem si mohl vyzkoušet pár dní objektiv Canon 300 2.8 L IS USM. Docela mne nadchl.
Jakub Havel: Nová čtyřstovka je něco jiného než před lety, pro mě poměrně významně. Kdyby v roce 2008 byla s nynějšími parametry (a starou cenou), měl bych ji. Ten zoom 200-400/4 bude asi fajn, ale jako s jediným sklem bych si s ním nevystačil, jako doplněk k pětistovce ale ideální!
Rosťa Stach, šel v úvahách (pokud vím) opačnou cestou: 400/2,8 (starou) nahradil 500/4 :-).
BTW – coby nepříliš velkého fandu zoomů - Tě 200-400/4 (až skutečně bude dostupná) asi příliš nezajímá...?
Aktuálně odcituji z firmy Canon CZ: Stará verze EF 500mm se začala podstatně rychleji prodávat, jakmile se objevila předběžná (vyšší) cena verze nové. Důsledek je takový, že starou verzi už dnes v Evropě nikdo nesežene. Sháněl jsem jeden z posledních kusů ještě v dubnu, koncem června jsme potřebovali další, ověřovoval jsem to na evropské centrále a na žádném z evropských regionálních skladů už bohužel není ani kus. Kompletně vyprodáno.
(více v závěru článku)
Karel
Jako vždy perfektní :-) Já jsem si díky rcenzi zde pořídil 400/5,6 a jsem sní spokojen. jediné co mě naní hodně vadí je že nemá IS... to by se už tolikrát hodilo! Po ročítání internetu jsem už hodněkrát narazil na něco jako, že canon chystá inovovanou verzi této 400 a prý v f/4,5 s IS ale nevím, myslím že je to spíš nějaký šum. Každopádně by to byla paráda a zároven by to odsoudilo to canonácké DOčko k zániku. uvidíme :-)
libor
Ahoj Ondro, dík za skvělou recenzi z terénu, chyběla. A jak teď čtu, pokud ho budu chtít koupit, měl bych spěchat :-)
Jirka: No jo, lesňáček, kdo jiný by to měl poznat. Jsem si říkal, večer si je v klidu znova projdu a prd, ostuda. Díky, zdravím, Ondra.
Výborný článek, skvělé počteníčko. Komplexní, ale plný technických detailů, navíc doplněný skvělými fotografiemi.
Zdar, zatím neurčeno=Ovenbird (lesňáček oranžovotemenný)
Standa Zivny
Diky za recenzi! Ja si zatim uzivam nedavno porizenou 400mm f/5.6, a na 500ku asi nikdy mit nebudu, ale recenzi jsem si precetl rad!
Mohu jen potvrdit všechna super, přecházel jsem na 500 z 100-400 a to byl velký rozdíl :-), super recenze, od 600 mě odradila ta váha (starý typ)
Mecan: Díky za připomenutí, jsem si pořád říkal, že jsem chtěl vložit ještě nějaký odkaz. Dám to přímo do textu. Jestli bude objímka v září drhnout, hodím pětikilo do bažiny, prodám ledvinu a koupím novou 400/2.8 :-)
Velmi vycerpavajuca recenzia. Ja som si nedavno kupil predchodcu tohto objektivu 500/4.5 a uz tento je krasny kusok, ma uz par rockov za sebou ale ako bolo spominane skrabance vidno len na stativovej objimke a na mieste upinania slnecnej clony. Lahsi, vazi 2999 g ale chyba stabilizacia.
Nova verzia 500/4 vyzera uzasne ale zas ta cena.
Honza
Doufám ze si tu novu 400/2.8 nejajek zazobanec koupí protoze to me opravdu zajima jak dopadne.
Mecan | Photomecan.eu
Text, návod a obrázky k údržbě stativové objímky, která se opravdu časem zadírá:
http://www.wildlifefotoforum.cz/viewtopic.php?f=25&t=1156&p=23645#p23645

Doporučuji Ondro spáchat co nejdřív, jinak se Ti to hryzne v Pantanalu a budeš nepříčetnej. Měj se! MM
Jara Kunčík
Hmm tak 400/2,8 II je fakt ranec.... :-). O tom si ani nenechávám zdát.
J.
Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM - je mnohem univerzálnější a výrazně odlehčený oproti starší verzi (3.8 kg). Ale je to ranec peněz.... bohužel.
Jara Kunčík
Ahoj, Ondro krásný článek, hoodně vyčerpávající. Asi Ti to dalo hodně práce :-). Přesto mám jeden dotaz, píšeš, že dnes by jsi se možná rozhodoval jinak, můžeš napsat jak ? a proč ?.
J.
Smekám, na to, že tě psaní recenzí na techniku nebaví (jak je psáno v úvodu), tak jsi se o něm rozepsal tak skvěle, že si ho snad koupím ;)