Adobe Lightroom, proč? (1)

Říká se “starého psa novým kouskům nenaučíš”, ale neměl jsem jinou možnost. Tradiční program na zpracování RAWů mi začal po 10 letech vadit. Aktuální nevýhody téměř smazaly důvody, proč jsem u měj zůstával tak dlouho. Protože bych rád z pořízených dat dostával maximum, musel jsem to řešit. Svoje krůčky, učení se, s Adobe Lightroom jsem se rozhodl publikovat. Třeba to pomůže podobnému zoufalci jako jsem já.

Po výletu do Alp za kozorožci jsem měl problém s jednou fotkou, díky soustředění se na lezení ve skále jsem ji dost přeexponoval. Můj od nepaměti tradiční Canon Digital Photo Professional (v. 3.13.45) to zachránit nezvládl. Tak jsem jsem se odhodlal k rozhodnutí, kterému jsem se bránil. Přestože mě na programu hodně věcí štve, nebaví mě se učit nové složité věci a nerad utrácím za zbytečnosti, koupil jsem (světe div se!) Adobe Lightroom a po téměř 10 letech jsem zkusil něco jiné než v úvodu popsané. Fotku jsem ve světlech zachránil (možná si pamatujete tu původní hrůzu, co jsem tu dával před dvěma měsíci), ale pocity z Adobe Lightroom 5.2 jsou zatím rozporuplné. Něco je nádherné, jiné věci mě děsně prudí. Rozhodl jsem se o přerodu a učení se psát, na obsluhu počítačových programů jsem sice tupoun, ale třeba to někoho postrčí. Tu fotku mám rád, nelituji jediné koruny z těch 3599,- Kč za Adobe Lightroom, už nyní mi ho zaplatila.

Okénko do mé RAWí historie

Od pořízení své první digitální zrcadlovky Canon EOS 300D v roce 2003 jsem všechny fotografie zpracovával v programu k tomu určeném, Canon Digital Photo Professional (DPP), který je vždy na CD k fotoaparátu a každá aktualizace je zdarma.
Vyhovovala mi jednoduchost a oproti jiným v té době krátce zkoušeným programům, věrné zobrazení barev (stejně jako ve fotoaparátu, zelená tak jak má být). Protože největší tragedie je, když něco slušně do RAWu vyfotíte a program to zprasí. To se dříve bohužel dělo, na displeji a v DPP nádherně barevné, věrné a kontrastní a v jiných programech vyblitý humáč už v náhledu.
Stále zastávám názor, že program na zpracování RAW má být co nejjednoduší, aby autor  nebyl v pokušení k hrůznostem. Čím více šoupátek, tím obvykle větší peklo. Někteří autoři, jejichž fotky jsem měl rád, po sžití se s Adobe Ligtroom sešli malinko na scestí. Při pohledu na jejich fotky se pak zdá, jako by v prodejně Barvy a laky vybouchla krabice s granáty.
Méně je vždy více! Když na data z fotoaparátu koukám, musím přesně vědět, co budu v programu provádět. Ne, že šmajdám všemi posuvníky opakovaně doprava a doleva a čekám, že se z té nudy najednou stane “F”otka!
Canon Digital Photo Professional (DPP) byl svojí strohostí k jednoduché práci vyloženě předurčen. Vlastně jsem si vystačil jen se čtyřmi položkami. Úprava expozice, světla/stíny, vyvážení bílé, křivky.
A je jedno, jestli jsem zrovna postupně zpracovával fotografie z Canon EOS 300D, Canon EOS 20D, Canon EOS 1D Mark III, Canon EOS 5D Mark II nebo Canon EOS 1DX. I když, právě u těch nejnovějších jsem začal poprvé přemýšlet o změně.

Co mi začalo na Canon Digital Photo Professional vadit?

Ještě tak před dvěma lety jsem o programu Canon Digital Photo Professional nemohl říci jediné křivé slovo. Přestože to spoustu kolegů fotících na Canon udivovalo, nijak mě nelimitoval, i když jsem si tu a tam musel následně v TIFFu pomohl v Adobe Photoshop. Problém byl po příchodu zrcdlovek Canon EOS 1D X a Canon EOS 5D Mark III. Měl jsem pocit, že z dat nedostanu tolik detailů, na které jsem jsem byl zvyklý ze starších těl. Ostrost a detaily nebyly takové, jaké by fotograf od fullframe těla a objektivu za čtvrt milionu korun očekával.
To, že při fotografování opravdu divoké přírody není vždy čas na přesné nastavení expozice je fakt. Občas se pod tlakem stane, že dojde i k větším expozičním úletům, kdy je opravdu co zachraňovat. Z logiky chování zvířat navíc vyplývá, že zvířata jsou nejaktivnější v těch nesložitějších světelných podmínkách, pečlivé zpracování (často téměř nočních snímků) je nutné. Zvýraznit zaznamenané aktuální podmínky, ale ohlídat si, aby fotografie zůstala přirozená. Fotíme přeci přírodu a tam by se člověk měl v barevných kreacích trošku držet na uzdě.
Zejména při korigování světel a stínu jsem v programu Canon Digital Photo Professional cítil velké rezervy, některé přeexpozice ani zachránit nešly.

Poslední impulzy ke změně

Svojí nezanedbatelnou úlohu při rozhodování zda program pořídit hrálo i to, že kamarádi fotografové v mém okolí Adobe Lightroom ke vší spokojenosti používají. Tzn. když se naučili oni, třeba to zvládnu také, i když nejsem na obsluhu programů příliš nadaný. V neposlední řadě také doufám, že když budu v úzkých, někdo z nich mi třeba poradí.
Posledním impulzem pak bylo po osmi letech pořízení nového monitoru EIZO ColorEdge CX240. U toho starého (EIZO FlexScan S1910) už mě štvaly malé rozměry.
Mám jen jeden sen. Aby byly po té dlouhé době beze změn po výměně monitoru a zásadního programu na zpracování RAWů, výsledné fotografie pořád stejné.

Jen stručný úvod, příště už něco k tomu učení, na některé věci si už začínám zvykat. Nekonečný seriál na téma Adobe Lightroom bude pokračovat.
Podotýkám, že zpracovávání fotografií nesnáším. S láskou vzpomínám na dobře exponované filmy Velvia, se kterými jsem nemusel nic dělat. Na všechny programy jsem pako, o to budou pro zkušené uživatele pokračování vtipnější. Určitě se nestyďte mi poradit :-)

Související odkazy

Mazání, archivace a zálohování fotografií
Úprava fotografie - kormorán krok za krokem


Doplnění: Pokud vás programy a práce v nich baví a chcete se opravdu naučit používat Adobe Lightroom se vším co nabízí (idelně pro ty kdy ještě nemají zažité jiné workflow správy a zpracování fotek) doporučuji videokurz kamaráda Petra Bambouska. Já jsem se videokurzu záměrně (zatím!) vyhnul, kamarádům pomohl. Odkaz třeba tady.

 

Tuleň vousatý (Erignathus barbatus) Tuleň vousatý (Erignathus barbatus) Bearded Seal, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 160 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 24. července 2013 1:57:28, Kongsbreen, Špicberky (Norsko)  Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 22:27:39, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Sob polární (Rangifer tarandus) Sob polární (Rangifer tarandus) Svalbard Reindeer, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 170 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 26. července 2013 14:32:22, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko) Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM +2x III, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 16. července 2013 15:53:45, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Chaluha příživná (Stercorarius parasiticus) Chaluha příživná (Stercorarius parasiticus) Artic Skua, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 26. července 2013 21:32:08, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
07. 01. 2014 , kategorie: fototechnika, příslušenství
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(19 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Ahoj Ondrej. Vsetko dobre v Novom Roku! Trosku mam cas tak si vychutnavam co mas nove. Tento clanok ma velmi prekvapil, lebo tvoje fotky su pre mna vzorom pre posprocessing. Myslel som, ze sa v tom vyzivas a ako vidim tiez si "stara skola" ako ja, s tym rozdielom, ze ja Lightroom pouzivam prakticky od zaciatku ale na rozdiel od teba som sa nidky poriadne fotky upravovat nenaucil a nikdy s tym nie som spokojny .... takze sa tesim na dalsie pokracovanie tejto serie. Z Ruzomberka zdravi. Fero
Nedá mi podotnut že všetky nove canony hlavne full frame chipy s digic 5+ 5D mark III 1Dx ,6D stačí par tahov v ligroome a dostiahnete waw efefekt doslova napumpovane hdr efekty , proste su vemi lahko uprovovatelne rawy z nich, niečo take pri spracovani ravow zo starych 5D mark II , 7D , 1D mark IV nikdy nedosiahnete ale musim povedať aj jednu moju negativnu skusenost aspon s mojim konkretnym 5D mark III osobne som zistil že žehli jemne detaily oproti 5D mark II .
Lightroomu som sa dlho vyhýbal. Mám Nikon, a ten ich software dáva síce super výstup, ale z užívateľského hľadiska je to trápenie. Knižnice dlho vadili aj mne, ale postupne som sa tomu poddal. Používam ho od verzie 2 či 3. Už by som nemenil. Teraz som triedil archív a v knižnici som prezeral metadáta, za posledné roky mi ukazovalo štatistiku, aké objektívy používam najviac, aké časy, clony, a podobne. Vcelku zaujímavé údaje z toho idú vyčítať. Veľa zdaru pri zdolávaní programu. Michal
Měl bych dotaz k monitoru. Mám podobný monitor co jsi měl (EIZO FlexScan S1931) a chci si koupit něco většího. Rozhoduji se mezi EIZO CS230 a CX240 (který jsi si dle článku zakoupil ). Je mi jasné je CX240 bude trochu jiná liga, ale četl jsem recenzi na svethardware.cz a tam jsem se dočetl, že negativum tohoto monitoru je aktivní chlazení - "Je docela nepříjemné, když vám monitor na stole vrčí/šumí". Je to tak hlasité a obtěžující? Díky za odpověď.
Jiří Plekanec
Lightroom je dokonalý RAW editor ! Potáhánim za křivky docílíš u snímku maximum.Výborný je štětec a filtr,profil objektivu a kalibrace fotoaparátu.Pozor si akorát dát u sytosti a živosti barev,tam spíše nepřidávat ,nebo radši ubrat.Ostatní úpravy se dají dělat v ZPS,jako úrovně,ořez a zmenšování velikosti fotografie..
Michal
Myslel jsem si to :-) Jsem člověk co si rád připlatí za lepší věc pokud to má smysl. I když to není vždy pravidlo, že drahá věc je nejlepší. Ale tady si myslím to bude trefa do černého. Monitor mám už vybraný. Díky za ujištění se a hodně štěstí v nadcházející cestě. Michal
Olda
Já bych zoner nepodceňoval, je snad nenahraditelný. Pro organizování a třídění, hromadné přejmenování, práce se složkama, porovnávání, prohlížení atd. Nenáročný na HW, jednoduchý, spolehlivý, levný. Neznám lepší a ani nehodlám hledat. V těchhle věcech by se měly kluci od adobe inspirovat, poučit a použít český selský rozum. Ale tohle je vlastně věc Ondrovo, tak sory -:)
Ondřeji, to co popisuješ u komentu od Vaška Koláčka, to bys věřím v pohodě zvládnul i s LR a na omezeném HW ;) ... Záleží na nastavení LR, například zda ho necháš dělat plné náhledy, nebo jen v omezené velikosti, nebo tzv. smart náhledy ... možností je mnoho a jak píše Vašek, LR dokonale šetří čas, kterého mají aktivní lidé velmi málo ;)
Vašek Koláček
Ahoj Ondro, ty knihovny LR bych úplně nezavrhoval, zkus se na ně aspoň podívat :) Síla LR je právě v kompletní workflow od nahrání přes otagování po zpracování. Jen pro zajímavost, manuály taky nečtu, takže jsem nedávno přišel na to, že je možné "sehrát" dvě LR databáze, takže fotky z cest si můžeš přivézt už částečně zpracované (popsané klíčovými slovy, GPS a pod) a pak je takto nahrát do hlavní databáze. Mimochodem, LR je i na jabko...
Jirka Šťastný
Ondro, tvoje články mě baví :-) 999,-Kč za druhé pokračování, málem jsem spadnul ze židle. Chudák Petr, stejně si do něj musíš rejpnout :-)) ale jeho kurz si musíš koupit, snad ti pomůže!
Po delším hledání SW na rychlou správu fotek včetně základní úpravy (i Zoner jsem používal, Capture NX2, zkusil i ACD) jsem objevil v té době novinku LR ve verzi 3 a nadchla mě. Přijal jsem jeho filosofii a už několik let na něj nedám dopustit. Jedu stále na verzi 3.6 (mám 32bitové PC) a neměnil bych.
Michal
Přeji hodně zážitků při focení a spoustu hezkých fotek. Michal
Michal
Momentálně používám monitor LG a jsem s ním hodně spokojenej. Ale ještě jsem neměl tu čest vyzkoušet nějaké EIZO a možná pak budu mít jiný názor. Spousta lidí říká, že to jsou zbytečně vyhozené peníze a stejnou službu udělá třeba HP za 15.000,- Ptám se tebe protože jsi pro spoustu lidí člověk co má zkušenosti se spoustou věcí a máš přehled. A jako profesionál ve fotografii máš určitě přehled i tady. A já už dnes chci pořídit za své peníze to nejlepší. A rád si připlatím když to bude mít smysl.
Michal
Ahoj Ondro, také již delší dobu zvažuji přechod z DPP na Lightroom. DPP je fajn ale někdy nedokáže to co chceme nebo zrovna potřebujeme. Mám ale jinou otázku. Na jaře chci kupovat nový stolní počítač na úpravu fotografií. O bedně mám jasno. Ale trochu váhám s monitorem. Všude je možné slyšet názory zda EIZO nebo ostatní značky. Rád bych slyšel Tvůj názor na věc. Zda opravdu má smysl pořídit EIZO nebo stačí to osatní. Ty používáš EIZO tak se to zdá být asi jasné.
Tak to je článek jak z mého srdce. Od samého začátku používám Zonera a jsem velmi spokojen. Nyní jsem také přičichl k LR a učím se s ním. Pravda, ta knihovna mne deptala, již jsem se s tím smířil. Jinak asi musím konstatovat, že čím více do něj pronikám, tím více jsem spokojen. Také vzpomínám na dřevní dobu filmů a filmy Kodak a FUJI....Držím palce!
Zoner osobně neznám, začal jsem s Aperture a teď jsem u Adobe Lightroom. Zpočátku jsem "prskal", teď na něj nedám dopostit. Umí všechno, co potřebuji a miluji tvorbu fotoknih. Verze od verze je lepší a lepší, zraje jak víno ;) ... držím palce Ondřeji. Asi ani nemusím říkat, že tvé fotky jsou moc pěkné ... ale jo, já to klidně řeknu, moc se mi líbí ;)
Olda
Jsem zvědavý na barvy, protože to je jediný důvod, proč DPP stále používám. I za cenu přepalů, které v DPP už nedokážu stáhnout. Rád bych zůstal u zoneru kvůli správě a organizyci a něco k tomu na úpravy a RAW. Snad mi to pomůžeš rozlousknout. Díky a těším se na pokračování. Snad to budeš dělat zdarma :-) Ahoj a hodně trpělvosti
Olda
Ahoj Ondro, vzpomínám si, co jsi mi říkal , když jsi mi vysvětloval tvůj postup pro vyvolání RAW v DPP a následné úpravy. Bavili jsme se i o ligtroomu, jak se ti nelíbí, hlavně ty jeho knihovny atd. A ejhle, uteklo půl roku a změna. Moc se těším na pokračování, protože taky uvažuji o změně a mám rád tvojí jednoduchost. DPP mě dost limituje, většinu dotahuji ve photoshopu křivkama a džím se tvých dobrých rad. Bohužel v RAW by to občas chtělo víc a ono to v DPP prostě nejde a pak to už nedoženu.
Absolvoval jsem před cca 2 lety. První kroky byly neohrabané, ale teď na LR nedám dopustit. Držím palce.