Šedé přechodové filtry VFFOTO

Před časem jsem v článku o filtrech VFFOTO slíbil, že jak bude příležitost, otestuji i šedé přechodové filtry, které má firma nově v nabídce. Přestože hodně fotografů krajiny od zásuvných filtrů upouští, a raději se s finalizací snímku matlá v počítači, já osobně jsem spíše ze staré školy. Šedé přechodové filtry používám už od doby, kdy jsem fotografoval na film. První zkušenost byla z nekvalitními filtry značky Cokin, ta poslední s filtry LEE, které používám asi osm let. Byl jsem zvědavý, jak v testu obstojí filtry VFFOTO, které jsou oproti konkurenci skleněné.

Skleněné zásuvné filtry

Firma VFFOTO má aktuálně v nabídce dva skleněné přechodové filtry VFFOTO NHDQ GND 0,9 ve verzi HARD a SOFT. Ten první s ostrým přechodem do šedé, kde propouští pouze 12,5 % světla a který je vhodný na oblohu s ostrým přechodem v místě obzoru. A ten druhý ve verzi SOFT s pozvolným přechodem, kde není přechod do oblohy tak ostrý a je vhodný spíše na širokoúhlé záběry.
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že nejpoužívanější intenzita filtru a přechodu pro mě vždy byla 0,9 HARD. Avšak záleží na tom, jaké motivy máte v krajině nejraději. Nejčastěji fotografuji těsně před východem slunce a pokud není oblačnost, častěji by se hodil i přechodový filtr 1,2 HARD.
K vyzkoušení jsem měl i reverzní filtr, který je nejtmavší na přechodu a hodí se přímo na úplné západy/východy slunce, kdy je obloha právě nad obzorem nejsvětlejší.
Přestože pro šedé filtry firma nabízí držák VFFOTO SQ 100, využíval jsem pro testování svůj držák filtrů LEE na stejnou velikost. Jak se ukázalo, nebyl to dobrý nápad (podrobnosti níže v textu).

Pravčická brána, NP České Švýcarsko, Česko
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16-35mm f/4 mm L IS USM, filtr VFFOTO NHDQ GND 0,9 SOFT, f/13, @1/5s, ISO: 100, -1 EV, 21. října 2017 17:21:36

Poklad v luxusním pouzdře

První, co mě překvapilo bylo velmi pěkné provedení transportního obalu, pevná hnědá “obálka”, která vzdáleně vyvolává dojem koženého pouzdra. Pokud jej otevřete, filtr je před prvním použitím dále velmi šetrně zabalen. Protože by mi filtry každý ve vlastním pouzdře zabíraly ve fotobatohu zbytečně místo, během testování jsem je přenášel jednodušeji zabalené v pouzdru z bílého mikrovlákna na tři filtry od filtrů firmy LEE. Což mi přijde praktičtější, i když jsou pak filtry možná háklivější na poškození.
Hned jak vezmete šedý přechodový filtr do ruky, působí oproti plastovým filtrům LEE velmi luxusním dojmem. Není nijak překvapivé, že to skleněné provedení je mnohem těžší a pro někoho může být pravě hmotnost nevýhodou. Obzvlášť pro fotografa krajináře, který chce svou výbavu na fotografické výlety co nejvíce odlehčit.
Na obdélníkovém filtru rozměru 100x150 mm a tloušťky 2 mm je použito 14 antireflexních a nanovrstvev, které významně zvyšuji jeho odolnost. Mají speciální tvrdou vrstvu, která chrání filtr před poškrábáním a ochranu proti ušpinění a nečistotám. Díky tomu je velmi snadná údržba a filtry VFFOTO vydrží mnohem více než konkurence z plastu.
Mě osobně se nejvíce líbilo to, jak vrstvy odpuzují vodu. Při fotografování krajiny jsou filtry přímo vystaveny nepříznivým fotografickým podmínkám a pro obdélníkové zasouvací filtry to platí obzvlášť, nejdou totiž překrýt sluneční clonou. Když drobně prší, na filtru ulpívají kapičky vody. Díky ochranným vrstvám filtru VFFOTO jdou ale velmi snadno setřít, očištění od vody nezanechává žádné stopy. Dokonce, v případě, že bylo za deště na filtru kapiček málo, šlo je z filtru sfouknout a oni se z něj “odkutálely”.
Musím říci, odolnost a údržba přechodových filtrů VFFOTO je na špičkové úrovni.

Plešivec, České Středohoří, Česko
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16-35mm f/4 L IS USM, filtr VFFOTO NHDQ GND 0,9 HARD, f/20, @0,8 s, ISO: 100, 30. října 2017 17:53:42

Opravdu velmi neutrální šedá

U šedých filtrů je vždy zásadní jejich neutrálnost, platí to i u těch přechodových. Po letech práce s filtry LEE je moje zkušenost taková, že úplně šedé nebyly, obzvlášť ten nejsilnější 0,9 verze Hard. Měl velmi slabý nádech do hněda a šedá neutrální obloha měla mírný barevný posun. Ne vždy to bylo na závadu, obloha ve fotografiích měla vždy nezaměnitelné podání, kterého bych konzistetně při zpracování RAW dosahoval pouze obtížně. Dá se říci, že mi “neúplná neutrálnost” filtrů LEE nikdy nevadila.
S šedými přechodovými filtry VFFOTO je to něco jiného. Zamračená obloha je sice “nudně” šedá, ale přesně takto si představuji neutrálnost. Podobně jako silné šedé neutrální filtry VFFOTO se závitem i ty obdélníkové přechodové opravdu neutrální.
Velmi pěkně se chovají filtry v protisvětle, dokonce i v tom přímém, pokud je slunce nízko nad obzorem.

Labská stráň, Labské pískovce, Česko
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16-35mm f/4 L IS USM, filtr VFFOTO NHDQ GND 0,9 HARD, f/8, @1/13s, ISO: 200, 28. října 2017 16:48:03

Křehké sklo a drobné nehody

Při používání v terénu jsem narazil pouze na jeden problém, pro který nemám vysvětlení. Když jsem měl filtr VFFOTO NHDQ GND 0,9 zasunutý v držáku na filtry LEE, při přenášení stativu se filtr samovolně vysunul a spadl na zem. Naštěstí do trávy, nedošlo k rozbití a od mokré trávy jej šlo velmi snadno očistit. Když jsem přestal dumat nad tím, proč se to stalo (větší hmotnost filtru?) uvědomil jsem si jednu zásadní věc. Oproti jiným filtrů (skleněné s kovovou obroučkou, plastové přechodové) budou ty skleněné při pádu na zem mnohem zranitelnější. Jistě se vám, podobně jako mě, někdy stalo, že vám filtr při manipulaci v terénu spadl na zem. Nikdy jsem žádný nerozbil, ale už jsem viděl pád skleněného filtru LEE Big Stopper a rozbil se na spoustu malých střípků. Když však budete používat originální držák na filtry VFFOTO, nemusíte se samovolného vysouvání bát.
Pokud bych při toulkách přírodou fotografoval intenzivně pouze krajinu, byly by šedé přechodové filtry jasnou volbou. Podobně jako už mám všechny kruhové filtry od VFFOTO. To skleněné provedení je totiž mnohem méně háklivé na poškrábání a líbí se mi odolnost proti nečistotám a vodě v terénu, údržba je velmi snadná.

Související odkazy
Kruhové filtry VFFOTO
Co musíte vědět o polarizačních filtrech 
Články o fotografování krajiny

Jedlová, NP Malá Fatra, Slovensko
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Canon EOS 1DX Mark II, Sigma 24mm f/1,4 DG HSM ART, filtr VFFOTO NHDQ GND 0,9 HARD, f/11, @8s, ISO: 100, 9. října 2017 18:33:38
Studenec, Lužické hory, Česko
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16-35mm f/4 L IS USM, filtr VFFOTO NHDQ GND 0,9 SOFT, f/14, @0,4s, ISO: 100, 20. října 2017 17:29:40
Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
21. 12. 2017 , kategorie: fototechnika, příslušenství
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(1 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Jiří T.
Pane Prosický, máte zkušenost, že se filtry LEE po čase prohýbají?