Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM

Tak už je to zase přes půl roku. To jsem slíbil, že hned po návratu od medvědů ledních napíšu pocity z fotografování objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM. Trochu se to protáhlo. Stále hledám optimální objektiv, který by mi pokryl ohniska 70-200 mm a asi to ještě chvilku potrvá. Dokonalý reportážní objektiv od firmy Canon se vyloženě nabízí, ale bohužel má pro mě jednu výraznou vadu, přes kterou se asi nepřenesu.

Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 23:06:16, Sjuøyane, Špicberky (Norsko)

Proč jsem prodal svoji pevnou dvoustovku?

Jak někdo možná postřehl, po dlouhých letech spokojeného užívání jsem se rozloučil se svým mazlíkem, objektivem Canon EF 200mm f/2.8 L USM. Pevná dvoustovka byla lehounká, nenápadná, rychlá, superostrá a výborně použitelná s telekonvertory. Pomohla mi udělat spoustu krásných fotografií, ale trochu se mi posunuly priority. Potřebuji něco jiného.
Už nutně netrvám na dokonale ostrých fotografiích, raději budu volit univerzálnost, díky které nepřijdu o zajímavé živé momenty, které se v přírodě dějí. Objektiv s proměnným ohniskem pokryje mnoho příležitostí, a to obzvlášť, když lze prodloužit ohnisko telekonvertorem.
Dalším faktorem, proč se porozhlédnout po změně, je skutečnost, že jsem se v posledních letech zhýčkal stabilizací v objektivech, protože obvykle fotím ve velmi složitých světelných podmínkách. Moje objektivy Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM a Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM II optickou stabilizaci mají a ta je pro mne hodně návyková (a to obzvlášť v případě toho makroobjektivu).
Přestože jsem kdysi stabilizaci nevyhledával, dokonce jsem ji kvůli křehkosti stavby objektivu odsuzoval, názor jsem změnil. Je to opravdu velmi užitečný pomocník.

Ideální řešení v člunu u ledních medvědů

Když jsem zvažoval, co z fotografické techniky vzít na cestu za medvědy ledními, napadl mě zoom objektiv 70-200 mm ihned. V lodičce nebude moc času na přendavání objektivu a ne vždy půjde v ledu doplout tam, aby to bylo pro fotografii kompozičně ideální.
První sestava byla jasná, Canon EOS 1D X s objektivem Canon EF Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM.  Druhá nakonec díky vstřícnosti českého zastoupení Canon EOS 5D Mark III a Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM.
Protože už bych se nevešel do povolené hmotnosti pro přepravu letadlem, nemohl jsem jako třetí vzít své tělo Canon EOS 5D Mark II, pro které jsem počítal s širokými ohnisky. To bych pak nemusel objektivy přendavat vůbec, což by bylo ideální řešení. Takto jsem v případě nutnosti něčeho širšího dvoustovku sundaval.
Zpětně rozhodnutí pro objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM hodnotím jako ideální. Zoom objektiv byl ve člunu krásné řešení. Vyměňovat objektivy moc nešlo a rychlá změna z ohniska 200 na 70 mm mi pomohla zaznamenat to, co jsem chtěl (když se potkali dva medvědi).

Opravdu nevhodné závaží

Ještě než vůbec začnete s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM fotografovat, silně se projeví jeho největší nevýhoda a možná i důvod, proč si objektiv nekoupím. Objektiv  je s přihlédnutím k ohnisku opravdu velmi těžký. Jeho hmotnost je 1490g, což vzhledem ke svému určení (základní reportážní objektiv) není pro drobnou ženskou ručičku. Když je objektiv nasazený na těle Canon EOS 1D X, lze si poměrně zvyknout, ale s Canon EOS 5D Mark III to bylo utrpení. Sestava silně přepadává dopředu a táhne k zemi.
Živě si vzpomínám, jak jsem se z malého člunu pokoušel fotografovat co nejníže k hladině (opět skoro tak, aby byla clona pod vodou) tuleně grónské, kdy jsem měl už pravé ucho ve vodě a rukáv bundy pod vodou. Držet v této krkolomné pozici těžký objektiv bylo náročné a zápěstí mě bolí ještě teď.
Už tehdy jsem si říkal: “nestačila by mi na to verze objektivu f/4, která váží polovinu?!”. Určitě bych se tolik nenadřel a zvýraznit tuleně v krajině by místo f/2.8 šlo slušně možná i s clonou f/4.
Na nepěknou hmotnost jsem si vzpomněl vždy, když jsem z lodi lezl do člunu a někdo mi chtěl neuváženě s batohem pomoci. Nechápal, co v tom batohu může být...
Pokud chodíte často fotografovat do přírody nebo hodně cestujete, myslím, že hmotnost objektivu Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM hodně limituje při výběru.

Objektiv ve vodě na dně člunu

Co se největších předností týče, je jich hned několik. Tou očekávanou je odolnost objektivu. Jak už je tradičním zvykem, bílo-šedé provedení “L” zajišťuje odolnost objektivu za všech okolností, do objektivu se nedostanou žádné nečistoty a ani voda. Vybavuji si, jak se v člunu převalovala voda (doteď nechápu, kudy se tam dostala) a já měl objektiv položený na podlaze, když jsem zrovna fotil širokáčem. Jak se při vzrušujícím fotografování medvědů člun nahýbal, občas se objektiv namočil (ale neplaval). V podobných situacích jsem neřešil ani to, že klečím ve vodě a rukávy mám v oceánu. Objektiv vše v pohodě ustál. Jediné co jsem si při fotografování hlídal bylo, abych stále utíral vodu, která ulpěla na přední čočce od šplouchanců.
S objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM pod vodou samozřejmě fotografovat nedoporučuji, ale skoro si ze své špicberské zkušenosti začínám myslet, že to tu a tam nějakou letmou rychlou vlnu snese.
Odolnost objektivů je při mém fotografování poměrně zásadní. Často lezu do vody, válím se bahně, fotografuji v intenzivním dešti. Nechci, abych si tyhle dramatické prožitky musel odpustit jen kvůli tomu, že bych se bál o techniku.

Pěkná ostrost s minimální clonou

Jestli výrobce s inovovanou verzí objektivu Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM na něčem zapracoval, tak jsou to optické vlastnosti. Z toho mála co jsem zkoušel, a mám v živé paměti optické vlastnosti objektivu Canon EF 200mm f/2.8 I USM, nechápu, jak se povedlo udělat zoom objektiv lepší než pevné sklo. Opravdu se mi pocitově zdá, že je objektiv ostřejší než jmenovaný monofokál, ale přiznávám, že pro jasný závěr by to chtělo spíše přímé srovnání. Co je ale zřejmé na první pohled, je, že objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM má mnohem lepší přenos kontrastu a, jakkoli to může znít hloupě, mnohem lepší podání barev. Vyloženě lahodné je pak podání oblastí mimo hloubku ostrosti, které je krásně ladně krémové, jev spíše typický pro dlouhé monofokální objektivy.
Velmi často používám u objektivů minimální clony a ani u testovaného objektivu to nebylo výjimkou. Přestože se jedná o zoom, kde se obvykle s otevřenou clonou žádná ostrost neočekává, vidím právě na těch malých clonách největší posun oproti zoom předchůdcům (70-200/2.8, verze bez IS, verze s IS I.). Starší objektivy bylo nutné přiclonit až na f/4, ale nyní se lze pustit do experimentování s clonou f/2.8.
O podobné jsem se pokoušel třeba u tuleně grónského na ledové kře. Ostrý čumák a v pozadí krásně rozostřené hory, které dokumentují prostředí, nijak ve fotce neruší a focený objekt je krásně zvýrazněný.
Pochopitelně, tak ostrý jako u objektivu Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM na minimální clonu zoom není, ale to se snad ani čekat nedalo.
Pro mé je fotografování je velmi sympatické i to, že minimální zaostřitelná vzdálenost objektivu je 1,2 m. Díky tomu lze objektiv v případě potřeby použít jako náhradu za makroobjektiv.

Několik srovnání ze stránek www.dxomark.com jak s předchůdci od firmy Canon, tak s objektivem, který jsem prodal. Neodpustil jsem si ani srovnání s objektivy Nikon a Sigma.







Když dostanu velrybu do hledáčku, vždy ji zaostřím

S čím nemusíte mít u objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM nikdy žádnou starost, je rychlost a přesnost AF. Co dostanete do hledáčku, to zaostříte. Ovšem, při vnímání dalších zákonitostí. Například při cloně f/2.8 důsledně dbát na to, aby vybraný ostřící bod pokrýval to, co má být ostré.
Vzpomínám si, jak jsme z lodi fotografovali velryby. Nad hladinu moře se dostávaly sotva na vteřinu a z těla se jim objevil jen zlomek. Nutností při krátkém vynoření bylo rychle zakomponovat, zaostřit a vyfotit. Kdo nestíhal, měl jen vyfrknutou vodu snášející se k hladině, velryba byla v tu chvíli už ponořená.
S objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM je díky rychlému ostření slast fotografovat, obzvlášť s fotoaparátem Canon EOS 1D X.
Škoda, že nebyla příležitost vyzkoušet telekonvertory, tam by oproti předchůdcům mohl být také nějaký významný posun.

Objektiv s minimální clonou f/2.8 nebo f/4

Při rozhodování o pořízení kratšího zoom teleobjektivu se moje úvahy stále točí okolo minimální clony. Potřebuji nutně objektiv s f/2.8, nebo mi postačí ten s f/4? Světelnost jako taková mě zase tolik nelimituje, zvyšování ISO pro mne vlastně nemá žádné hranice. Tzn., že objektiv, který pobere více světla, už není tolik nutný.
Když mi menší minimální clona chybí, je to jen při kreativnějších hrátkách s hloubkou ostrosti. S nízkou clonou jdou dělat psí kusy, u objektivu s minimem na f/4 je to obtížnější.
Další vadou je to, že s objektivem f/4 nelze úplně komfortně používat telekonvertory. Zpomalí se autofokus (jindy už nefunguje vůbec), sníží se ostrost objektivu. Moc rád bych měl zoom objektiv, u kterého zvýším jeho univerzálnost použití přibalením telekonvertoru. Na některé cesty bych si tak vystačil jen s tím a nemusel bych tahat objektiv  Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM. Což by mohlo být ideální například při hledání kozorožců a kamzíků v Alpách.
Už několikrát jsem se při výše popsaném rozhodování ptal na názor kamaráda Vojty Herouta, kterého jako reportážního fotografa nový objektiv 70-200/4 nijak nelimituje. Není našeho setkání, abych tuto problematiku znova neotevřel.

Aktuální rozhodování bez výsledku

Objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM se mi moc líbí, vyřešil by mi spoustu starostí, ale víc než přes jeho aktuální cenu se nepřenesu přes jinou věc. Jeho hmotnost. Kdybych fotil svatby nebo dělal reportáže na koncertech, asi bych to překonal. Ale v přírodě při fotografování divokých zvířat a krajiny nachodím spousty kilometrů, v batohu mám neustále Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM II a další závaží už asi nezvládnu.
Jako nástupce prodané pevné dvoustovky tedy aktuálně připadají v úvahu objektivy Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM a Canon EF 70-300mm f/4-5.6 L IS USM. Posledně jmenovaný jsem zkoušel v loňském roce na Gran Paradiso a pár řádků o něm také napíši.
Zatím rozhodnutý nejsem, ale v roce 2014 bych to chtěl rozlousknout.


Žádný komplexní test, tentokrát jen stručně. Zážitky s fotografováním medvědů ledních v jejich přirozeném prostředí byly tolik silné, že poměrně jasně vygumovaly jakýkoli poznatek při fotografování objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM. Musím přiznat, že jsem chvíli vůbec nevnímal, co za objektiv zrovna držím v ruce a jaké expoziční údaje jsou právě nastavené.


Technickou specifikaci od výrobce můžete najít tady, aktuální cenu například na Megapixel.cz.

Za zapůjčení objektivu pro testování u medvědů ledních na Špicberkách děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ.

 

Související odkazy

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Canon EF 24-70 f/4 L IS USM

Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM

Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Canon EOS 6D

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny

Canon 1D Mark IV

 

Portfolio Medvěd lední (80 fotografií)
Články o fotografování medvědů ledních na Špicberkách

 

Racek tříprstý (Rissa tridactyla) Racek tříprstý (Rissa tridactyla) Black-legged Kittiwake, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 105 mm, fotografováno z ruky, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 16. července 2013 11:22:18, Sjuøyane, Špicberky (Norsko)  Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 22:27:39, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Sob polární (Rangifer tarandus) Sob polární (Rangifer tarandus) Svalbard Reindeer, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 170 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 26. července 2013 14:32:22, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko) Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 180 mm, fotografováno z ruky, Clona: 10, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 15:58:13, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Alkoun tlustozobý (Uria lomvia) Alkoun tlustozobý (Uria lomvia) Brünnich's Guillemot, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 88 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. července 2013 21:49:28, Alkefjellet, Špicberky (Norsko) Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 23:05:46, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Sob polární (Rangifer tarandus) Sob polární (Rangifer tarandus) Svalbard Reindeer, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 26. července 2013 14:45:50, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko) Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 125 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/4000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 15:58:45, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Tuleň vousatý (Erignathus barbatus) Tuleň vousatý (Erignathus barbatus) Bearded Seal, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 160 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 24. července 2013 1:57:34, Kongsbreen, Špicberky (Norsko) Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 23:05:46, Sjuøyane, Špicberky (Norsko) Rybák dlouhoocasý (Sterna paradisaea) Rybák dlouhoocasý (Sterna paradisaea) Arctic Tern, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 155 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, 13. července 2013 22:43:54, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko) Medvěd lední (Ursus maritimus) Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 190 mm, fotografováno z ruky, Clona: 13, Doba expozice: 1/40 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, 18. července 2013 0:43:52, Sjuøyane, Špicberky (Norsko)

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
24. 03. 2014 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(8 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Ahoj Ondro! Z důvodů které si popsal sem šáhnul po 4L IS. Ostrost je imho kus od kusu. Na jiných webech zas naměřili vyšší ostrost u něj. Co se týče clony. V tomhle ohledu sem někdy před rokem četl hezký článek, který by se dal popsat jako "mazat" nebo "nemazat". Když fotíš zvíře v přirozeném habitatu, tak ten habitat nebudeš chtít "mazat"? To je přece ta přidaná hodnota fotky z přírody. Mimochodem hrozně moc by mě zajímal tvuj názor na 7D mk II versus 5D mk III. To taky souvisí s objektivy. :)
Ondro zober 70-200 f2,8L II IS USM je to pecka
MichalM.
Před časem jsem vlastnil 70-200 f/2.8 L USM. Bylo to moc fajn sklíčko. Ale toto je o mnoho lepší. A hlavně je tam stabilizace. Už delší dobu opět zvažuji nákup skla 70-200. A zatím se nemohu rozhodnout zda 70-200 f/4 L IS USM nebo právě toto sklo.
makes
70-200 f2,8 so stabibilizáciou vlastne aj je:
98-280 f4
140-400 f5,6

Krásny rozsah ohnísk. Telekonvertory sa strčia do vrecka takže za tú váhu a univerzálnosť to určite stojí. Mám 70-200 2,8 bez IS a používam ho s 2x extenderom. Avšak IS II verzia je ostrá ako britva.
S tím výběrem to bude ještě boj, uvidím i podle financí, přeci jen se Canon s naceňováním objektivu 70-200/2.8 II trochu "rozšoupnul"...
Olda
Pěkné počtení. Jako fototurista řeším váhu vždy a často se rozhoduji, jestli 70-200/4 vezmu, nebo nechám doma. A to je váha poloviční oproti verzi 2,8. Ale jestli není pro tebe priorita TC 2x, verze 4 IS bych se opravdu nebál. Hloubku ostrosti bych taky nežešil, u přiložených fotek žádná není na 2,8 a jaká je to paráda. Navíc na FF je f/4 to samé, co na APS-C f/2,8 a taky to jde. Ale stejně vezmeš tem těžký a 2x dražší, tak to neřeš :-). Mít na zádech o 700g víc se při tvé náloži stratí. Ahoj
Zdenek
Super clanek. Mam stejne dilema. S f4 is jsem mel moznost uz neco odfotit a je pravda, ze jsem si nevsiml okamziku kde me nejak vyrazne limituje, ale stejne asi zvitezi f2,8 is uz jen pro moznost pouzivat TC 1,4 a 2 temer bez omezeni AF. SF4 to proste nejde a pak mit v zaloze ohnisko 140-400 s TC 2 (s cropem az 640mm) je celkem fajn. Hratky s hloubkou ostrosti pak jsou uz jen vitanym bonusem a s tvym perfekcionalismem u nej skoncis stejne vaha nevaha.Diky za clanek me k rozhodnuti pomohl.
Honza
paradni jako vzdy!! za mne rozhodne palec nahoru ;-)
Honza Veber